Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2017

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jul 2017 09:41

vermeulen schreef: 05 jul 2017 09:21 Cavendish is ook niet netjes bezig, hij probeert Sagan aan de kant te koppen of, als je hem het voordeel van de twijfel wilt geven, hij is aan het vallen en komt daardoor met zijn hoofd op de schouder van Sagan.

Vervolgens gooit Sagan zijn elleboog uit (in het luchtledige), in het ergste geval om de deur dicht te doen, en in het gunstigste geval om balans te houden. Ik neig naar het laatste, want je ziet hem ook zijn hele gewicht verplaatsen om in balans te blijven.
In geen geval is er dus sprake van een kwak uitgedeeld door Sagan met als doel om Cavendish de hekken in te werken.
Cavendish duwt pas met z'n hoofd in de laatste seconde voordat hij onderuit gaat. Punt is dat Sagan de deur gewoon dicht gooit, omdat hij iemand van achter op voelt komen. Er was geen enkele reden voor Sagan om verder naar rechts te sturen, behalve de deur dicht te doen. Zelf zei hij dat hij voor het wiel van Demare ging, terwijl die op dat moment juist z'n (idiote) beweging naar links maakt.

Er had gewoon al veel eerder strenger opgetreden moeten worden. Gewoon consequent zijn ongeacht of er gevallen wordt of niet.

Overigens zit er volgens mij maar één fransman in de UCI jury, dus met die partijdigheid vanwege landsbelangen zal het wel meevallen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 jul 2017 09:56

Of Cav op het laatst duwt? Deze foto laat anders zien en dat het gat ONMOGELIJK was. Normale mensen noemen dit zelfmoord.

Afbeelding

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 05 jul 2017 10:20

Cavendish is zelf niet vies van iemand even opzij douwen, Ooit voor gestraft? Ik mis enige consequentie.
Veni. Vidi. Fietsie.

AmstelGoldRaas
Forum-lid

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 05 jul 2017 10:26

Er is al jaren sprake van willekeur bij het wel of niet bestraffen van coureurs. Het zou mooi zijn als die trend hiermee gekeerd wordt, maar ik vrees ook dat dit weer een gevalletje "kijk ons eens hard optreden tegen wangedrag" is.

Hoe vaak zijn renners echt daadwerkelijk uit koers gezet in het verleden? Ik vind de straf voor Sagan ontzettend zwaar, nog los van het feit dat Cavendish ook niet vrijuit gaat imho.

erikkie39
Forum-lid

erikkie39 05 jul 2017 10:39

Ik snap de opmerkingen niet zo dat Cav een gat induikt wat er niet is. Kijk de hele sprint maar eens terug. Alle sprinters starten links op de weg. Paar frames later zit Sagan precies op de middellijn, en Cavendish zit er op dat moment al bijna helemaal naast Sagan in het wiel van Demare. Wat er vervolgens gebeurt is dat Sagan naar rechts komt en zo de deur dicht gooit, onderweg al een zwaaiende beweging met de elleboog makend. Pas daarna komt Cav klem te zitten, en is de botsing en val (en de tweede elleboog) onvermijdelijk.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 05 jul 2017 10:40

Ik heb nog geen enkele tweet of reactie gezien van iemand met enig recht van spreken, die de gegeven straf van Sagan proportioneel vindt, behalve de ASO zelf. Dit zegt toch wel iets natuurlijk.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 jul 2017 10:44

Precies, dat was ook mijn gedachte. Volgens mij is hij nu gewoon ineens de kop van Jut geworden.
EN die sukkels gooien ook nog eens een van smaakmakers van de vluchtettappes eruit.....
Less is bore

AmstelGoldRaas
Forum-lid

Gebruikersavatar AmstelGoldRaas 05 jul 2017 10:51

daniel1975 schreef: 05 jul 2017 10:44 Precies, dat was ook mijn gedachte. Volgens mij is hij nu gewoon ineens de kop van Jut geworden.
EN die sukkels gooien ook nog eens een van smaakmakers van de vluchtettappes eruit.....
Haha, inderdaad. Als je dan toch lekker inconsequent wilt zijn, is Sagan wel de laatste renner die je naar huis moet sturen. :lol:

Joskovic
Forum-lid

Gebruikersavatar Joskovic 05 jul 2017 10:52

daniel1975 schreef: 05 jul 2017 10:44 Precies, dat was ook mijn gedachte. Volgens mij is hij nu gewoon ineens de kop van Jut geworden.
Inderdaad. Hoe ik het zie:
Raceongelukje helaas. Ik bekijk de beelden nog maar eens, en van boven is (duidelijk) te zien dat Cav het wiel van Demare volgt, maar niet kan houden. Sagan ziet dat gaatje en duikt erin naar rechts, ziet in een splitsecond Cav van rechtsachter opkomen en een botsing is onvermijdelijk. Cav valt aan te rekenen dat het een groot risico is om langs de afzetting te sprinten, want je weet bij voorbaat dat er dan geen uitwijkmogelijkheid is als het mis dreigt te gaan. Ik denk als Cav net wat dichter op demare had gezeten dat er niets aan de hand was geweest. Goed punt is ook wat ik gisteren op TV hoorde. Sagan komt uit het MTB'en en is een acrobaat op de fiets. Hij heeft veel meer controle en heeft weinig moeite met fysiek contact op de fiets.
Kortom, beide deels schuld, en geen straffen. Of wel Sagan straffen, maar dan ook Demare.

dixy100
Forum-lid

dixy100 05 jul 2017 10:52

Gastheerg schreef: 05 jul 2017 09:56 Of Cav op het laatst duwt? Deze foto laat anders zien en dat het gat ONMOGELIJK was. Normale mensen noemen dit zelfmoord.

Afbeelding
Zoals ik het gezien heb, gaat Cavendish eerst met zijn hoofd leunen op het torso van Sagan,waardoor deze iets uit balans raakt en corrigeerd met zijn elleboog.
Maar misschien ben ik wel bevoordeeld, daar ik Cavendish een eng mannetje vind ,zodra hij op zn fiets stapt en er geen probleem mee heeft om mede fietsers onder het asfalt te duwen tijdens de sprint.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 05 jul 2017 11:08

Joskovic schreef: 05 jul 2017 10:40 Ik heb nog geen enkele tweet of reactie gezien van iemand met enig recht van spreken, die de gegeven straf van Sagan proportioneel vindt, behalve de ASO zelf. Dit zegt toch wel iets natuurlijk.
Bij nu.nl hebben ze na lang zoeken iemand gevonden die het er niet totaal mee oneens is:
http://www.nu.nl/tour-2017/4817043/nede ... sagan.html

christiaan_01
Forum-lid

christiaan_01 05 jul 2017 11:09

Gastheerg schreef: 05 jul 2017 09:56 Of Cav op het laatst duwt? Deze foto laat anders zien en dat het gat ONMOGELIJK was. Normale mensen noemen dit zelfmoord.

Afbeelding
Het was ONMOGELIJK voor Cav om dat gat in te duiken omdat Sagan het gat verkleinde. Met zijn lichaam, maar toch ook vooral met arm en elleboog.

Er was waarschijnlijk al contact voor de elleboog, maar ik denk niet dat Cav daardoor gevallen zou zijn. Die arm was net het zetje dat hij nodig had om te vallen.

daniel1975 schreef: 05 jul 2017 10:44 EN die sukkels gooien ook nog eens een van smaakmakers van de vluchtettappes eruit.....
Daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat erom of de regels overtreden zijn. Ongeacht door wie.

Plaats reactie