Afstellen versnellingen nieuwe fiets
Mijn nieuwe Canyon is deze ochtend toegekomen.
Het in elkaar steken houdt niets in en verliep zonder problemen.
Ik denk echter dat mijn versnellingen niet goed zijn afgesteld. Wanneer de ketting vooraan op het kleinste tandwiel ligt en achteraan op het grootste, kan ik niet achteruit draaien met de trappers. De ketting hapert dan.
Wanneer ik achteraan van een kleiner tandwiel opnieuw naar het grootste wil schakelen, wilt de ketting niet naar het grootste tandwiel gaan.
Ik heb met behulp van online gidsen de derailleur al proberen afstellen, maar dit lijkt niet te helpen.
Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Het in elkaar steken houdt niets in en verliep zonder problemen.
Ik denk echter dat mijn versnellingen niet goed zijn afgesteld. Wanneer de ketting vooraan op het kleinste tandwiel ligt en achteraan op het grootste, kan ik niet achteruit draaien met de trappers. De ketting hapert dan.
Wanneer ik achteraan van een kleiner tandwiel opnieuw naar het grootste wil schakelen, wilt de ketting niet naar het grootste tandwiel gaan.
Ik heb met behulp van online gidsen de derailleur al proberen afstellen, maar dit lijkt niet te helpen.
Weet iemand wat het probleem kan zijn?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4732
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Als je een canyon koopt is het wel handig als je weet hoe je een fiets af stellen moet.
En zeker een extreem schuine kettinglijn dien je niet te gebruiken.
Maar verder is het wel leuk om uit te zoeken hoe je een fiets wel afstel, en dat kan heel goed met de zoekfunctie van youtube.
En zeker een extreem schuine kettinglijn dien je niet te gebruiken.
Maar verder is het wel leuk om uit te zoeken hoe je een fiets wel afstel, en dat kan heel goed met de zoekfunctie van youtube.
Ik heb de indruk dat de achterderailleur niet ver genoeg richting wiel wil opschuiven.
Ik heb de stelschroef L helemaal uitgedraaid, maar toch komt de derailleur niet mooi onder het grootste tandwiel te staan.
Ik heb de stelschroef L helemaal uitgedraaid, maar toch komt de derailleur niet mooi onder het grootste tandwiel te staan.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Ik heb de binnenkabel van de achterderailleur wat aangespannen. Probleem lijkt nu verholpen wanneer de ketting vooraan op het kleinste tandwiel ligt.
Wanneer de ketting vooraan op het grootste tandwiel ligt en ik 2 keer schakel achteraan, verspringt de ketting toch maar 1 tandwiel.
Wanneer de ketting vooraan op het grootste tandwiel ligt en ik 2 keer schakel achteraan, verspringt de ketting toch maar 1 tandwiel.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dan lijkt het toch een probleem te zijn met de kabelspanning. Deze dus nog een tandje strakker zetten. Bij dit soort gevallen is het trouwens het beste om te starten zonder ketting op de fiets. Dat werkt zo veel makkelijker, want van al dat gedraai aan schroeven wordt het allemaal niet beter.
- Eerst de min en max van de achterderrie stellen met de 2 schroeven.
- Dan de hoogte van de derrie stellen met de B-schroef
- Als laatste de ketting erop, kabel strak trekken en vast zetten, en dan is het vaak nog een paar tikjes met de stelschroef op de kabel en klaar is Kees.
Dus even op youtube opzoeken, en zo leer je vanzelf hoe het werkt.
Wat je wellicht eerst even kunt doen, er vanuit gaande dat de L/H schroeven goed staan, is even de ketting naar het grootste verzet achter (dus kleinste blad) schakelen, de kabel loshalen bij de inbusbout, en met een tangetje even opspannen en weer vastzetten. Dan is meteen alle vrije slag eruit.
- Eerst de min en max van de achterderrie stellen met de 2 schroeven.
- Dan de hoogte van de derrie stellen met de B-schroef
- Als laatste de ketting erop, kabel strak trekken en vast zetten, en dan is het vaak nog een paar tikjes met de stelschroef op de kabel en klaar is Kees.
Dus even op youtube opzoeken, en zo leer je vanzelf hoe het werkt.
Wat je wellicht eerst even kunt doen, er vanuit gaande dat de L/H schroeven goed staan, is even de ketting naar het grootste verzet achter (dus kleinste blad) schakelen, de kabel loshalen bij de inbusbout, en met een tangetje even opspannen en weer vastzetten. Dan is meteen alle vrije slag eruit.
Ik denk ook aan de kabelspanning.
Doe het gewoon even helemaal goed vanaf het begin. Je begint nu te rommelen. Ook al lijkt het dat het in eerste instantie goed gaat, ik kan je bijna op een presenteer blaadje geven dat je versnellingen over een jaar een zootje is.
Er zijn inderdaad voldoende shitte maar ook goede filmpjes op youtube hoe je dat moet doen.
Zomaar wat kabels strakker draaien zonder dat je weet wat je doet is gewoon vragen om problemen op den duur.
groeten,
Rob
Er zijn inderdaad voldoende shitte maar ook goede filmpjes op youtube hoe je dat moet doen.
Zomaar wat kabels strakker draaien zonder dat je weet wat je doet is gewoon vragen om problemen op den duur.
groeten,
Rob
Ik heb een vergelijkbaar probleem maar weet niet waar ik op moet letten bij het kiezen van een goed voorbeeldfilmpje. Ik zie als beginner/leek het verschil niet tussen een goed en een slecht instructiefilmpje op youtube. Hebben jullie een voorbeeld van een goed en/of juist een slecht filmpje?