Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gewicht aero frames

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5274
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 jul 2017 12:08

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en heb nu is er een Giant Propel Advanced Pro 2015 (uit de outlet) naar mij onderweg. Nu zat ik eens naar het gewicht te kijken en daar schrok ik wel wat van, dat frame weegt 2kg. Afgemonteerd met Ultegra komt die op 7.5kg. Nu weet ik dat aeroframes zwaarder zijn dan lichte klimframes (Canyon Ultimate CF SLX weegt 1075gram). Maar ik vind het verschil van 2kg best wel veel. Nu kan het verschil 300gram minder zijn aangezien Canyon de zadelpen niet meetelt en volgens mij Giant wel, maar dan nog..

Nu keek ik naar het gewicht van een Trek Madone 9.0 en die zat ook al op 7.5kg, dus vergeleken met een andere top aero bike valt het wel mee..

Zijn aero fietsen nou echt zoveel zwaarder, of is die Canyon gewoon extreem licht?

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 09 jul 2017 12:20

Aero fietsen zijn idd gewoon echt zwaarder want er zit meer carbon op voor de stijfheid en de aerodynamica.
Maak joe woar

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 09 jul 2017 13:12

De Canyon Aeroad bijvoorbeeld is een redelijk lichte aerofiets, maar je moet het wel in het juiste perspectief zetten. De Madone, Venge ViAS en Propel zijn gemaakt met weinig concessies aan gewicht (en eenvoud van onderhoud) om zo aerodynamisch mogelijk te zijn. Met nog minder concessies zijn de tijdritfietsen, die vaak nog wat meer wegen. Een Giant Trinity weegt bijvoorbeeld rond de 9 kilo, omdat daar nog minder concessies worden gemaakt.

Tot slot: als je gewichten wil vergelijken, kan je het beste 'kaal' framegewicht vergelijken (Frame + vork). Dan zie je dat verschillen in gewicht vaak ook deels toegeschreven kunnen worden aan afmontage en maatverschillen (een klein frame weegt meestal minder dan een grotere variant).

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3611
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 09 jul 2017 13:34

Een aero frame kan best een paar 100gr zwaarder zijn dan een non-aero frame. Om een vergelijking te maken: een Scott Foil HMX frame (aero fiets) weegt volgens Scott rond de 850gr, en de Addict (zijn non-aero tegenhanger) HMX-SL is 710gr zwaar. Dat verschil zal voor eenzelfde prijscategorie/merk/carbon kwaliteit niet 1kg+ zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16970
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jul 2017 13:57

Die 2kg zal ook wel inclusief vork zijn. He losse frame van mijn semi-antieke, stalen Jan Janssen weegt 2kg.
Campagnolo Ultra Dork

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5274
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 jul 2017 14:00

2kg is idd inclusief vork, maar dat is de Ultimate CF SLX van 1075gr ook. Komt bij de Ultimate nog 300gr voor de zadelpen bij. ik weet niet of die is meegenomen met de Giant.

Maar misschien is een vergelijk met de Aeroad eerlijker. Die zit op 1325g incl vork.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16970
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jul 2017 14:59

Dan zijn dat denk ik wel de losse gewichten van de vork en het frame bij elkaar opgeteld. Als Giant frame + vork + balhoofstel + zadelpen + zadelpenklem weegt kom je al een stukje dichter bij. Om de Propel instapper te nemen i.p.v. Advanced SL is ook niet helemaal eerlijk.

Maar voor het gewicht moet je niet aan een Propel beginnen idd.
Campagnolo Ultra Dork

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5274
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 jul 2017 15:38

Ernie C. schreef: 09 jul 2017 14:59 Dan zijn dat denk ik wel de losse gewichten van de vork en het frame bij elkaar opgeteld. Als Giant frame + vork + balhoofstel + zadelpen + zadelpenklem weegt kom je al een stukje dichter bij. Om de Propel instapper te nemen i.p.v. Advanced SL is ook niet helemaal eerlijk.

Maar voor het gewicht moet je niet aan een Propel beginnen idd.
De Propel Advanced Pro was in 2015 het beste frame (wel zonder isp) maar als ik de reviews en Giant mag geloven, is de Advanced pro van dezelfde carbon en carbon dikte dan die met ISP.

De Advanced SL van 2017 zal idd wel lichter zijn, maar ook 2 jaar jonger.

Op het vlakke is het gewicht, tot zekere hoogte, ook minder belangrijk? Koop ik nog wel eens een lichter frame voor in de bergen/heuvels waar mijn Sram Force op kan.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 09 jul 2017 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13907
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jul 2017 15:41

Als je fiets echt 7.5 kilo met Ultegra is, dan is het gewoon een redelijk licht aero frame.
Maar ik denk dat je dat niet gaat redden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5274
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 jul 2017 15:43

wasbeer2006 schreef: 09 jul 2017 15:41 Als je fiets echt 7.5 kilo met Ultegra is, dan is het gewoon een redelijk licht aero frame.
Maar ik denk dat je dat niet gaat redden.
In 2015 was die 7.5kg met Ultegra en nu wil ik er Ultegra di2 6870 op.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5274
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 jul 2017 15:45

Trouwens, op de Propel zijn de remmen ook al meegerekend. Dat is bij de Canyon niet.

ik krijg hem dinsdag binnen, haal wel de zadelpen eruit en de remmen eraf en weeg hem dan.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 09 jul 2017 15:54

7,5 kg voor een fiets is toch niet zo heel zwaar?
Maak joe woar

Plaats reactie