ETRTO en aanbevelingen van fabrikanten zijn hoofdzakelijk bedoeld om schadeclaims door klappende en aflopende banden te vermijden, er is daarbij geen enkele vorm van rekening gehouden met rij-eigenschappen.Nova schreef: ↑08 jul 2017 09:33
Ik wil terugkomen op de vraag die ik al 2 keer stelde: de banden zijn 62 mm breed - is er een opzettelijke reden om een velg te kiezen die eigenlijk 55 mm als "easily accepted" max specificeert?
Bestaan er velgen die tot 62 mm (of meer) "easily accepteren"?
Op https://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse.html staatDaar staat een tabel:Welke band past op welke velg?
De binnendiameter van de band moet met de schouderdiameter van de velg overeenkomen. Een bandbreedte 37-622 past bijvoorbeeld op een velg van 622 x 19C.
Verder moeten de bandbreedte en de velgbedbreedte op elkaar afgestemd zijn. De tabel geeft de mogelijke combinaties van bandbreedte en velgbedbreedte volgens ETRTO aan.
Er zijn ook veel combinaties die in deze tabel niet afgedekt zijn maar in de praktijk toch werken. In het algemeen rijd je met dergelijke combinaties natuurlijk op eigen risico. Helaas blijft de ETRTO norm bij de werkelijkheid vaak een beetje achter. Zo worden bijvoorbeeld zeer brede velgen vandaag de dag steeds populairder. Het gebruik van bredere velgen is ook nuttig omdat dit de band aanvullend stabiliseert. U kunt de luchtdruk verder verminderen voordat het rijgedrag “sponzig” wordt.
"Velgbedbreedte in mm (westwood velg)"
Voor 62 mm brede banden gaat het combineren met velgbedbreedtes 19C 21C 23C 25C 27C 29C.
Voor de Ryde Yura 22 velg http://www.ryde.nl/yura-22 staat als velgbedbreedte (zie dat figuurtje http://www.ryde.nl/images/news/m3597/la ... 2.jpg?2720 - de binnenafstand tussen de "haakjes" in de doorsnede) 22 mm (vandaar ook Yura 22).
Volgens https://defietssite.nl/de-velg/ lijkt de Ryde Yura 22 velg me een Endrick velg type (gaat over doorsnede-waar profiel intern is gelast), terwijl Schwalbes tabel het Westwood model vermeld. Voor zover dat een verschil maakt. Het Westwood model loopt in de Schwalbe tabel in stappen van 2 op - oneven maten, terwijl de Ryde Yura dus een even maat is.
Schwalbes tabel voor 62 mm geeft Westwood type velg bedbreedte 19C als minimum aan.
De Ryde Yura is 22mm.
Maar wat is die "19C"? Als de 19 betekent 19mm dan zou de Ryde Yura met zijn 22 mm wèl binnen het aanbevolene liggen. Maar waarom geeft Ryde op hun site dan 55mm als limiet "easily accepted" aan?
Bij een zware berijder (dat mag ik gezien de voorgaande mededelingen wel aannemen) die niet met keiharde vette banden wil rijden is 19C (inwendig 19 mm) voor een vette band een lachertje , ik rij zelf 23 mm banden op dergelijke velgen.
Ik geef nu duidelijk aan (voorde derde keer) VERKEERDE VELGKEUS
Overigens is de Ryde Yura geen Westwood velg noch een Endrick velg maar een doosvelg.....maar dat is verder irrelevant, de inwendige breedte DIE is relevant.
Opmerkelijk dat Schwalbe dit zelf al toegeeft (het bold aangegeven deel)..., maar fietsenmakers kijken je in het algemeen glazig aan als je deze materie aankaart, daar hoef je niks van te verwachten.
Overigens geldt het vette citaat van Schwalbe vooral voor het sportieve werk maar het laat zien dat deze fabrikant de ETRTO normen niet in beton heeft gegoten...
Was getekend: de velgbandoloog.