Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Singlespeed: de voordelen van simplificatie

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jul 2017 18:28

Nova schreef: 08 jul 2017 09:33
Ik wil terugkomen op de vraag die ik al 2 keer stelde: de banden zijn 62 mm breed - is er een opzettelijke reden om een velg te kiezen die eigenlijk 55 mm als "easily accepted" max specificeert?
Bestaan er velgen die tot 62 mm (of meer) "easily accepteren"? :)

Op https://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse.html staat
Welke band past op welke velg?

De binnendiameter van de band moet met de schouderdiameter van de velg overeenkomen. Een bandbreedte 37-622 past bijvoorbeeld op een velg van 622 x 19C.

Verder moeten de bandbreedte en de velgbedbreedte op elkaar afgestemd zijn. De tabel geeft de mogelijke combinaties van bandbreedte en velgbedbreedte volgens ETRTO aan.

Er zijn ook veel combinaties die in deze tabel niet afgedekt zijn maar in de praktijk toch werken. In het algemeen rijd je met dergelijke combinaties natuurlijk op eigen risico. Helaas blijft de ETRTO norm bij de werkelijkheid vaak een beetje achter. Zo worden bijvoorbeeld zeer brede velgen vandaag de dag steeds populairder. Het gebruik van bredere velgen is ook nuttig omdat dit de band aanvullend stabiliseert. U kunt de luchtdruk verder verminderen voordat het rijgedrag “sponzig” wordt.
Daar staat een tabel:
"Velgbedbreedte in mm (westwood velg)"

Voor 62 mm brede banden gaat het combineren met velgbedbreedtes 19C 21C 23C 25C 27C 29C.

Voor de Ryde Yura 22 velg http://www.ryde.nl/yura-22 staat als velgbedbreedte (zie dat figuurtje http://www.ryde.nl/images/news/m3597/la ... 2.jpg?2720 - de binnenafstand tussen de "haakjes" in de doorsnede) 22 mm (vandaar ook Yura 22).

Volgens https://defietssite.nl/de-velg/ lijkt de Ryde Yura 22 velg me een Endrick velg type (gaat over doorsnede-waar profiel intern is gelast), terwijl Schwalbes tabel het Westwood model vermeld. Voor zover dat een verschil maakt. Het Westwood model loopt in de Schwalbe tabel in stappen van 2 op - oneven maten, terwijl de Ryde Yura dus een even maat is.

Schwalbes tabel voor 62 mm geeft Westwood type velg bedbreedte 19C als minimum aan.
De Ryde Yura is 22mm.
Maar wat is die "19C"? Als de 19 betekent 19mm dan zou de Ryde Yura met zijn 22 mm wèl binnen het aanbevolene liggen. Maar waarom geeft Ryde op hun site dan 55mm als limiet "easily accepted" aan?
ETRTO en aanbevelingen van fabrikanten zijn hoofdzakelijk bedoeld om schadeclaims door klappende en aflopende banden te vermijden, er is daarbij geen enkele vorm van rekening gehouden met rij-eigenschappen.
Bij een zware berijder (dat mag ik gezien de voorgaande mededelingen wel aannemen) die niet met keiharde vette banden wil rijden is 19C (inwendig 19 mm) voor een vette band een lachertje , ik rij zelf 23 mm banden op dergelijke velgen.
Ik geef nu duidelijk aan (voorde derde keer) VERKEERDE VELGKEUS
Overigens is de Ryde Yura geen Westwood velg noch een Endrick velg maar een doosvelg.....maar dat is verder irrelevant, de inwendige breedte DIE is relevant.
Opmerkelijk dat Schwalbe dit zelf al toegeeft (het bold aangegeven deel)..., maar fietsenmakers kijken je in het algemeen glazig aan als je deze materie aankaart, daar hoef je niks van te verwachten.
Overigens geldt het vette citaat van Schwalbe vooral voor het sportieve werk maar het laat zien dat deze fabrikant de ETRTO normen niet in beton heeft gegoten...

Was getekend: de velgbandoloog.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 09 jul 2017 10:16

Keezx schreef: 08 jul 2017 18:28
Nova schreef: 08 jul 2017 09:33
Ik wil terugkomen op de vraag die ik al 2 keer stelde: de banden zijn 62 mm breed - is er een opzettelijke reden om een velg te kiezen die eigenlijk 55 mm als "easily accepted" max specificeert?
Bestaan er velgen die tot 62 mm (of meer) "easily accepteren"? :)

Op https://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse.html staat
Welke band past op welke velg?

De binnendiameter van de band moet met de schouderdiameter van de velg overeenkomen. Een bandbreedte 37-622 past bijvoorbeeld op een velg van 622 x 19C.

Verder moeten de bandbreedte en de velgbedbreedte op elkaar afgestemd zijn. De tabel geeft de mogelijke combinaties van bandbreedte en velgbedbreedte volgens ETRTO aan.

Er zijn ook veel combinaties die in deze tabel niet afgedekt zijn maar in de praktijk toch werken. In het algemeen rijd je met dergelijke combinaties natuurlijk op eigen risico. Helaas blijft de ETRTO norm bij de werkelijkheid vaak een beetje achter. Zo worden bijvoorbeeld zeer brede velgen vandaag de dag steeds populairder. Het gebruik van bredere velgen is ook nuttig omdat dit de band aanvullend stabiliseert. U kunt de luchtdruk verder verminderen voordat het rijgedrag “sponzig” wordt.
Daar staat een tabel:
"Velgbedbreedte in mm (westwood velg)"

Voor 62 mm brede banden gaat het combineren met velgbedbreedtes 19C 21C 23C 25C 27C 29C.

Voor de Ryde Yura 22 velg http://www.ryde.nl/yura-22 staat als velgbedbreedte (zie dat figuurtje http://www.ryde.nl/images/news/m3597/la ... 2.jpg?2720 - de binnenafstand tussen de "haakjes" in de doorsnede) 22 mm (vandaar ook Yura 22).

Volgens https://defietssite.nl/de-velg/ lijkt de Ryde Yura 22 velg me een Endrick velg type (gaat over doorsnede-waar profiel intern is gelast), terwijl Schwalbes tabel het Westwood model vermeld. Voor zover dat een verschil maakt. Het Westwood model loopt in de Schwalbe tabel in stappen van 2 op - oneven maten, terwijl de Ryde Yura dus een even maat is.

Schwalbes tabel voor 62 mm geeft Westwood type velg bedbreedte 19C als minimum aan.
De Ryde Yura is 22mm.
Maar wat is die "19C"? Als de 19 betekent 19mm dan zou de Ryde Yura met zijn 22 mm wèl binnen het aanbevolene liggen. Maar waarom geeft Ryde op hun site dan 55mm als limiet "easily accepted" aan?
ETRTO en aanbevelingen van fabrikanten zijn hoofdzakelijk bedoeld om schadeclaims door klappende en aflopende banden te vermijden, er is daarbij geen enkele vorm van rekening gehouden met rij-eigenschappen.
Bij een zware berijder (dat mag ik gezien de voorgaande mededelingen wel aannemen) die niet met keiharde vette banden wil rijden is 19C (inwendig 19 mm) voor een vette band een lachertje , ik rij zelf 23 mm banden op dergelijke velgen.
Ik geef nu duidelijk aan (voorde derde keer) VERKEERDE VELGKEUS
Overigens is de Ryde Yura geen Westwood velg noch een Endrick velg maar een doosvelg.....maar dat is verder irrelevant, de inwendige breedte DIE is relevant.
Opmerkelijk dat Schwalbe dit zelf al toegeeft (het bold aangegeven deel)..., maar fietsenmakers kijken je in het algemeen glazig aan als je deze materie aankaart, daar hoef je niks van te verwachten.
Overigens geldt het vette citaat van Schwalbe vooral voor het sportieve werk maar het laat zien dat deze fabrikant de ETRTO normen niet in beton heeft gegoten...

Was getekend: de velgbandoloog.
Zoals toegelicht in mijn vorige post - er is een tegenstrijdigheid in de specificaties van beide fabrikanten. De velgfabrikant geeft 22 mm op als "bed"breedte, en Schwalbe geeft 19C aan als minimum (aannemende dat die 19 erin 19 mm betekent). Dus zou de velg met zijn 22 mm volgens de bandenfabrikant wèl volstaan voor een 62 mm band. Maar de velgfabrikant geeft 55 mm als limiet (verwoord in een "easily accepted" bereik) aan.
En alle maten gaan toch over ide "inwendige breedte"? Ik zei dat ook: de binnenkanten van de getekende haakjes in de doorsnede van het profiel. Zie de figuur die ik toen linkte.

Dat de ETRTO normen niet in beton zijn gegoten heb ik ook gelezen, maar uiteindelijk als keuzes moeten worden gemaakt, dan moet je ergens vertrekken en als er niks beters is dan die normen, dan zijn die toch tenminste het logische startpunt?

En om nog eens te herhalen, de velgen die ik heb, de Ryde Yura 22, zijn dus 22 mm geen 19. De breedte is dus niet "zo" erg klein als die 19.
En dit brengt me opnieuw tot de vraag: als een fietsenmaker een band moet plaatsen van 62 mm breed, dan lijkt het me logisch om die band zoveel mogelijk steun te geven. De Santos dealer heeft voor de Santox fixie Super Moto-X band van 62 mm een Ryde Yura velg van 22 mm gekozen. BESTAAN ER VELGEN DIE BREDER (en uiteraard compatibel) ZIJN DAN DEZE?
Zonee, dan is de Santos dealer misschien genoopt geweest te gebruiken wat er beschikbaar was.
Zoja, dan is hij niet in staat geweest die toch bestaande bredere te vinden.
Iets dat hij zou mogen zeggen tegen de klant, en als de klant na een proefrit terugkomt en klaagt over instabiliteit, toch zeker dan.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 09 jul 2017 10:17

Alk81 schreef: 08 jul 2017 09:36 Nova, heb je al met bagage gereden en ervaren hoe het dan staat met de stabiliteit? Uit ervaring weet ik dat een fiets die zonder bagage nerveus kan aanvoelen ineens met bagage heerlijk stabiel kan aanvoelen.
Inzake dit nog eens: algemener gezien, stabiliteit kan op veel vlakken / niveaus worden geinterpreteerd, inclusief het "alles".
Neem de fiets, of tweewieler in het algemeen. Een stilstaande fiets is door zijn 2-dimensionale "steunen" (2 wielen) erg instabiel. Vrijwel onmogelijk om hem in een evenwicht te krijgen. Op de trappers duwen en aldus de fiets in beweging brengen, laat wel toe de fiets recht / in evenwicht te houden. Dat is omdat door die beweging en door het voorwiel te draaien een richting kunt "proberen", en "meten" wat het resultaat is van de draaiing. Dan weet je of je te weinig of te veel hebt gedraaid, en je kunt corrigeren, om te komen tot stabiliteit in de zin van een rechte koers. Echt recht natuurlijk niet want dat zou afwezigheid van "meetpunten" impliceren.

Om dezelfde reden is het ook gemakkelijker om een fiets met hoger zwaartepunt in evenwicht te houden - de massa moet meer afstand afleggen haaks op het kantel/scharnierpunt en inertie/traagheid is een verzet daartegen. Dat geeft dan meer tijd om te corrigeren dan bij een lager zwaartepunt.

En even algemeen, toevoegen van massa maakt ook stabieler, hoe groter de massa, hoe meer energie toevoeging (of absorptie, bvb door wrijving) nodig is om de beweging / snelheid van de massa te veranderen. De baan / wrijving blijft dezelfde, maar de fiets weegt zwaarder. Iemand die met zijn fiets tegen een kamion rijdt zal de beweging van de kamion nauwelijks beinvloeden. De kamion daarentegen zal de beweging van de fiets heel sterk beinvloeden.

Dit alles illustreert dat het noodzakelijk is om goed te weten over wat (en dat kunnen meerdere factoren zijn) stabiliteit gaat.
Een instabiliteitsgevoel hebben is een erg algemene uitspraak.
De oorzaak van het gevoel identificeren, wat precies instabiel is en waarom, daar gaat het over.
Soms kun je door uitsluiting een oorzaak isoleren.
Bvb een nieuwe fiets, het zal allicht niet een gesleten band zijn en niet de spaken/uitlijning. En ook niet een te lage druk.
Mijn geval is een nieuwe fiets. Zo worden (denk ik hier toch?) al veel oorzaken uitgesloten.
Eigenlijk moet ik nog proefrijden, om mijn instabiliteitsgevoel specifieker te kunnen maken.
Als ik terugdenk, dan denk ik dat de instabiliteit links/rechts gezwaai was. Niet van de koers / vooruitbeweging van de fiets, maar zijdelings tov de denkbeeldige lijn die de contactoppervlakken van de banden volgt. Een beetje als een omgekeerde klokslinger. Dat zou kunnen betekenen dat de banden (of whatever) een tekort aan "meetpunten" leverden waardoor de afwijkingen groter kon worden vooraleer gecorrigeerd te worden. Is dat iets dat kan worden verklaard door velgen te smal voor banden (of banden te breed voor velgen) ?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jul 2017 11:06

Mijn advies is: laat de fiets/frame voor wat het is, met al dat gespeculeer kom je niet verder en monteer iets smallere banden op de Yura's en vooral: kies de banddruk al naar gelang de belading en het te verwachten wegdek op gevoel , daarmee moet je wat ervaring opbouwen....
Het kan zijn dat je daarom permanent een makkelijk te hanteren pomp moet meenemen, maar gezien de verdere belading lijkt me een pomp van pakweg 1 kilo geen bezwaar....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 09 jul 2017 18:46

Keezx schreef: 09 jul 2017 11:06 Mijn advies is: laat de fiets/frame voor wat het is, met al dat gespeculeer kom je niet verder en monteer iets smallere banden op de Yura's en vooral: kies de banddruk al naar gelang de belading en het te verwachten wegdek op gevoel , daarmee moet je wat ervaring opbouwen....
Het kan zijn dat je daarom permanent een makkelijk te hanteren pomp moet meenemen, maar gezien de verdere belading lijkt me een pomp van pakweg 1 kilo geen bezwaar....
Snapt u dan niet waarover het hier gaat?
Ik heb een nieuwe fiets gekocht, nog af te halen.
Ik heb gekozen voor de banden type Schwalbe Super Moto-X.
De Santos dealer, dit wetende, heeft gekozen voor de velg Yura 22 van Ryde.
Als dit een foute keuze zou zijn, dient hij de foute door wèl geschikte velgen te vervangen.
In plaats van smallere banden te monteren.

En terzijde (want dit is terzijde), ik pomp banden op volgens hun specificaties, niet volgens belading.
Want, hoe meer druk, hoe minder kans op lekken, hoe minder vervorming en dus slijtage, hoe gemakkelijker ze rollen. Ik kies wel niet het maximum in de specificaties, bvb een max 6 bar band pomp ik op tot 5-5.5.
Maar dit is terzijde.

Maar eerst moet ik zeker weten of de velg niet breed genoeg is VOLGENS FABRIKANTENSPECIFICATIES. De specificaties van de Yura 22 velg en de Schwalbe Super Moto-X band.
Want als ik de gespecifieerde breedtes (mm) samenleg, dan zegt Schwalbe dat een 19 mm velg binnen het toegestane breedtebereik ligt (als minimum) voor hun Super Moto-X band en de Yura 22 is 22 mm dus zou okee moeten zijn ervoor.
Maar op de website van Ryde staat bij de Yura 22 "easily accepted" tot 55 mm. 7 mm minder dan de 62 mm van de Super Moto X.
Dat is een tegenstrijdigheid.

U snapt toch dat ik bij de Santos dealer enig bewijs moet kunnen aantonen dat de velg te smal is?
Na mijn testrit en mijn melding erop dat ik vind dat de fiets instabiel rijdt, antwoordde hij dat hij geen reden ervoor kon bedenken.
Ik ga dus met meer moeten afkomen dan een... gevoel.
Ik heb zodra ik las dat Ryde 55 mm max (nou "easily accepted") bandbreedte opgeeft voor hun Yura 22 dit gemaild naar de Santos dealer. Nog geen antwoord (4 dagen geleden).
Donderdag heb ik een afspraak om geleerd te worden hoe ketting (via excenter) op te spannen, wiel eruit te nemen, enz.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 09 jul 2017 19:06

En een even nuttige vraag is, in geval de velgbreedte inderdaad niet volstaat voor de band (en daardoor dat instabiel gevoel veroorzaakt), of het wel een "foute" keuze geweest is.
Want, het kan ook zijn dat hij gewoon geen bredere velg vond voor de setup van de Santos aangepast naar fixie - fiets.
Dit reeds eerder gezegd zijnde.

De dealer heeft in een mail van 2 maanden geleden dit laten weten:
Het is inderdaad bijzonder hoe zo iets simpel zo moeilijk samen te stellen is.
De grootste uitdaging was dus de combinatie van een 135mm inbouwbreedte, met een fixed fear, een groot verzet en een groot aantal spaken. Alle fixies zijn dus een stuk slanker, niet al te veel spaken.
(die spaken zijnde 36 in aantal)

De vraag is dan of er een in de setup passende velg beschikbaar is die breder is en dus bredere banden (meer) kan steunen.
Bvb http://www.ryde.nl/download2926
RYDE SUPER SERIES
Van de Yura 22 is er een versie voor velgrem en een versie voor schijfrem.
Van de laatste (breedste) Yura 28 is er enkel een versie voor schijfrem.
Mijn Santos aangepast naar fixie is met velgremmen, de dealer zei dat de configuratie schijfremmen niet mogelijk maakt.

De vraag is dus of er een velg beschikbaar is voor 36 spaken, velgrem, en 62 mm band. En misschien nog andere eisen.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 09 jul 2017 20:08

Extra druk steken brengt de druk boven de specificaties van de band.
Dat, is ook een platte band riskeren.
Een snelle zelfs.
Zoals ik zei: ik steek gewoon ALTIJD, ongeacht lading, de max toegelaten druk minus een fractie, om dingen niet heel de tijd op hun limiet te gebruiken.
Nogal voor de hand liggend, ik gebruik deze fiets niet om te.... reizen.
Gewoon voor woon werk winkel hobby doeleinden.
Waarbij ik op voorhand niet eens weet hoeveel lading ik ga hebben.
Winkel / whatever buitenkomen, lading op weegschaal, band X bijpompen ??? Haha.
Gewoon 5-5.5 bar bij limiet 6.
Of in geval de nieuwe Santos, met zijn 2-4 bereik, allicht 3-3.5. Ben geneigd %ueel wat minder om mijn fiets (spaken) en lijf infrastructuur wat meer te sparen (band neemt dan wat groter deel van schok op).

Terug ontopic: ik heb net gedaan wat in mijn (zie vorige post) situatie eigenlijk voor de hand lag: mails gestuurd naar Schwalbe, en Ryde.
Met de vraag of die velg, respectievelijk die band, geschikt is voor hun respectievelijk product.

Benieuwd of ik

JA JA
JA NEE
NEE JA
of
NEE NEE

als antwoord ga krijgen.

Ik zal het hier laten weten. :)

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 09 jul 2017 20:16

... of geen antwoord, kan natuurlijk ook, geen goesting of met vakantSie ....

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 09 jul 2017 20:35

Je krijgt als antwoord dat je mar wat uit je nek lult. Je weet duidelijk niet waar je over praat. Da's op zich niet erg, maar gecombineerd met jouw stijfkoppigheid en onwil om van anderen te leren, is het een giftige combinatie. Ik wens je ook met deze fiets weer veel succes, al ben ik redelijk zeker dat dat zinloos is.
Vorsprung durch Pedantik

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 09 jul 2017 21:01

Ik wou ook nog eben reageren op Nova's frustratie die hij hier al een keer of 3 heeft vermeld dat de fietsenhandelaar het nieuwe tuig niet bij hem thuis afzet. Dat een fietshandelaar elk fiets gaat thuisbrengen is verre van standaard. Sterker nog, ik denk dat dat quasi geen enkele handelaar kan aanbieden.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 jul 2017 21:12

Bij Phil Wood kun je gewoon een 135mm fixed gear naaf met schijfremmogelijkheid krijgen.

Wat dat zwabberen betreft: ik heb duizenden kilometers met 2.35" Big Apples op velgen van rond de 20mm breedte gereden, inclusief top 1%-noteringen op Alpenafdalingen (met bagage), dus aan de band-velgcombinatie zal het niet liggen, mits hoge bandenspanning. Offroad met 1,6 bar wordt het pas een ander verhaal.

Maar mocht je breder willen: Ryde Big Bull is breed, geschikt voor velgremmen, maar wel zwaar.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jul 2017 21:43

Ik heb nog even het verslagje van de proefrit gelezen en de banden hadden simpelweg te weinig druk, terwijl de intentie is de maximale druk op te zoeken.
Probleem opgelost.
Indien de geometrie aanleiding geeft tot ongewenst rijgedrag, helaas pindakaas, daar is meestal weinig aan te doe behalve een vork met een andere sprong te steken. (zal niet standaard beschikbaar zijn)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gesloten