Waarom is slepend remmen slechter dan afwisselend
Waarom zou je remmen als het niet nodig is? Er zijn zoveel meer mogelijkheden om langzamer te gaan, dan je remmen te gebruiken. Als je jezelf 'groot' maakt en je helemaal 'uitvouwt' dan gaat er zo als 5 á 10km van je snelheid af. Als je niet bijtrapt en gewoon rustig naar beneden rolt, zoals bijvoorbeeld bij AlpeHuzes verplicht is, dan is er ook al niets aan de hand.
Als ik dit draadje lees dan zou een luchtrem wel handig zijn , soort van parachute , alleen voor het afdalen ..dus fietshirt paar maten te groot kopen en aan de voorkant gedeeltelijk openritsen bij het afdalen , of een regenjack wat te groot is natuurlijk ..
Daar noem je nu wel een erg lastige afdaling. Ik ben wel een redelijk goede daler en had het daar soms toch ook lastig om mijn 90kg op tijd afgeremd te krijgen.
Na de afdaling zag je toch duidelijk aan mijn alu velgen dat ze het zwaar te verduren hadden gehad.
In augustus ga ik weer naar daar, nu gelukkig met schijfremmen en carbon wielen
Voor sommige fietsers zou het helpen door te starten met motorrijden. Je leert daar technieken (bochten, remmen, etc) die ook toegepast kunnen worden op de fiets. Het verbaast mij vaak hoe slecht (niet) in bocht wordt doorgekeken (focus op apex en dan exit). Remmen alleen in rechte lijn ipv in de bocht. Verplaatsen van je lijf op de fiets, etc...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13746
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou ik houd mijn achterrem toch wel vaak tot de eerste 30 -50 % van de bocht ingeknepen met een fiets.
Dan heb je in sommige bochten meer stabiliteit en snelheid.
Dan heb je in sommige bochten meer stabiliteit en snelheid.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Er zijn ook wel bochten waar je moet remmen in de bocht. Zo'n hele lange doordraaier die redelijk steil is. Je moet dan op je eigen weg helft blijven dus dan zul je wel wat moeten bij remmen.
Maak joe woar
[/quote]
Daar noem je nu wel een erg lastige afdaling. Ik ben wel een redelijk goede daler en had het daar soms toch ook lastig om mijn 90kg op tijd afgeremd te krijgen.
Na de afdaling zag je toch duidelijk aan mijn alu velgen dat ze het zwaar te verduren hadden gehad.
In augustus ga ik weer naar daar, nu gelukkig met schijfremmen en carbon wielen
[/quote]
Veel plezier! Ik vond het gewoon behoorlijk eng (en ondanks dat ik geen goede daler ben) zit hem dat meestal niet zozeer in de angst, meer in het niet in kunnen schatten hoe ver ik nu van de limiet van wegglippen zit (hoe schuin je kan, met welke snelheid) en daarom maar op zeker spelen (dus meer remmen voor de bocht). Er waren daar ook nog een paar bochten (sowieso al weinig) waar het asfalt slecht was (grit). brrr.
Daar noem je nu wel een erg lastige afdaling. Ik ben wel een redelijk goede daler en had het daar soms toch ook lastig om mijn 90kg op tijd afgeremd te krijgen.
Na de afdaling zag je toch duidelijk aan mijn alu velgen dat ze het zwaar te verduren hadden gehad.
In augustus ga ik weer naar daar, nu gelukkig met schijfremmen en carbon wielen
[/quote]
Veel plezier! Ik vond het gewoon behoorlijk eng (en ondanks dat ik geen goede daler ben) zit hem dat meestal niet zozeer in de angst, meer in het niet in kunnen schatten hoe ver ik nu van de limiet van wegglippen zit (hoe schuin je kan, met welke snelheid) en daarom maar op zeker spelen (dus meer remmen voor de bocht). Er waren daar ook nog een paar bochten (sowieso al weinig) waar het asfalt slecht was (grit). brrr.
Sjongejonge. De azijn was op en je bent maar op giftige spiritus over gegaan?
Je bent altijd zo lekker postitief.
Eens iets breder blinkveld graag.
MTB dan?
Bochtentechniek is tot zekere hoogte universeel als we het over tweewielers hebben. Ben je daar niet mee eens leg dan maar uit waarom de vergelijking motor, racefiets, MTB niet op gaat volgens jou.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock