cassette icm Compact 50/34
Hallo,
Ik heb een vraag omtrent mijn cassette achter in combinatie met mijn Compact 50/34
Ik heb onlangs een nieuwe fiets gekocht en daar ligt standaard het volgend op
voor een 50/34 en achter een 11-32 (11 speed).
Ik ben een matig/gemiddelde tourfietser, (avg 30-33) maar wil me graag verder ontwikkelen. ik heb een cadansmeter en fiets lekker met een cadans rond de 90.
Ben inmiddels begonnen met onderhoud etc zelf te gaan doen en heb diverse materialen en gereedschappen besteld.
Echter momenteel fiets ik voornamelijk op het vlakke (Veluwe).
standaard heb ik voor op 50 liggen en komt hij niet vanaf.
achter gebruik ik hooguit 3 kransjes de 18-20-22
het kan aan mij liggen maar ik heb het idee dat ik als ik tussen die 3 schakel. ik het gevoel heb dat de stappen best groot zijn en ik graag een tandje er tussen mis.
Ik overweeg om eventueel een andere cassette aan te schaffen waar deze tanden wel in zitten.
Ik heb alleen de volgende keuzes:
• 11/23: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23 – 212 gram*
• 11/25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25 – 229 gram*
• 11/28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28 – 249 gram*
• 11/32: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32 – 286 gram*
• 12/25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 – 243 gram*
• 14/28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28
ik twijfel tussen de 14/28, de 11/23 en de 11/25
of raden jullie wat anders aan bijvoorbeeld ipv een 50 voor een ander tandwiel?
Ik heb een vraag omtrent mijn cassette achter in combinatie met mijn Compact 50/34
Ik heb onlangs een nieuwe fiets gekocht en daar ligt standaard het volgend op
voor een 50/34 en achter een 11-32 (11 speed).
Ik ben een matig/gemiddelde tourfietser, (avg 30-33) maar wil me graag verder ontwikkelen. ik heb een cadansmeter en fiets lekker met een cadans rond de 90.
Ben inmiddels begonnen met onderhoud etc zelf te gaan doen en heb diverse materialen en gereedschappen besteld.
Echter momenteel fiets ik voornamelijk op het vlakke (Veluwe).
standaard heb ik voor op 50 liggen en komt hij niet vanaf.
achter gebruik ik hooguit 3 kransjes de 18-20-22
het kan aan mij liggen maar ik heb het idee dat ik als ik tussen die 3 schakel. ik het gevoel heb dat de stappen best groot zijn en ik graag een tandje er tussen mis.
Ik overweeg om eventueel een andere cassette aan te schaffen waar deze tanden wel in zitten.
Ik heb alleen de volgende keuzes:
• 11/23: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23 – 212 gram*
• 11/25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25 – 229 gram*
• 11/28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28 – 249 gram*
• 11/32: 11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32 – 286 gram*
• 12/25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 – 243 gram*
• 14/28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28
ik twijfel tussen de 14/28, de 11/23 en de 11/25
of raden jullie wat anders aan bijvoorbeeld ipv een 50 voor een ander tandwiel?
Ik heb zelf om die reden een 13-30 van Miche
13-14-15-16-17-18-19-21-24-27-30
Geen grote gaten in het middenstuk, en prima kettinglijnen op het buitenblad (op vlak terrein).
13-14-15-16-17-18-19-21-24-27-30
Geen grote gaten in het middenstuk, en prima kettinglijnen op het buitenblad (op vlak terrein).
En dan haal je uit je huidige casette de 22 en wissel je die om met de 23, of 25...?achter gebruik ik hooguit 3 kransjes de 18-20-22
het kan aan mij liggen maar ik heb het idee dat ik als ik tussen die 3 schakel. ik het gevoel heb dat de stappen best groot zijn en ik graag een tandje er tussen mis.
14/28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28
Of is die oplossing te simpel gedacht?
Ik zou de 34 vervangen voor 39. Een cassette met 13-14-15-16-17 geeft je dan 6-8% tussen de versnellingen ipv de 10-11% die er nu tussen zitten bij dezelfde snelheid en cadans range.
Speel anders eens even met: http://ritzelrechner.de/
.
Speel anders eens even met: http://ritzelrechner.de/
.
+1 voor Nijkie. Kransjes lopen mooi gelijkmatig op. I.c.m. 50-39 (liever nog 50-42) perfect voor het vlakke. Vervang het binnenblad voor een 34, en je kan er op zijn minst ook de heuvels mee in.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Het verhaal vertelt niet of de TS een niet-sleutelconfiguratie wil of niet.
Ik rijd sinds dit seizoen voor het eerst met één configuratie en het bevalt me uitstekend. Toch erg fijn als ik besluit morgen naar Tecklenburg te gaan dat ik dan niet hoef te sleutelen.
Ik rijd sinds dit seizoen voor het eerst met één configuratie en het bevalt me uitstekend. Toch erg fijn als ik besluit morgen naar Tecklenburg te gaan dat ik dan niet hoef te sleutelen.
- AmstelGoldRaas
- Forum-lid
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15
Een niet-sleutelconfiguratie bestaat natuurlijk al jaren, de triple.
@Havana: waarmee rijdt je voor dan? Een good-old dubbel?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Nee, 50/34
Dubbel is veel te zwaar voor mij.
Ik moet nu wel iets vaker schakelen vooraan, maar dat is met Di2 met semi-synchro heel makkelijk.
Dubbel is veel te zwaar voor mij.
Ik moet nu wel iets vaker schakelen vooraan, maar dat is met Di2 met semi-synchro heel makkelijk.
Met een cadans van 100 en omstreeks 30 km/h zit je op het grote blad op de 21 en op het kleine blad op 14 of 15. Dat vele heen en weer schakelen lijkt mij nou niets. Als je iets langzamer gaat draaien bijv. 90 kan je m.i. beter uit de voeten met het grote blad en met 18, 19 of 21 alles zonder van blad te wisselen. Neemt niet weg dat het grote blad schakelen eigenlijk niets voorstelt.
Ik moet zeggen dat ook ik nog steeds geen besluit heb genomen welke configuratie ik zal nemen 50/43 of 52/36 want eigenlijk maakt het niet zo veel uit. Belangrijkste is m.i. dat je van de 22 zo veel mogelijk effectieve verzetten kan draaien, dus geen (bijna) dubbelingen hebt zonder een (te) scheve kettinglijn.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless