Ik woon aan de col de Leschaux. Bovenop is een motorcafe dus die col is erg in trek bij motorrijders. Om fietsers te leren dalen zouden ze dus motorrijlessen kunnen nemen.... Maar waarom gaat dan dagelijks de ambulance naar boven omdat er wéér eens een motorongeluk is gebeurd? Is het nemen van motorlessen dan een vrijbrief om geen fouten te maken? Volgens mij is het net zo als bij het fietsen, er zijn betere en mindere dalers.
Over dat slepend versus pompend remmen. Als je de Huez af komt, ok, af en toe de rem aanraken is ok. Maar gisteren bv daalde ik de col du Coq af. Stukken van 10 / 11 / 12 % met erbarmelijk slecht asfalt. Enorme gaten, en amper 1 auto breed, en héél af en toe komt er een tegnligger. Nou daar heb je na een tijdje dus echt de kramp in je handen. Je weet dat de boel niet te gek warm mag worden (schijfremmen) maar je weet ook dat je nauwelijks een seconde niet mag remmen. Op die momenten ben ik dan weer blij dat ik geen carbonvelgremmen heb
Maar wat ik wil zeggen: je kunt niet zwart op wit stellen 'pompen of slepen', het zijn de omstandigheden. En vooral: ik kan vrij aardig dalen, maar er zijn van die momenten dat het echt effe niets is. Ook gisteren, de Col du Granier af.. Iedere keer de verkeerde lijn, valt ook niet mee als je nog wat voer probeert binnen te krijgen (was een rondje van 260km) Op die momenten moet je gewoon eens grinniken en zeggen 'man man man wat slecht' en je rijdt iets rustiger naar beneden. Wel zo gezond.