Joost, geef mij de chips even door?
Singlespeed: de voordelen van simplificatie
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Naast hilarisch is het ook regelrecht tragisch omdat iemand met een soort fiets anno 1900 met moderne techniek er toch niet bevredigend uitkomt.
Ik begin nu ook te begrijpen waarom ie geen auto meer heeft, iemand die op voet van oorlog met fietsen staat zal ook niet veel plezier aan auto's beleven.
Elk wissewasje moet door een ander opgelost worden en dan wordt het snel zeuren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
U beweerde "Verder lees ik ook dat de TS altijd met maximale toelaatbare bandendruk rondrijd".SqueeZer schreef: ↑10 jul 2017 20:23Nova schreef: ↑10 jul 2017 14:09Dat is liegen over wat ik zei. Mijn post zei duidelijk "NIET het maximum", om zaken niet heel de tijd tegen het max toelaatbare te gebruiken. 5-5.5 bar voor een max 6 bar band.SqueeZer schreef: ↑09 jul 2017 23:11 Verder lees ik ook dat de TS altijd met maximale toelaatbare bandendruk rondrijd dus om het to the point te zeggen dit verklaart wss. zijn instabiel baangedrag als je fiets even niet beladen is .... teveel druk waardoor springerige reactie eens proberen met iets minder druk?
En, uw tweede commentaar is zelfs al fout van het begin, want het instabiele baangedrag ging over de nieuwe Santos fiets, waar ik een proefritje van een km mee heb gereden en die nog nooit bagage ging gezien.
Met mijn huidige fietsen, bagage (zijnde totaal gewicht minus fiets minus rijder) varierende tussen de 5 en de 45.
En daar merk ik geen enkele instabiliteit, het enige waarop ik moet letten is de verdeling van het gewicht, vooral onderaan de tassen, ze kunnen slingeren en als er veel gewicht in zit dan begint het achterwiel een eigen willetje te krijgen.
En uw "springerige reactie", wel haha.
Misschien op Disney Channel / in een cartoon.
Mijn fietsen springen niet, niet met 5 en niet met 45 kg bagage.
Wel spring ik zelf wel eens, ik rijd met een doortrapper en soms spring ik er al af voor de fiets tot stilstand is gekomen.
Oow gut .. eerst een modbreak en nu ben ik al een leugenaar als ik oprecht iets wil aanbrengen aan het topic.
Nee je gaat tot 95 procent van de maximale aangegeven bandendruk ..
Toch fijn om gemodereert te worden en dan nog eens persoonlijk aangevallen als bonus naderhand ..
Verder als ik teveel bandendruk gooi en ik weeg alleen al ongeveer wat jij sleept .. dan reageert mijn fiets ook springerig en met een eigen willetje op het achterwiel maar geen probleem ik keer terug naar Disney Channel waar ik volgens jou hoor .. succes met je nieuwe Santos .. ga je nog nodig hebben als je toch alle commentaar wegwuift of de bal persoonlijk kaatst als ie jou niet bevalt.
Dat was een leugen.
U las dat helemaal niet.
In discussies wordt zoiets "stroman" genoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
Ik heb u helemaal niet "persoonlijk aangevallen".Een stropopredenering (stroman/vogelverschrikker) is een type drogreden waarbij men niet het werkelijke standpunt van de tegenstander weerlegt maar een (karikaturale) variant daarvan.
Men interpreteert het standpunt van de tegenstander zodanig dat dit standpunt gemakkelijk te weerleggen is en suggereert dan dat dat het werkelijke standpunt van de tegenstander is.
Mijn kritiek slaat op wat u beweerde, niet op uw persoon.
Die bewering was een leugen.
Zoals intussen diverse malen herhaald: de banden van mijn huidige fietsen (Schwalbe Marathon Plus) zijn max 6 bar. Ze hebben ook een min: 4 bar. Ik pomp ze op tot 5.5 bar, en laat zakken tot 5, waarop ik ze weer tot 5.5 bar pomp.
Schwalbe:
https://www.schwalbe.com/nl/luftdruck.html
Met de Super Moto-X banden (2-4 bar) van de nieuwe Santos fiets had ik 3 bar kunnen kiezen. Maar ie rijdt met 3 bar zoals ervaren, en naar de term die ik recent ben tegengekomen: "zompig". Schwalbe antwoordde op de mail inzake velgbreedte dat ik met die 22 mm velg mogelijk de band op 3.5 bar zal moeten steken om dat "zompig" weg te krijgen. Dat zal dan op vlak van min max % niet zoveel verschillen van nu.Uitsluitend bij een toereikende bandenspanning is een fiets prettig te berijden. Op de straat geldt: hoe hoger de bandenspanning, des te lager is de rolweerstand van de band. Ook het risico op een lekke band neemt af bij een hogere bandenspanning.
Een voortdurend te lage bandenspanning verkort vaak de levensduur van een band aanzienlijk. Scheurtjes in de zijwand van de band zijn hiervan het gevolg. Ook de slijtage is onnodig hoog.
Bij een lagere luchtdruk veert de band wel meer in en is daardoor beter in staat om schokken op de vangen.
Brede banden worden over het algemeen met een lagere bandenspanning bereden. Ze hebben het voordeel de geringere bandenspanning te gebruiken zonder dat dit nadelen oplevert voor de rolweerstand, de lekbescherming en de slijtage.
Ik had gehoopt op met wat minder druk te kunnen rijden, maar de velg die aan de smalle kant is voor de 62 mm band, gooit dus roet in dat eten.
Daar ging mijn relaas van de testrit met de nieuwe Santos over. Hij reed instabiel - schichtig, en dat moet dus die zompigheid zijn. De band die bij 3 bar wat te weinig steun krijgt van de velg.
En 5.5 op 6 is 91% niet uw 95% die 4 meer is.
3.5 op 4 is 87.5% - 4 minder.
Dat laatste beveelde Schwalbe voor de Super Moto-X op een 22 mm velg aan bij zompigheid.
Uw kritiek / activiteit in mijn onderwerpen baseert zich op de facto eigen beweringen. Die 95% hier is weer zo 1.
Volgende vraag dan is wat uw motief is voor dit woorden in mijn mond schuiven.
En laatst resterende vraag is of die me worst zal wezen. Stel dat ik het weet, wat schiet ik ermee op? Niks. Stel dat ik het niet weet, wat verlies ik erdoor? Ook niks. Wel dan...
We zouden voor de gein eens moeten gaan tellen hoeveel van de proza van in dit topic van Nova zelf komt (ik gok meer dan 50%). Ik lees zijn bijdrage sook niet meer, ik kijk alleen nog maar hoe anderen reageren.
Live fast; die young. mijn blog
En niemand die doorheeft dat achter het account van Nova studenten van een of andere universiteit schuilgaan die bezig zijn met een onderzoek naar de bereidheid van mensen om te helpen en hoever je kunt gaan met beledigen, negeren, kleineren, trollen enz enz.
Die gasten hebben dan wel een van de meest naïeve fora op dat vlak gevonden.
Benieuwd wat er uit het onderzoek komt en of men bereid is dit publiek te delen?
Die gasten hebben dan wel een van de meest naïeve fora op dat vlak gevonden.
Benieuwd wat er uit het onderzoek komt en of men bereid is dit publiek te delen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Het kan vast niet lang meer duren voordat er ergens hier een topic over een fietskar wordt geopend.
Doe mij nog maar een Leffe dubbel.
Doe mij nog maar een Leffe dubbel.
U zou wel eens gelijk kunnen hebben. . Wellicht duik ik straks ergens op in een of ander onderzoeksschrift met als titel: "De voordelen van geestelijke simplificatie."NicoNB schreef: ↑12 jul 2017 15:09 En niemand die doorheeft dat achter het account van Nova studenten van een of andere universiteit schuilgaan die bezig zijn met een onderzoek naar de bereidheid van mensen om te helpen en hoever je kunt gaan met beledigen, negeren, kleineren, trollen enz enz.
Die gasten hebben dan wel een van de meest naïeve fora op dat vlak gevonden.
Benieuwd wat er uit het onderzoek komt en of men bereid is dit publiek te delen?
Nee.Alk81 schreef: ↑10 jul 2017 16:42Juist andersom. Hoe harder de band wordt opgepompt (meer druk) hoe sneller je een gaatje rijdt- juist door de verminderde vervorming van de band ten opzichte van minder druk.
Als je interesse hebt in leesvoer met betrekking tot dit onderwerp;
https://janheine.wordpress.com/category ... nts/tires/
Heb ik gelezen.
Heb ik ervaren.
Met meer druk doet de band steentjes / objecten wegspatten en met minder druk hebben steentjes / objecten meer kans om zich te nestelen in de band (=vastprikken, en zich uiteindelijk erdoor wurmen, inclusief de antilek).
En uw leesvoer is een algemene link, geen specifieke naar een artikel dat het omgekeerde beweert / uitlegt.
Poogt u nog eens.
Fietskar is reeds geopperd ..maar past niet in de huidige situatie van Nova
19 MEI 2017 21:43
Arno357 schreef: ↑19 mei 2017 19:35
Beste Nova , ik heb in uw proza een nieuw element ontdekt ..een fietskar ..misschien is dit terzijde geschoven door u , maar een fietskar zal uw fiets minder belasten dan al die tassen . Was de fietskar geen goede oplossing ?
Bericht van NOVA
Een fietskar is een goede oplossing als je op voorhand weet wat / hoeveel je gaat vervoeren.
Stel dat je als verkoper waar op een marktje wil aanbieden, dan weet je dat.
Stel dat je als koper een marktje gaat bezoeken, op zoek naar bepaalde zaken, die er kunnen zijn, en ook niet kunnen zijn, dan weet je dat niet.
Een fietskar is gewoon onpraktisch om heel de tijd mee rond te rijden, "in geval".
Gewoon al ergens parkeren is een heel stuk minder evident. Een fiets kun je even opheffen en ergens tegen een muur zetten. Met een zelfs lege kar is dat sukkelen.
Mijn huidige toestand is die van koper.
Een geplande toestand is die van verkoper.
Dus in de toekomst kan een fietskar praktisch worden.
Ik heb er intussen (laatste paar jaar) 3 gekocht (tweedehands).
Vanalles moeten repareren (gat in doek, wiel geblokkeerd, braam op een wiel as (kon niet meer losgemaakt worden), geroeste spaken afschuren en verven, potentieel roestende onderdelen beschermen tegen nat, enz.
Een fietskar IS een oplossing, alleen niet voor mijn huidige situatie.
De dealer zei eerst schijfremmen.
Later zei hij dat "de configuratie schijfrem niet mogelijk maakt", reden niet opgegeven, moest velgrem worden.
En dat was dezelfde "configuratie".
Ik, heb van in het begin een aantal punten opgegeven die ik wilde.
Elke wijziging ervan kwam door initiatief van dealer.
Het remtype stond niet eens in mijn lijst punten.
Ik had geen remproblemen met mijn fietsen, wel slijtageproblemen / kettingbreuken / te kleine kaders / enz.
Gelijkaardig scenario voor de tandwielverhouding / het verzet. Ik heb nu 3.25 via 52/16.
Die 52 ging niet gaan (brug van de Santus op die plaats al te breed) en het ging 48/16 worden.
Ik gaf toe maar maakte erg duidelijk dat ik minstens 3 wilde.
Een maand later gaf de dealer op dat het 48/15 ging worden dus 3.2, erg dicht bij mijn initiele eis.
Quasi hetzelfde verzet, wel met minder tanden dus wat meer sleet, maar ik okee.
En uiteindelijk, bleek het toch die 48/16 te zijn.
Dito scenario voor de kettingopspanning. De excenter. Ik vroeg of die evenveel rek kon compenseren als de sleuven van mijn huidige fietsen. Ging "geen probleem" zijn.
Wat later had hij het plots over een halve schakel, om de excenter zoveel mogelijk achteraan te krijgen zodat ie zoveel mogelijk verzetbaar is naar voren om rek te compenseren.
Nog wat later geen halve schakel meer, reden zogezegd omdat die niet in de "RustBuster" versie beschikbaar is en een ketting maar zo sterk is als zijn zwakste schakel.
Dat een dealer een vakman is staat buiten kijf.
Ik heb ook niet gezegd dat fietsenmakers, deze of anderen, "minder" of geen vakmannen zijn.
Dat is uw stropoppenspel.
Wat ik wèl zei was dat ik vaak debacles ben tegengekomen.
Niet door domheid, maar door commerciele overwegingen. Elke winkelier verkoopt graag iets dat ie nog heeft liggen. Ooit eens besteld, bleek fout, bleek whatever, en het ligt er. Tot een figuurlijke sukkel binnenstapt die hij dat iets kan opsolferen. Dan zeggen ze normaal kost het X maar je krijgt het voor X/2, met X zijnde het dubbele van wat beoogd.
En zo slaat u de bal (nogmaals) compleet mis.
Ik, moet helemaal niet "bedenken". Dat is de taak van de specialist, in dit geval de fietsenmaker. De klant hoeft enkel tevreden te zijn
Dank voor het daadwerkelijk lezen/volgen.Arno357 schreef: ↑14 jul 2017 22:42Fietskar is reeds geopperd ..maar past niet in de huidige situatie van Nova
19 MEI 2017 21:43
Arno357 schreef: ↑19 mei 2017 19:35
Beste Nova , ik heb in uw proza een nieuw element ontdekt ..een fietskar ..misschien is dit terzijde geschoven door u , maar een fietskar zal uw fiets minder belasten dan al die tassen . Was de fietskar geen goede oplossing ?
Bericht van NOVA
Een fietskar is een goede oplossing als je op voorhand weet wat / hoeveel je gaat vervoeren.
Stel dat je als verkoper waar op een marktje wil aanbieden, dan weet je dat.
Stel dat je als koper een marktje gaat bezoeken, op zoek naar bepaalde zaken, die er kunnen zijn, en ook niet kunnen zijn, dan weet je dat niet.
Een fietskar is gewoon onpraktisch om heel de tijd mee rond te rijden, "in geval".
Gewoon al ergens parkeren is een heel stuk minder evident. Een fiets kun je even opheffen en ergens tegen een muur zetten. Met een zelfs lege kar is dat sukkelen.
Mijn huidige toestand is die van koper.
Een geplande toestand is die van verkoper.
Dus in de toekomst kan een fietskar praktisch worden.
Ik heb er intussen (laatste paar jaar) 3 gekocht (tweedehands).
Vanalles moeten repareren (gat in doek, wiel geblokkeerd, braam op een wiel as (kon niet meer losgemaakt worden), geroeste spaken afschuren en verven, potentieel roestende onderdelen beschermen tegen nat, enz.
Een fietskar IS een oplossing, alleen niet voor mijn huidige situatie.
Ik heb sindsdien voor de eerste keer een fietskar gebruikt, 3 weken geleden, in de andere richting (van huis weg), en wetende wat mee te nemen (te koop gestelde gekozen waar).
Deed ik eerder als test dan als daadwerkelijk doel. En om een specifieke fietskar volledig klaar te hebben voor het ermee beoogde doel. Ik heb er velcro strips op bijgenaaid, om er een regenhoes bedoeld voor een motorfiets over vast te kunnen maken, omdat de kar zelf niet "voldoende" waterdicht was. En verder allerlei materiaal, grondzeil, enkele platte stenen (voor opzeil, tegen wind) bijeengezocht. De volgende keer heb ik dus alles al klaar.
Ik had een 20 kilo mee (in de kar), de afstand was niks, 1 km. Voor 15+ km afstanden, en/of in steden, zie ik ze niet zitten. Veel te veel risico met al die verhoogde plateaus en nauwe doorgangetjes en fietsers uit de andere richting.
De eerste kar die ik kocht kantelde reeds op de rit van plaats van kopen naar huis, omdat 1 wiel even over de berm ging.
De reden dat ik de nieuwe Santos fiets kocht was om een fiets meer te mogen belasten.
De specificaties zijn 55 kilo bagage - rek achter 40, rek voor 15.
http://www.santosbikes.nl/assortiment/t ... ter-3-plus
Aangepast naar singlespeed en ook zonder vrijwiel.
Dat lijkt me praktischer dan heel de tijd met een fietskar rond te hosses "in geval" ik veel bagage zou hebben.
Hele dagen op 48x16 rondrijden, geweldig praktisch. Ik krijg meer en meer medelijden met u...
Nog 1 geweldige tip: dompel uw ketting niet meer in water en zeep.
Kijk een keertje naar de tour: je zal er zo goed als nooit een gebroken ketting zien en die kerels zetten 3 keer meer kracht dan u als rommelmarktafschuimer. Ikzelf heb 1 keer een gebroken ketting gehad in 100.000 km en dat lag aan mezelf. U onderhoudt u materiaal verkeerd. Punt.
En begin nu maar weer oneindig te lullen over stromannen of sprookjes.
Nog 1 geweldige tip: dompel uw ketting niet meer in water en zeep.
Kijk een keertje naar de tour: je zal er zo goed als nooit een gebroken ketting zien en die kerels zetten 3 keer meer kracht dan u als rommelmarktafschuimer. Ikzelf heb 1 keer een gebroken ketting gehad in 100.000 km en dat lag aan mezelf. U onderhoudt u materiaal verkeerd. Punt.
En begin nu maar weer oneindig te lullen over stromannen of sprookjes.