Keezx schreef: ↑15 jul 2017 15:36
Ik zie geen significant verband tussen banddruk en lekrijden.
Vroeger reed ik met 7-7,5 bar en vrijwel nooit lek en tegenwoordig met 5,5 bar en nog steeds vrijwel nooit lek (met dezelfde banden)
Het verschil is dat ik nu met bredere velgen rij en daarom de kans op stootlekken met de lagere druk reduceer.
In feite zijn alle lekke banden van de laatste jaren (1 a 2 per jaar ) stootlekken bij gaten in weg geweest, een "normaal "lek heb ik eigenlijk in geen jaren gehad...
Hoeven geen ellenlange polemieken over gevoerd worden tenzij iemand echt harde cijfers heeft over vele jaren.
Geen Google, geen Wikipedia , maar ervaring.
TAV kettingen, ik zou eens kijken naar de Connex 1R8 , die is vernikkeld en wordt speiaal aanbevolen voor BMX/heavy duty transportfietsen....
Valt die ook tegen dan wordt het tijd voor een bromfietsketting....PS, Er zijn volledige inox kettingen, maar die zijn minder slijtvast dan de beste niet-inox kettingen omdat het austenitisch RVS is , dat kan niet gehard worden zoals ferritisch staal.
Er moet dus gekozen worden en ik zou zelf kiezen voor de beste niet-inox en dan goed vet houden.
Ik weet, ook door ervaring, dat lagere druk = meer kans op lek.
Dat, is mijn ervaring, voor mijn situatie.
U zegt, voor uw situatie, het omgekeerde.
Omdat situaties kunnen verschillen, is beide tegelijk mogelijk.
Echter, dat kan nooit een discussiepunt zijn, want discussie tussen de figuurlijke appels en peren is nutteloos.
Het enige punt dat onderwerp van discussie kan zijn, is het ALGEMEEN GELDENDE.
Dat is zoiets als een gemiddelde situatie, zoals ervaren door de meesten.
En daar, blijkt (zie de links en allicht nog vele andere - ze komen uit 1 resultaten pagina) voor mijn ervaring de meeste steun.
En eigenlijk is het nog best te pogen te snappen waarom.
Een indringend object is feitelijk een hoge druk, een grote kracht op een kleine oppervlakte. Een oppervlakte die minder gesteund is (analoog aan minder "tegen"druk in de band) zal meer plooien (naar binnen). Een plooi doet moleculenketens uitrekken. Minder molecules per oppervlakte-eenheid. Bindingskrachten verkleinen met afstand. Intrusie is gemakkelijker.
Daarnaast, kan het indringend object ook moeilijker "afketsen". Het wordt immers "gevangen" in de plooi. En blijft bij elke omwenteling dus verder "krassen".
Dat, lijkt me de verklaring achter de consensus-ervaring van lagere druk = meer kans op lek.
En er is ook een termijn gerelateerde verklaring: hoe lager de druk, hoe meer vervorming. Meer warmte ontwikkelingen. Meer slijtage. Dunner worden. Minder sterk worden. Soms ook vermoeiing, vooral bij brosse materialen. Brosheid zelf kan worden verhoogd erdoor.
Dat is waar mijn woord "consensus" op sloeg.
Dan, u beweert dat Google resultaten / Wikipedia resultaten, niet het algemeen geldende schetsen, echter, tonen beide nog steeds ervaringen, TENZIJ u OOK beweert dat deze sites ervaringen inzake de relatie bandendruk/lekrijden zou filteren.
Ik zie daartoe geen reden.
En tenslotte, is er nog zoiets als het "best mogelijke".
U heeft het over "echt harde cijfers".
Dat, is een eis tot een randwaarde.
In de trant van "ik wil niet geloven dat de meeste schapen wit zijn zonder dat alle schapen in de wereld op kleur zijn gemeten".
Anders gezegd: een eis tot het extreem veel werk vereisende / onmogelijke.
In statistiek gebruikt men samples. Stalen. En leidt daaruit toch conclusies over "populaties".
Wel, dat "best mogelijke" van me, IS zo een sample.
Tenzij u met betere afkomt, heeft u, zelfs met een juiste eigen ervaring, MINDER poot om op te staan.
De ketting? Het eerste dat ik zei toen ik bij de Santos dealer binnenstapte, was dat ik een ketting wilde die "overgedimensioneerd" was voor menselijke kracht. Ik heb toen een bromfietsketting geopperd, maar het antwoord (juist of niet, geen idee, geen gegeven uitleg) was een nee. Ik nam toen aan dat technische specificaties / standaarden van fietsen en motorfietsen verschillend zijn (bvb tanddimensies, tandafstanden, enz).
U beweert dat fietskettingen van austhenisch inox zijn gemaakt.
Waarom zijn zowel de KMC Z1X INOX als Z1RB dan sterk (klingen aan magneet, zelfs zonder contact zie je ze al zijwaarts bewegen) magnetisch? Rvs met aan austhenische structuur (bvb A2 A4) is heel licht (A2) of NIET (A4) magnetisch.
Dus op welke basis (bron?) maakt u deze bewering?