Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 jul 2017 10:19

NuitKor schreef: 17 jul 2017 08:58 Ik meende ergens te lezen dat de Aeroad minder stijf is dan de Ultimate CF SLX., Klopt dit? En zo ja, waarom kiezen de sprinters dan allemaal wel voor de Aeroad?
Gewoon even uit interesse, staat stijfheid in jou boekje gelijk aan snelheid?

Stijfheid (wat in mijn boekje overrated t.b.v. marketing is) is eerder van waarde in de bochten en een snelle afdaling. Verder moet het frame stijf genoeg zijn om het frame niet in stukken te breken tijdens een sprint, ook als je flink aan het stuur loopt te sjorren.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jul 2017 10:34

ypuh schreef: 17 jul 2017 10:19
NuitKor schreef: 17 jul 2017 08:58 Ik meende ergens te lezen dat de Aeroad minder stijf is dan de Ultimate CF SLX., Klopt dit? En zo ja, waarom kiezen de sprinters dan allemaal wel voor de Aeroad?
Gewoon even uit interesse, staat stijfheid in jou boekje gelijk aan snelheid?

Stijfheid (wat in mijn boekje overrated t.b.v. marketing is) is eerder van waarde in de bochten en een snelle afdaling. Verder moet het frame stijf genoeg zijn om het frame niet in stukken te breken tijdens een sprint, ook als je flink aan het stuur loopt te sjorren.
In mijn belevingswereld is er bij een stijver frame minder verlies van energie tussen het moment van trappen en overbreng op de ketting. Hoe stijver het frame hoe minder energie er verloren gaat..maar hoor graag hoe het zit.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2017 10:38

ypuh schreef: 17 jul 2017 10:19
NuitKor schreef: 17 jul 2017 08:58 Ik meende ergens te lezen dat de Aeroad minder stijf is dan de Ultimate CF SLX., Klopt dit? En zo ja, waarom kiezen de sprinters dan allemaal wel voor de Aeroad?
Gewoon even uit interesse, staat stijfheid in jou boekje gelijk aan snelheid?

Stijfheid (wat in mijn boekje overrated t.b.v. marketing is) is eerder van waarde in de bochten en een snelle afdaling. Verder moet het frame stijf genoeg zijn om het frame niet in stukken te breken tijdens een sprint, ook als je flink aan het stuur loopt te sjorren.
Te stijf is slecht voor je bochten. Een auto heeft ook niet voor niets demping ;-)
Een te stijf frame "zet" zich niet in de bocht.
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jul 2017 10:55

ah oke, leerzaam.

Wat zou dan een ideale fiets zijn voor rondjes rond de kerk? Vaak 1500-2000m met veel haakse bochten. Ultimate CF SLX of Aeroad?

Beide zou ik wel goed op kunnen. De Aeroad met 16mm headset, 5mm spacer en 110 stuurpen en de Ultimate met 5mm headset en 120mm stuurpen, omdat die iets hoger is.

Zelf vind ik 0 spacers en een 120mm stuurpen mooier dan een te korte stuurpen en meer spacers/hogere headset.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2017 11:33

Rond de kerk? Sowiso de ultimate. Net ff slag comfortabeler, daar ga je heel blij mee zijn imho.
Een van de beste allroundframes van dit moment denk ik.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jul 2017 11:38

NuitKor schreef: 17 jul 2017 10:34
In mijn belevingswereld is er bij een stijver frame minder verlies van energie tussen het moment van trappen en overbreng op de ketting. Hoe stijver het frame hoe minder energie er verloren gaat..maar hoor graag hoe het zit.
Dat is de belevingswereld van mensen die geen serieuze scholing op het gebied van simpele fysica hebben gehad (no offense, gewoon een feit)
Een frame dat zijdelings elastisch buigt geeft vrijwel alle energie van dat buigen terug aan het eind van de pedaalslag, en er kunnen onder bepaalde omstandigheden zelfs ergonomische voordelen zijn
Mocht je je vervelen dan is er een aardige podcast over dit onderwerp van enkele zwaargewichten in de fietstechniek:
https://cyclingtips.com/2017/06/cycling ... ss-matter/
Laatst gewijzigd door Keezx op 17 jul 2017 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jul 2017 11:43

daniel1975 schreef: 17 jul 2017 11:33 Rond de kerk? Sowiso de ultimate. Net ff slag comfortabeler, daar ga je heel blij mee zijn imho.
Een van de beste allroundframes van dit moment denk ik.
Ah nice..al denk ik vaak bij comfort aan traag en relaxed..ik hou altijd wel van harde bakken haha. Maar bij torsiestijfheid scoort hij een 124. Dat is vrij hoog volgens mij.

Bijkomende voordeel is dat ik ook graag een cyclo rij. Daar is de lichtere Ultimate wel een mooie fiets voor.

Bedankt Keezx. Klopt helemaal, ik heb geen fysica gehad :cry:

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 17 jul 2017 11:56

Wanneer komt canyon normaal gesproken met de 2018 modellen ?
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2017 12:06

NuitKor schreef: 17 jul 2017 11:43
daniel1975 schreef: 17 jul 2017 11:33 Rond de kerk? Sowiso de ultimate. Net ff slag comfortabeler, daar ga je heel blij mee zijn imho.
Een van de beste allroundframes van dit moment denk ik.
Ah nice..al denk ik vaak bij comfort aan traag en relaxed..ik hou altijd wel van harde bakken haha.
Denk even F1 auto: knalhard, maar wel met vering/demping.
Je hebt altijd een mate van demping (comfort....) nodig.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jul 2017 12:36

Bij een F1 auto speelt comfort geen enkele rol.
Vering en demping is altijd noodzakelijk om het wiel aan het asfalt te houden en dus de grip te behouden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jul 2017 12:50

Keezx schreef: 17 jul 2017 12:36 Bij een F1 auto speelt comfort geen enkele rol.
Vering en demping is altijd noodzakelijk om het wiel aan het asfalt te houden en dus de grip te behouden.
Ja precies, anders verlies je tractie..dus verlies in snelheid.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39704
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 jul 2017 13:23

Keezx schreef: 17 jul 2017 12:36 Bij een F1 auto speelt comfort geen enkele rol.
Vering en demping is altijd noodzakelijk om het wiel aan het asfalt te houden en dus de grip te behouden.
Daarom zette ik comfort er tussen " en met ... achter; comfort heb je op de racefiets namelijk absoluut wel nodig in zeker mate om onnodige vermoeidheid te voorkomen.
Less is bore

Plaats reactie