Ik heb mijn fiets uitgeleend aan een medestudent die ik niet meer zo aardig vind. Resultaat: slag in mijn wiel en spaak los. Ik heb v-brakes (remblokjes) en mijn wiel liep niet toevallig precies op de plaats waar de spaak weg is tegen de remblokjes aan.
Als noodoplossing heb ik de spaken rondom die losse spaak naar de andere kant getrokken (dus wiel trok naar rechts, heb spaken links aangetrokken). Nu zit er nog steeds een lichte zwabber in maar het wiel komt net niet meer tegen de remblokjes aan.
Stel ik rijd een beetje normaal, geen stoep op/stoep af, kan ik dan door fietsen zonder die spaak of is mijn gewicht al genoeg om het probleem te verergeren ? Om er een nieuwe spaak in te zetten moet de freewheel los en daar heb ik geen spullen voor.
En tweede vraag, ik heb die spaken rondom de losse spaak zoals gezegd aangespannen maar ik heb ze daadwerkelijk tot de max aangespannen, is dit wel gezond ? Ik wil uiteraard niet nog meer spaken verliezen, hoe weet je hoe ver je kunt gaan ?
Spaak los, hoe dom is doorrijden
Een losse spaak kan je aandraaien.......
Is tie kapot dan even naar een FM om het freewheel los te halen , want dat is gewoon de beste oplossing.
Doorrijden kan IMO op korte termijn voor nood niet veel kwaad , maar beter een slag accepteren dan spaken of velg kapotdraaien.
Laat dat niet te lang duren , uiteindelijk gaan er spaken loslopen en/of breken.
Is tie kapot dan even naar een FM om het freewheel los te halen , want dat is gewoon de beste oplossing.
Doorrijden kan IMO op korte termijn voor nood niet veel kwaad , maar beter een slag accepteren dan spaken of velg kapotdraaien.
Laat dat niet te lang duren , uiteindelijk gaan er spaken loslopen en/of breken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
Is de spaak los of echt gebroken? Losse spaak kan je toch aandraaien?
Heb je niks om het freewheel los te krijgen?
En tot slot... je kent de truc met de spaak met de bocht om een spaak aan de rottige kant achter te vervangen?
Het hangt een beetje van gewicht en velg af denk ik. Ik reed ook een keer met kapotte spaak zonder dat ik er erg in had. Goed is het niet
Heb je niks om het freewheel los te krijgen?
En tot slot... je kent de truc met de spaak met de bocht om een spaak aan de rottige kant achter te vervangen?
Het hangt een beetje van gewicht en velg af denk ik. Ik reed ook een keer met kapotte spaak zonder dat ik er erg in had. Goed is het niet

De spaak is afgebroken bij de naaf dus excuus voor de foute omschrijving "spaak zat los". Om het freewheel los te krijgen heb ik een kettingzweep nodig en een ding om hem los te halen en google leert me dat dat minimaal 30 euro gaat kosten terwijl ik die spullen waarschijnlijk nooit meer nodig hem als dit is opgelost.
Ik ken die truc overigens niet Runcylerun, de spaak is los aan de kant van het freewheel en er zit ook nog een plastic schermpje tussen dus als leek denk ik dat het freewheel zowiezo los moet, tenzij dat met jouw truc niet hoeft, ik hoor het graag,
En mijn andere zorg: Hoe bepaal je hoe strak je een spaak kan vastdraaien. Om die slag eruit te krijgen heb ik die spaken er om heen volle bak aangespannen ?
Bedankt.
Ik ken die truc overigens niet Runcylerun, de spaak is los aan de kant van het freewheel en er zit ook nog een plastic schermpje tussen dus als leek denk ik dat het freewheel zowiezo los moet, tenzij dat met jouw truc niet hoeft, ik hoor het graag,

En mijn andere zorg: Hoe bepaal je hoe strak je een spaak kan vastdraaien. Om die slag eruit te krijgen heb ik die spaken er om heen volle bak aangespannen ?
Bedankt.
Ik neem toch aan dat iemand niet expres je spaak laat breken - helemaal als die spaak bij de naaf is afgebroken, daar kan je medestudent echt weinig aan doen imo.
M.b.t. je oplossing: je rijdt nu met een behoorlijk onregelmatige spaakspanning dus je zult op den duur vanzelf merken dat het wiel weer slingers gaat vertonen. Persoonlijk zou ik dat wiel niet meer gebruiken, maar dat is meer een gevoelskwestie. Als bij mij onderweg een spaak zou breken ben ik er 99% zeker van dat ik door rij tot ik thuis ben
Waar woon je precies? Die tools om een cassette los te halen heeft bijna iedereen op dit forum wel dus wellicht dat iemand je wil helpen. Of als je bij je lokale fietsenmaker langs gaat doen ze dit wrs ook wel gratis voor je aangezien het letterlijk 10 sec. werk is. Of je vervolgens zelf een nieuwe spaak kan plaatsen + wiel op spanning kan brengen weet ik natuurlijk niet - al zou je daarvoor ook eens rond kunnen vragen op dit forum. Ik woon zelf bijv. in Utrecht, dus mocht je in de buurt wonen dan wil ik je daar best mee helpen aangezien ik een behoorlijk aantal wielen per jaar spaak/herstel.
Hoe strak je een spaak kan draaien hangt af van de velg, die heeft meestal een maximale spaakspanning die ze aan kunnen. Verder ben je natuurlijk gelimiteerd door het schroefdraad in de spaaknippels, op een gegeven moment kan je niet meer verder.
M.b.t. je oplossing: je rijdt nu met een behoorlijk onregelmatige spaakspanning dus je zult op den duur vanzelf merken dat het wiel weer slingers gaat vertonen. Persoonlijk zou ik dat wiel niet meer gebruiken, maar dat is meer een gevoelskwestie. Als bij mij onderweg een spaak zou breken ben ik er 99% zeker van dat ik door rij tot ik thuis ben

Hoe strak je een spaak kan draaien hangt af van de velg, die heeft meestal een maximale spaakspanning die ze aan kunnen. Verder ben je natuurlijk gelimiteerd door het schroefdraad in de spaaknippels, op een gegeven moment kan je niet meer verder.
Bedankt heb een handige jongen gevonden die zegt dat hij dit voor elkaar krijgt en de benodigde spullen heeft dus het gaat goed komen. Ik heb vandaag op die fiets gereden en je bent in je hoofd alleen maar met die spaak bezig dus ik wil dit opgelost hebben.
GRT
GRT