Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Shirt te groot of te klein?

Manuel
Forum-lid

Manuel 18 jul 2017 21:01

Ik heb net een nieuw shirt van Morvelo. Volgens de maattabel de juiste maat gekozen, maar wanneer ik aan het fietsen ben kruipt de onderkant van het shirt omhoog en gaat het fladderen. Is dit shirt dan te klein of te groot? Ik ben zelf 1.75 en weeg net geen 60kg, Froome zou er trots op zijn. Is het shirt dan te groot of te klein voor mij?
Alvast bedankt voor de hulp.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jul 2017 21:14

Of de pasvorm past niet bij je? Alles wat kan wapperen is sowieso te groot.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

keca
Forum-lid

keca 18 jul 2017 21:18

Dat merk je zelf het beste of iets past of (net) niet. En alleen lengte en gewicht geeft een grove indicatie maar zegt niet heel veel. Twee mensen met eenzelfde lengte en gewicht kunnen een totaal andere lichaamsbouw hebben waardoor een shirt bij de ene wel past en bij de andere niet. Fladderen kan ook nog eens te maken hebben met het type shirt.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 18 jul 2017 21:26

Gewoon verkeerd model inderdaad. Iets zegt me dat je een lange slungel bent ;) (om vervolgens even goed te lezen en zien dat je idd maar 60kg weegt).

Ik heb bij merken als Castelli het omgekeerde, bij 2 maten groter dan normaal zit alles goed behalve bij de borst/nek heb ik dan stof over. Volgens mij heb je ook grofweg 3 typen kleding; voor de gemiddelde Nederlander (Gore, Assos, Rapha etc), voor de gemiddelde Italiaan (Castelli, Sportful, De Marchi etc.) en dan nog de zwemkleding voor de Amerikaan of niet-sportieve fietsers.

keca
Forum-lid

keca 18 jul 2017 21:54

ypuh schreef: 18 jul 2017 21:26 voor de gemiddelde Nederlander (Gore, Assos, Rapha etc), voor de gemiddelde Italiaan (Castelli, Sportful, De Marchi etc.)
Ik lees dat wel vaker, kun je aangeven waar dat verschil in zit?

Zelf heb ik relatief gezien brede schouders en een smalle taille. De spullen van Castelli passen me over het algemeen prima dus heb ook nooit verder gekeken naar Gore, Rapha, etc. maar ben wel benieuwd waar die verschillen in zitten. Wel valt me op dat binnen een merk soms verschillende maten worden gehanteerd. De ene keer heb ik van Castelli bijvoorbeeld XXL nodig en de andere keer past de L weer perfect.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 18 jul 2017 23:40

Er zit de nodige ruis in de exacte verschillen, Rapha heeft bijvoorbeeld de Classic lijn die voor een normaal postuur is en de Pro lijn die meer voor de dunne wielrenners is. Gore heeft ook de Power serie (normaal fit persoon), Element (losjes) of echte racefit serie. Castelli is vaak een go-to merk voor beginners omdat het simpelweg een mooi, degelijk en goed verkrijgbaar kledingmerk is.

Het verschil tussen merken zit hem vooral in de verhouding schouders/taille. Castelli staat er om bekend dat ze voor smalle mensen bedoelt zijn, vandaar dat je ook 2 maten groter nodig hebt om je schouders er in te krijgen. Dat het goed past heeft 3 mogelijkheden (niet persoonlijk bedoelt hoor :D); je hebt mogelijk geen ervaring of een ander merk misschien wel beter past, je schouders zijn niet zo breed als je denkt of je taille is toch niet zo smal als je denkt waardoor de verhouding schouder/taille weer gelijk is maar je wel een XXL nodig bent. Daarnaast (zeker bij langere kleding) zullen armstukken weer tekort/krap zijn wanneer jij fatsoenlijk een krat bier kunt tillen.

Bij broeken kan het soms net zo lastig zijn, beenstukken te lang/kort, of te smal en wanneer je voor een maat groter kiest dan is het buikstuk of de bretels weer te groot.

Lang verhaal kort, ga eens een middagje lang een grote winkel (Mantel, Hopmans oid) en pas 5 verschillende merken om een idee te krijgen. Maattabbellen zeggen vaak niet zoveel, maar wanneer je eenmaal een goed merk gevonden hebt kun je er wel deels op vertrouwen dat hun overige kleding ook wel past.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 18 jul 2017 23:44

Dat komt omdat castelli bij de performance kleding (de extreem dure zeg maar) een hele andere maatvoering gebruikt. Dan heb ik een xxl shirt nodig terwijl bij de normalere lijnen XL me prima zit.

De dure performance lijn kleding is denk ik ook (terecht) gesneden op afgetraind. Ben je dat niet (helemaal) dan kun je bij castelli beter de iets betaalbaarheid variant kiezen, die passen dan ook nog eens echt beter.

Dat is mijn indruk/ervaring iig.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 19 jul 2017 07:41

Dat is nu het nadeel wanneer je online kleding koopt.
Kleding wil ik kunnen passen, die maattabellen die online opgegeven worden kloppen bij mij in ieder geval niet geweldig (not).
Ook voor schoenen ga ik niet online winkelen, of ik moet al zo'n zelfde paar hebben.

GortDroog
Forum-lid

GortDroog 19 jul 2017 12:02

Manuel schreef: 18 jul 2017 21:01 Ik heb net een nieuw shirt van Morvelo. Volgens de maattabel de juiste maat gekozen, maar wanneer ik aan het fietsen ben kruipt de onderkant van het shirt omhoog en gaat het fladderen. Is dit shirt dan te klein of te groot?
Ik heb hetzelfde probleem met de shirts van Morvélo. Een M past goed, maar kruipt omhoog tijdens het fietsen, maar een L is te groot. Wel meer mensen schijnen hier last van te hebben als je de reviews op de site mag geloven. Ik heb me erbij neergelegd dat de pasvorm van Morvéloshirts niet voor mij is.
Sent from my Atari 2600 using Space Magic.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 jul 2017 12:20

Rapha had dit probleem ook, totdat ze de maatvoering hebben aangepast. M was in het verleden ook veel te kort.

codex
Forum-lid

codex 19 jul 2017 19:43

Tip ! een handige vrouw/vriendin/vriend/buurvrouw/collega of je moeder! :)......... het shirt even laten innemen, bij het elastiek aan de onderkant......zodat het wat strakker komt te zitten en het niet meer fladdert.

veel fietsplezier,

DDX
Forum-lid HC

DDX 19 jul 2017 22:30

havana schreef: 19 jul 2017 12:20 Rapha had dit probleem ook, totdat ze de maatvoering hebben aangepast. M was in het verleden ook veel te kort.
Wisselt toch ook weer per shirt.
Pro team flyweight maatje s is voor het mooie net te kort bij mij (als ik sta komt die net tot navel, soms dus kiertje tussen broek en shirt.
Pro team earo jersey colourburn maatje s zit echt ideaal (wel even oppassen met mouwlengte dat ik hem volgend jaar niet in begin seizoen ga aandoen ivm lijntjes)

Plaats reactie