Aluminium tijdritfiets vs. carbon aero racefiets
Ah dat klopt maar dat is vanaf januari, de eerste maanden zat ik vooral op de MTB en Fitnessbike. Sinds maart eigenlijk alleen de tri fiets. Ik heb een Appje, velogram. Die geeft steeds de km's van de laatste 4 weken aan. Dat nam ik als uitgangspuntrobbebopper schreef: ↑15 jul 2017 21:49Volgens de kilometerstand van 2017 fiets je weliswaar erg veel (16660 km tot nu toe), maar dat komt neer op 2600 kilometer per maand. Dat is trouwens nog steeds erg veel.
Ik fiets zelf ook regelmatig mijn woon-werkritten met een aluminium tijdritfiets. Bij mooi weer en lekker strak asfalt is dat echt heerlijk. Die houding, daar wen je wel aan.
Vandaag even langs Pro Fietsen geweest voor advies, en ik moet zeggen dat ik daar wel een goed gevoel aan heb overgehouden. Hun advies voor woon-werkverkeer, in het kort:
Aluminium is goed genoeg, en ook handiger als je weleens onderuit gaat. Krasje of deukje in je aluminium frame is minder erg dan beschadigingen aan je carbon frame, die je dan misschien moet laten repareren.
Een aero frame is eigenlijk maar "ruis" in vergelijking met je houding, eventuele rugzak op je rug etc. Daar ga je niet harder van. Kun je beter een tijdritstuur er op zetten.
Ze raadden ook handgespaakte wielen aan. Is een stuk steviger als er eentje breekt en ook makkelijker te vervangen.
Verschil tussen 105 en Ultegra is voor de gemiddelde persoon niet te merken. Ga ik dus zeker niets van merken.
Hun advies:
ISAAC Graviton fiets (aluminium frame)
Shimano 105 groep
Handgespaakte wielen
Opzetstuurtje van Syntace (want hier is goedkoop wel duurkoop)
Ben ik voor rond de 1800 euro klaar.
Wat vinden jullie er van?
Aluminium is goed genoeg, en ook handiger als je weleens onderuit gaat. Krasje of deukje in je aluminium frame is minder erg dan beschadigingen aan je carbon frame, die je dan misschien moet laten repareren.
Een aero frame is eigenlijk maar "ruis" in vergelijking met je houding, eventuele rugzak op je rug etc. Daar ga je niet harder van. Kun je beter een tijdritstuur er op zetten.
Ze raadden ook handgespaakte wielen aan. Is een stuk steviger als er eentje breekt en ook makkelijker te vervangen.
Verschil tussen 105 en Ultegra is voor de gemiddelde persoon niet te merken. Ga ik dus zeker niets van merken.
Hun advies:
ISAAC Graviton fiets (aluminium frame)
Shimano 105 groep
Handgespaakte wielen
Opzetstuurtje van Syntace (want hier is goedkoop wel duurkoop)
Ben ik voor rond de 1800 euro klaar.
Wat vinden jullie er van?
Die adviezen lijken me dik in orde....
Om lekker op een opzetstuurtje te liggen moet je een korter frame hebben dan voor alleen een normaal wegstuur, dat lijkt me een mogelijk knelpunt op goed op te focussen.
Als ik dan een geometrietabelletje bekijk lijken me die frames niet bepaald kort.....
Proefzitten op het beoogde model/maat MET opzetstuurtje is noodzakelijk.
Om lekker op een opzetstuurtje te liggen moet je een korter frame hebben dan voor alleen een normaal wegstuur, dat lijkt me een mogelijk knelpunt op goed op te focussen.
Als ik dan een geometrietabelletje bekijk lijken me die frames niet bepaald kort.....
Proefzitten op het beoogde model/maat MET opzetstuurtje is noodzakelijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Isaac is in ieder geval een prima fiets, kun je geen buil aan vallen.
Toch ook nog even bij Koers.cc geweest, en weer een ander advies gehad.
Volgens hen klopte het beschadigen van aluminium wel, maar kan carbon nog wel iets meer aan dan aluminium en als aluminium goed beschadigd is je er weinig meer aan kan doen, terwijl carbon dan wel te repareren is.
En dat carbon wel een stuk fijner rijdt.
Over het TT stuurtje zeiden ze ook dat zo'n fiets er niet voor gemaakt is en je beter goed op je fiets kan zitten.
Hun advies:
ISAAC Vitron
Shimano 105
Handgemaakte wielen (iig op termijn)
We twijfelen even verder. Iemand een goed advies?
Volgens hen klopte het beschadigen van aluminium wel, maar kan carbon nog wel iets meer aan dan aluminium en als aluminium goed beschadigd is je er weinig meer aan kan doen, terwijl carbon dan wel te repareren is.
En dat carbon wel een stuk fijner rijdt.
Over het TT stuurtje zeiden ze ook dat zo'n fiets er niet voor gemaakt is en je beter goed op je fiets kan zitten.
Hun advies:
ISAAC Vitron
Shimano 105
Handgemaakte wielen (iig op termijn)
We twijfelen even verder. Iemand een goed advies?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik vind het ook een lulverhaal over alu. Want carbon blijft ook gewoon heel.
Waar fiets je nu eigenlijk mee?
Waar fiets je nu eigenlijk mee?
Op mijn onlangs gestolen woon-werk fiets had ik dit opzetstuurtje https://www.bike-components.de/en/Synta ... tz-p33386/
Is kort en erg licht, vind dit goed te combineren met gewone racefiets. Zadel mss wat vooruitschuiven.
Is kort en erg licht, vind dit goed te combineren met gewone racefiets. Zadel mss wat vooruitschuiven.
Giant Peloton 7000 (7 speed). Volgens mij met stalen frame. Geen idee eigenlijk wat voor groep er op zit.japiecarbon schreef: ↑22 jul 2017 18:24 Ik vind het ook een lulverhaal over alu. Want carbon blijft ook gewoon heel.
Waar fiets je nu eigenlijk mee?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Als ik jou was zou ik het eerst eens met de gewone fiets proberen. Dat gaat ws al zoveel beter.
Opzet stuurtje kan je er altijd nog op zetten.
Alu of carbon maak qua sterkte echt niets uit. Persoonlijk vind ik carbon fijner fietsen dan alu.
Opzet stuurtje kan je er altijd nog op zetten.
Alu of carbon maak qua sterkte echt niets uit. Persoonlijk vind ik carbon fijner fietsen dan alu.
Met Shimano RSXWouzer schreef: ↑22 jul 2017 21:24Giant Peloton 7000 (7 speed). Volgens mij met stalen frame. Geen idee eigenlijk wat voor groep er op zit.japiecarbon schreef: ↑22 jul 2017 18:24 Ik vind het ook een lulverhaal over alu. Want carbon blijft ook gewoon heel.
Waar fiets je nu eigenlijk mee?
Gek verhaal, je koopt een fiets om op te rijden, niet om mee te vallen.
Verder zou ik niet zo snel een tijdritfiets kopen als je niet ook een goede racefiets hebt.
Het gebruik van een tijdritfiets is behoorlijk beperkt tot tijdritten op vlak terrein.
Met een racefiets kun je koersen, in groepjes rijden, klimmen (als je op vakantie gaat), en ook tijdrijden als je er een ligstuurje op zet.
Dus tenzij je echt serieus tijrdritwedstrijden wilt gaan rijden zou ik gewoon een racefiets kiezen.
Verder zou ik niet zo snel een tijdritfiets kopen als je niet ook een goede racefiets hebt.
Het gebruik van een tijdritfiets is behoorlijk beperkt tot tijdritten op vlak terrein.
Met een racefiets kun je koersen, in groepjes rijden, klimmen (als je op vakantie gaat), en ook tijdrijden als je er een ligstuurje op zet.
Dus tenzij je echt serieus tijrdritwedstrijden wilt gaan rijden zou ik gewoon een racefiets kiezen.