Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

trek 1.2

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2017 17:51

gene schreef: 23 jul 2017 22:28.....
Dit spd systeem heeft voordeel dat je er ook mee kan wandelen.
svenn15 schreef: 24 jul 2017 09:47 ........Ga eens kijken voor het spd systeem
svenn15 schreef: 24 jul 2017 15:42........
kan je elke fietsschoen op een klikpedaal gebruiken of zijn er bepaalde schoenen die niet gaan op een klikpedaal
Ga je wandelen of fietsen? :mrgreen:
Je hebt toch een racefiets gekocht.
Je hebt verschillende types racepedalen, racepedalen hebben een groter contactoppervlak dan MTB pedalen wat op de langere ritten wel beter is om doortrape voeten te vermijden.
- Look Keo (de uitvinders van het klikpedaal) :)
- Time RXS of Xpresso
- Shimano SPD-SL
- Speedplay Zero of Ultra light of X series
En neem schoenen met een stijve zool, alle moderne raceschoenen zijn geschikt voor bovenstaande pedaaltypes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

gene
Forum-lid

gene 24 jul 2017 18:29

Hangt er maar van af wat TS wil. Als je de fiets voor woon-werk gebruikt of je wil ergens al eens een bezoekje brengen dan is spd veel praktischer (tenzij je wil stappen als een gans). De betere MTB schoen heeft eveneens een erg stijve zool. We zijn allemaal geen pseudo wielrenners.

svenn15
Forum-lid

svenn15 24 jul 2017 18:57

is bedoelt voor lange afstanden te fietsen. is het spd systeem ook simpeler om in en uit te klikken of heeft dat geen verschil.

ridley orion
Forum-lid

ridley orion 24 jul 2017 19:33

Er zijn ook spd race pedalen van shimano en die hebbem net zo een groot contact vlak .
Te krijgen ultegra

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2017 20:43

ridley orion schreef: 24 jul 2017 19:33 Er zijn ook spd race pedalen van shimano en die hebbem net zo een groot contact vlak .
Te krijgen ultegra
Dat zijn dus Shimano SPD-SL pedalen :)
Deze bestaan in verschillende prijsklassen.
Nothing to defend

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2017 20:45

svenn15 schreef: 24 jul 2017 18:57 is bedoelt voor lange afstanden te fietsen. is het spd systeem ook simpeler om in en uit te klikken of heeft dat geen verschil.
Je hebt SPD (voor MTB) en SPD-SL (voor race)
Laat je niet bang maken ivm in-/uitklikken.
Als je dat voor je eerste rit enkele keren doet terwijl je op je stilstaande fiets zit en steunt tegen een muur dan heb je dat na die enkele keren onder de knie.
Succes.
Nothing to defend

svenn15
Forum-lid

svenn15 24 jul 2017 20:51

oke bedankt jongens !
morgen even naar de fietsenwinkel bellen om mijn bestelling aan te passen.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2017 20:58

svenn15 schreef: 24 jul 2017 20:51 oke bedankt jongens !
Pedalen is nu iets wat je heel makkelijk zelf kan monteren en waar soms wel grote prijsverschillen inzitten tussen on-line en de winkelier om de hoek :)
Nothing to defend

svenn15
Forum-lid

svenn15 24 jul 2017 21:24

Lcsmet schreef: 24 jul 2017 20:58
svenn15 schreef: 24 jul 2017 20:51 oke bedankt jongens !
Pedalen is nu iets wat je heel makkelijk zelf kan monteren en waar soms wel grote prijsverschillen inzitten tussen on-line en de winkelier om de hoek :)
Bedankt voor de tip !

Naambezet
Forum-lid

Naambezet 24 jul 2017 21:44

SPD-SL moet je hebben, SPD is voor mountainbike en toerders

DikkieDick
Forum-lid
Contact

DikkieDick 25 jul 2017 08:13

Ik heb de Trek 1.2 sinds een kleine 2 jaar. Destijds aangeschaft om toch wat moderner materiaal te hebben als echte recreantfietser die niet al te vaak op de racefiets stapt. SPD-pedalen (Shimano PD-M520) had ik al. Destijds zowel op de oude racefiets gezet en op de MTB. Dan kan ik met zelfde systeem beide fietsen gebruiken.
Voor een scherpe bocht of als ik weet dat de kans bestaat dat ik stil kom te staan kiik ik uit 1 pedaal. Maar bij noodstop gebeurt het me nog wel eens dat ik stil sta en vervolgens (bijna) omval. Laatste keer omvallen is wel lang geleden, toen ik niet snel genoeg schoen los kon klikken.

Gezien de weinige kilometer pleeg ik ook niet zo veel onderhoud, alhoewel het nu vaker zal moeten sinds ik wat vaker fiets.

Wat ik wel frappant vond was dat ik, toen ik de fiets net had, lagere gemiddelde snelheden haalde op mijn bekende rondjes dan op de oude racefiets. En tot voor kort kreeg ik ook nog niet echt aansprekende moyennes. Na upgrade van de buitenbanden (van 23 naar 25mm) merk ik dat ik veel lichter hoef te trappen om snelheid te maken.

Zie dus nu dat de pedalen die ik er op heb specifiek voor MTB zijn. Rijd er dus al een jaar of 5 op. ;-)
Misschien dat deze vervangen door Shimano SPD PD-A520 nog wat meer comfort biedt. En anders toch maar eens naar echte SPD-SL-pedalen kijken en bijpassende schoenen. Voordeel van die MTB-pedalen zijn dus dat ze aan beide kanten in te klikken zijn. Voordeel van de A520 zou dan kunnen zijn dat je ook met 'gewone' schoenen ze kan gebruiken. En beiden kan je ook zien als nadeel natuurlijk. ;-)

In ieder geval veel fijne veilige kilometers gewenst op je nieuwe fiets.

svenn15
Forum-lid

svenn15 25 jul 2017 18:56

DikkieDick schreef: 25 jul 2017 08:13 Ik heb de Trek 1.2 sinds een kleine 2 jaar. Destijds aangeschaft om toch wat moderner materiaal te hebben als echte recreantfietser die niet al te vaak op de racefiets stapt. SPD-pedalen (Shimano PD-M520) had ik al. Destijds zowel op de oude racefiets gezet en op de MTB. Dan kan ik met zelfde systeem beide fietsen gebruiken.
Voor een scherpe bocht of als ik weet dat de kans bestaat dat ik stil kom te staan kiik ik uit 1 pedaal. Maar bij noodstop gebeurt het me nog wel eens dat ik stil sta en vervolgens (bijna) omval. Laatste keer omvallen is wel lang geleden, toen ik niet snel genoeg schoen los kon klikken.

Gezien de weinige kilometer pleeg ik ook niet zo veel onderhoud, alhoewel het nu vaker zal moeten sinds ik wat vaker fiets.

Wat ik wel frappant vond was dat ik, toen ik de fiets net had, lagere gemiddelde snelheden haalde op mijn bekende rondjes dan op de oude racefiets. En tot voor kort kreeg ik ook nog niet echt aansprekende moyennes. Na upgrade van de buitenbanden (van 23 naar 25mm) merk ik dat ik veel lichter hoef te trappen om snelheid te maken.

Zie dus nu dat de pedalen die ik er op heb specifiek voor MTB zijn. Rijd er dus al een jaar of 5 op. ;-)
Misschien dat deze vervangen door Shimano SPD PD-A520 nog wat meer comfort biedt. En anders toch maar eens naar echte SPD-SL-pedalen kijken en bijpassende schoenen. Voordeel van die MTB-pedalen zijn dus dat ze aan beide kanten in te klikken zijn. Voordeel van de A520 zou dan kunnen zijn dat je ook met 'gewone' schoenen ze kan gebruiken. En beiden kan je ook zien als nadeel natuurlijk. ;-)

In ieder geval veel fijne veilige kilometers gewenst op je nieuwe fiets.
Bedankt !😀

Het klikken zal even wennen zijn denk ik.
Hoeveel km per uur fiets je en je bent er dus algemeen tevreden van ?

Plaats reactie