Ik heb de Trek 1.2 sinds een kleine 2 jaar. Destijds aangeschaft om toch wat moderner materiaal te hebben als echte recreantfietser die niet al te vaak op de racefiets stapt. SPD-pedalen (Shimano PD-M520) had ik al. Destijds zowel op de oude racefiets gezet en op de MTB. Dan kan ik met zelfde systeem beide fietsen gebruiken.
Voor een scherpe bocht of als ik weet dat de kans bestaat dat ik stil kom te staan kiik ik uit 1 pedaal. Maar bij noodstop gebeurt het me nog wel eens dat ik stil sta en vervolgens (bijna) omval. Laatste keer omvallen is wel lang geleden, toen ik niet snel genoeg schoen los kon klikken.
Gezien de weinige kilometer pleeg ik ook niet zo veel onderhoud, alhoewel het nu vaker zal moeten sinds ik wat vaker fiets.
Wat ik wel frappant vond was dat ik, toen ik de fiets net had, lagere gemiddelde snelheden haalde op mijn bekende rondjes dan op de oude racefiets. En tot voor kort kreeg ik ook nog niet echt aansprekende moyennes. Na upgrade van de buitenbanden (van 23 naar 25mm) merk ik dat ik veel lichter hoef te trappen om snelheid te maken.
Zie dus nu dat de pedalen die ik er op heb specifiek voor MTB zijn. Rijd er dus al een jaar of 5 op.
Misschien dat deze vervangen door Shimano SPD PD-A520 nog wat meer comfort biedt. En anders toch maar eens naar echte SPD-SL-pedalen kijken en bijpassende schoenen. Voordeel van die MTB-pedalen zijn dus dat ze aan beide kanten in te klikken zijn. Voordeel van de A520 zou dan kunnen zijn dat je ook met 'gewone' schoenen ze kan gebruiken. En beiden kan je ook zien als nadeel natuurlijk.
In ieder geval veel fijne veilige kilometers gewenst op je nieuwe fiets.