Eerste keer zelf een wiel bouwen
Zoals de tittel al zegt, ik ga me eens wagen aan het bouwen van een wielsetje.
Het wordt een setje voor schijfremmen. Ik ben in eerste instantie op zoek naar naven.
Ik heb mijn oog laten vallen op de DT-Swiss 350. Nu bestaat deze in 28-gaats en voor 6-bolt schijfremmen met 12mm assen enkel als Straightpull (voor de voornaaf heb je dan nog een extra conversie setje nodig om van 15mm naar 12mm te gaan, maar zelfs daarmee zijn ze volgens mijn prijs-kwaliteit onklopbaar)
Nu mijn vraag: hoe bereken ik de spaaklengte voor straightpul spaken?
Het wordt een setje voor schijfremmen. Ik ben in eerste instantie op zoek naar naven.
Ik heb mijn oog laten vallen op de DT-Swiss 350. Nu bestaat deze in 28-gaats en voor 6-bolt schijfremmen met 12mm assen enkel als Straightpull (voor de voornaaf heb je dan nog een extra conversie setje nodig om van 15mm naar 12mm te gaan, maar zelfs daarmee zijn ze volgens mijn prijs-kwaliteit onklopbaar)
Nu mijn vraag: hoe bereken ik de spaaklengte voor straightpul spaken?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 25 jul 2017 20:48
Website DT staat goeie calculator, daar je spullen kiezen en ERD van je velg ingeven
Uit interesse: welk materiaal gebruik je hier voor? En gebruik je een bepaalde handleiding of methode? Ik ben zelf ook nogal handig met de fiets, ik doe alle onderhoud en herstelling zelf. Het idee van een setje spaken spreekt me ook wel soms aan, al is het maar voor de plezier van het project. Maar geen idee of ik dit ooit tot een goed einde zou kunnen brengen
Momenteel is de bedoeling om volgende te gebruiken:
-DT Swiss 350 hubs
-DT Swiss Champion spaken (zijn relatief goedkoop), als dit goed lukt, ga ik nog een carbon set doen met aero spaken
-Standaard alu spaaknipples
-Velg weet ik nog niet goed, het moet een lekker brede worden (minstens 20mm intern) en alu
Gereedschap:
-Parktool spaakspanningsmeter
-Minoura FT- 1 wielrichter
-Minoura FCG 310 Foldable Wheel Dishing Tool
Voor de rest ga ik wat filmpjes op Youtube gebruiken (heb ik ook zo gedaan toen ik voor de eerste keer een fiets volledig opbouwde)
-DT Swiss 350 hubs
-DT Swiss Champion spaken (zijn relatief goedkoop), als dit goed lukt, ga ik nog een carbon set doen met aero spaken
-Standaard alu spaaknipples
-Velg weet ik nog niet goed, het moet een lekker brede worden (minstens 20mm intern) en alu
Gereedschap:
-Parktool spaakspanningsmeter
-Minoura FT- 1 wielrichter
-Minoura FCG 310 Foldable Wheel Dishing Tool
Voor de rest ga ik wat filmpjes op Youtube gebruiken (heb ik ook zo gedaan toen ik voor de eerste keer een fiets volledig opbouwde)
-
- Forum-lid
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Ik vind het e-book van Roger Musson erg duidelijk en de 10 euro wel waard. Ik heb ook zijn tekeningen gebruikt om van hout een wielrichtstand te maken. Een goede spaaksleutel die de nippels op de flanken pakt ipv op de hoeken is een must, de spokey is goedkoop en werkt perfect.
Een wiel spaken is op zich niet moeilijk, je moet gewoon de tijd nemen (ik zou verhongeren als ik er mijn boterham mee zou moeten verdienen ) Een stevige (hogere) velg die recht uit de fabriek komt en veel spaken is makkelijker bouwen dan een superlichte velg die je met 20 spaken in bedwang moet houden...
Een wiel spaken is op zich niet moeilijk, je moet gewoon de tijd nemen (ik zou verhongeren als ik er mijn boterham mee zou moeten verdienen ) Een stevige (hogere) velg die recht uit de fabriek komt en veel spaken is makkelijker bouwen dan een superlichte velg die je met 20 spaken in bedwang moet houden...
Het worden sowieso 28 spaken daar ik niet de lichtste ben
Ik heb een spaaksleutel van Nezyne:
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 00,185,191
Lijkt me wel een goede.
Ik heb een spaaksleutel van Nezyne:
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 00,185,191
Lijkt me wel een goede.
Eerste doel is niet de totale kost maar het laatste waar ik de FM nog voor nodig heb, elimineren
Kleine breakdown (gereedschap reken ik maar niet mee )
-Voor naaf: DT Swiss 350: 51€ (+ conversiekit naar 12mm: 32.5€)= 83.5€ (136gram)
-Achter naaf: DT Swiss 350: 136€ (244gram)
-Spaak nipples: Dt Swiss standar alu, blauw: 0.36€ per stuk (2x28 nodig): 20.16€ (18gram)
-Spaken: DT Swiss aero comp: 1.62€ per stuk: 90.72€ (280gram)
-Velg: Nog niet 100% zeker maar waarschijnlijk een MTB velg, lekker breed. Ik dacht aan een Inferno 25: 36.5€ x 2 = 73€ (1054gram)
In totaal maakt dat dan bijna 404€ voor een set van 1732gram (gewichten volgens fabriek opgave)
Valt nog redelijk mee denk ik.
Kleine breakdown (gereedschap reken ik maar niet mee )
-Voor naaf: DT Swiss 350: 51€ (+ conversiekit naar 12mm: 32.5€)= 83.5€ (136gram)
-Achter naaf: DT Swiss 350: 136€ (244gram)
-Spaak nipples: Dt Swiss standar alu, blauw: 0.36€ per stuk (2x28 nodig): 20.16€ (18gram)
-Spaken: DT Swiss aero comp: 1.62€ per stuk: 90.72€ (280gram)
-Velg: Nog niet 100% zeker maar waarschijnlijk een MTB velg, lekker breed. Ik dacht aan een Inferno 25: 36.5€ x 2 = 73€ (1054gram)
In totaal maakt dat dan bijna 404€ voor een set van 1732gram (gewichten volgens fabriek opgave)
Valt nog redelijk mee denk ik.