Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
dropje73
- Forum-lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08
dropje73
24 jul 2017 16:25
beni schreef: ↑24 jul 2017 12:37
Ik lees altijd met plezier dit topic maar nu de vraag, ik woon in het achterland van Spanje heel erg bergzaam. Dus ik kom nooit toe aan een rustige duurtraining het is altijd meteen klimmen of super valsplat.
Dat heb ik hier in Z-W NL nu altijd met de altijd aanwezige wind......
Kan ik dit dan compenseren met de tax?? Ik kom nooit in lage hartslag terecht.
Kan hoor, ik fiets bijvoorbeeld in Zwift.
Soms blijft het maar waaien en dan pak i af en toe een ritje in Zwift
Zodra je weet dat het een val is om altijd maar vol aan te gaan op de Tacx, ben je al op de helft.
Vooral in het begin heb je (ik in ieder geval wel en ik hoor er meer over) de drang om bij iedereen aan te haken die net iets harder voorbij kont in Zwift.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
-
Jans
- Forum-lid HC
- Berichten: 8934
- Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
- Locatie: Crestet
Jans
26 jul 2017 16:35
Herman_N schreef: ↑24 jul 2017 15:20
Beetje kip-ei verhaal. Om in D1 een berg op te gaan moet je relatief veel vermogen kunnen trappen op lage hartslag. Dmv D1 training kun je dit opbouwen. Op 18% is het voor iedereen harken, maar 6% zou voor een redelijk getrainde fietser met het juiste verzet prima te doen moeten zijn in D1. Denk ik. Maar als ik het zo lees is dit niet het probleem, maar het langzaam fietsen. Tja, als je daar moeite mee hebt heeft D1 training helemaal geen zin. Ga dan gewoon lekker fietsen en vergeet je hartslag, is mijn advies.
@Herman, ik heb zonet serieus geprobeerd, maar het gaat toch niet helemaal lukken.
Flinke Mistral, dus maar gekozen voor een rustig ritje iets buiten de Rhone valley.
https://www.strava.com/athletes/1454539
Mijn omslagpunt ligt bij 160. Ik heb op stukjes van ca 5% met mijn kleinste verzet (30/27) gereden en dan was mijn "snelheid" tegen de 8km/u. En mijn hartslag 145. Dus toch wel ruim boven D1.
De eerste piek in mijn hartslag had alles te maken met twee loslopende honden.
Ik lig er niet wakker van hoor. Maar dat D1 voor "iedereen" "altijd" lukt, gaat in mijn geval toch niet op.
-
Herman_N
- Forum-lid
- Berichten: 1702
- Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
- Locatie: Purmerend
-
Contact
Herman_N
26 jul 2017 18:57
Jans, dank voor de proof of the pudding mbt mijn stelling. Ik zal mijn standpunt herzien en minder stellig zijn hierover.
-
Jans
- Forum-lid HC
- Berichten: 8934
- Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
- Locatie: Crestet
Jans
26 jul 2017 20:05
Herman_N schreef: ↑26 jul 2017 18:57
Jans, dank voor de proof of the pudding mbt mijn stelling. Ik zal mijn standpunt herzien en minder stellig zijn hierover.
Het zal voor "sterke mensen" misschien wel werken. En in Nederland soms toch maar wel in D1 rijden. Dat moet lukken
-
Jans
- Forum-lid HC
- Berichten: 8934
- Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
- Locatie: Crestet
Jans
26 jul 2017 21:59
Ja, ik zie het, maar ik ben al blij met hoe het nu gaat. Nooit een klimmer geweest en begonnen met een kleinste voorblad van 24 tanden. Nu een normale triple. Het is voor mij prima zo. Betekent dus dat ik regelmatig probeer om toch niet te hoog in HS te komen en andere keren niet erg op HS let.
Al lang blij dat ik de meeste bergen in de omgeving op kom.
-
bve
- Forum-lid
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09
bve
26 jul 2017 21:59
Een uur lang een cadans van 60 lijkt mij niet zo relaxed.
-
nijkie
- Forum-lid HC
- Berichten: 9056
- Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
- Locatie: Ernem
nijkie
26 jul 2017 22:17
In D1 met 60rpm staat er weinig druk (laag wattage) op de pedalen dus de belasting is relatief gezin laag.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
26 jul 2017 22:32
bve schreef: ↑26 jul 2017 21:59
CUT
Een uur lang een cadans van 60 lijkt mij niet zo relaxed.
Klopt, de 33 gemiddeld van de doorsnee Ebiker is veel relaxter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
Herman_N
- Forum-lid
- Berichten: 1702
- Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
- Locatie: Purmerend
-
Contact
Herman_N
26 jul 2017 22:42
nijkie schreef: ↑26 jul 2017 22:17
In D1 met 60rpm staat er weinig druk (laag wattage) op de pedalen dus de belasting is relatief gezin laag.
Klopt nijkie. Het is dat iets over die cadans gezegd wordt, mij was het nog niet eens opgevallen. Het gaat om de hartslag, daar heeft cadans helemaal niks mee te maken. Kortom, het was gewoon relaxt omdat er gewoon weinig druk op de pedalen stond. Maar misschien associëren mensen een lage cadans met zwaar trappen. Geen idee wat er achter zit. Nu moest ik het doen met 34-29. Kleiner had ik niet en dan moet je toch je hartslag laag houden. Dan is de lage cadans blijkbaar het gevolg. Maar dat betekent niet dat het zwaar was. Integendeel, het duurde lang en ik viel bijna in slaap
-
Herman_N
- Forum-lid
- Berichten: 1702
- Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
- Locatie: Purmerend
-
Contact
Herman_N
26 jul 2017 23:25
Jans schreef: ↑26 jul 2017 21:59
Ja, ik zie het, maar ik ben al blij met hoe het nu gaat. Nooit een klimmer geweest en begonnen met een kleinste voorblad van 24 tanden. Nu een normale triple. Het is voor mij prima zo. Betekent dus dat ik regelmatig probeer om toch niet te hoog in HS te komen en andere keren niet erg op HS let.
Al lang blij dat ik de meeste bergen in de omgeving op kom.
Lekker genieten. Dat is het allerbelangrijkste
-
monique70
- Forum-lid
- Berichten: 386
- Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11
monique70
27 jul 2017 07:19
Ik merk dat als Ik langzaam in D1 rij, bijvoorbeeld met wind tegen. Ik ook met een lagere candans rij. Met sommige snelheden/weerstand voelt met 90 rpm ronddraaien echt niet natuurlijk meer.
Maar D1 is wel trainbaar door het zoveel mogelijk te doen. Klimmen in D1 lukt me natuurlijk niet, maar tegen de wind in en met vals plat, blijf ik inmiddels goed binnen mijn zones met een voor mij acceptabele snelheid.
Parijs-Brest-Parijs 2023