Racefiets gekocht: en nu?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1277
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Gewoon gaan is het allerbeste. Wennen aan de fiets en de snelheid. Oefen de basistechnieken van het rijden zoals bochtentechniek en leer ook de techniek van je fiets kennen. Tegelijk niet te voorzichtig zijn. Elke keer 2 km verder is niet noodzakelijk een goede aanpak. Soms gewoon eens lekker stevig er tegenaan, de keer daarop even wat rustiger en wat verder.
Je hoeft niet alles meteen te kunnen...gewoon gaan fietsen en kijken hoe het bevalt. Die klikpedalen kan je ook nog even laten voor wat het is als je dat prettiger vindt. Je gaat niet dood als je met platte pedalen fietst.
Doel; het de volgende keer weer onwijs naar je zin hebben, nu met een ander rondje, of niet. Waarom moet je er een doel voor volgend jaar aan vastkoppelen?Heb het op 50 minuten gehouden en heb het onwijs naar mijn zin gehad... maar wat nu? Waar ik bv bij hardlopen een doel had (dam tot dam) heb ik dat hierbij helemaal niet. Wat zijn mooie doelen om te stellen voor bijvoorbeeld volgend jaar?
Veni. Vidi. Fietsie.
Het grote voordeel van wielrennen t.o.v. hardlopen is dat het niet zo blessuregevoelig is. Je kan dus prima zonder beginnen en gewoon wat "aanklooien" zonder schema's. Wat anderen al zeggen is dat je gewoon kan beginnen, zolang je maar zorgt dat je er plezier in hebt en als je dan een keer te ver fietst of te diep gaat, da's bij wielrennen niet zo'n probleem lichamelijk gezien.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
1-Vallen met een tweewieler op dunnen bandjens is iets wat volgens Murphy eens gebeurt..
2-Dat doet au en geeft breuken en/of schaafwonden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 29 jul 2015 19:40
Veiligheid voor alles: liever onnodig remmen/stoppen dan onnodig doorrijden. Begin op tijd met remmen, je kunt beter rustig tot stilstand komen dan ineens stilstaan. Ik fiets inmiddels een aantal jaar, maar rijd nog steeds vrij 'conservatief' in het verkeer: ook al heb ik voorrang, altijd even gas terug om er zeker van te zijn dat je veilig over kunt. Naarmate je meer fietst leer je steeds beter anticiperen: dat komt vanzelf. In het belang van je eigen veiligheid en onze collectieve reputatie als fietsers; houd je aan de verkeersregels. Er rijden al genoeg hufters rond die vlak voor auto's langs door rood knallen.
Do:
- Krijg plezier in het fietsen, als dat voorop staat en het lukt, dan hebben al je plannen daarna meer kans van slagen
- Geniet van de omgeving en de natuur. Ik ben altijd verbaasd hoe snel ik vanuit de stad in prachtige natuur zit.
- Verdwaal een paar keer. Het zullen niet je meest efficiënte ritjes zijn, maar je leert er de omgeving uitstekend door kennen en met wat geluk ontdek je wat leuke en/of rustige weggetjes.
Als je jezelf verder nog een doel wilt stellen: kies een leuke toertocht uit en wees ambitieus in de afstand die je kiest. Kijk of je iemand in je omgeving kunt vinden die wat langer fietst en doe de tocht daar samen mee. Bij mijn eerste toertocht had ik nooit verder dan 60 km gereden en ik deed een tocht van 105 km. Na afloop had ik zelfs nog puf om naar huis te fietsen: 145 km in totaal. De laatste kilometers weliswaar op mijn tandvlees: je overleeft het wel
-
- Forum-lid
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 28 aug 2016 23:30
Hoi Martijn,
Heel herkenbaar voor vele van ons denk ik. Persoonlijk ook 2 jaar geleden met fietsen doordat ik niet meer mocht voetballen, 2 knieoperaties. Fiets van marktplaats en gaan was het advies wat ik kreeg. Dat dan maar ook gedaan en nu 2 jaar later al een paar hele mooie tochten gemaakt in Nederland, Belgie (RVV) en Frankrijk.
Ik heb vanuit persoonlijk oogpunt een paar tips:
- Koop zo snel mogelijk klikpedalen, je fiets makkelijker, effectiever. Wees niet bang om te vallen, klein stukje rijden en op tijd uitklikken en oefenen. Het is heel genant om bij het stoplicht de verkeerde kant uit te klikken en om te vallen
- Een doel stellen werkt voor de één wel voor de ander niet. Ik werd door een aantal collega's "gek" gemaakt om een toertocht van 100km te rijden in 3 maanden. Helse tocht maar wel geweldig toen ik weer terug was. Nu heb ik als doel om volgend jaar met een aantal vrienden elke maand een toertocht te rijden om te eindigen in Frankrijk.
- Verder gewoon genieten. Mooie plekjes uitzoeken in Nederland en er heen fietsen. Allemaal op je eigen tempo letten op techniek en je gaat vanzelf meer vertrouwen krijgen.
Succes!
Heel herkenbaar voor vele van ons denk ik. Persoonlijk ook 2 jaar geleden met fietsen doordat ik niet meer mocht voetballen, 2 knieoperaties. Fiets van marktplaats en gaan was het advies wat ik kreeg. Dat dan maar ook gedaan en nu 2 jaar later al een paar hele mooie tochten gemaakt in Nederland, Belgie (RVV) en Frankrijk.
Ik heb vanuit persoonlijk oogpunt een paar tips:
- Koop zo snel mogelijk klikpedalen, je fiets makkelijker, effectiever. Wees niet bang om te vallen, klein stukje rijden en op tijd uitklikken en oefenen. Het is heel genant om bij het stoplicht de verkeerde kant uit te klikken en om te vallen
- Een doel stellen werkt voor de één wel voor de ander niet. Ik werd door een aantal collega's "gek" gemaakt om een toertocht van 100km te rijden in 3 maanden. Helse tocht maar wel geweldig toen ik weer terug was. Nu heb ik als doel om volgend jaar met een aantal vrienden elke maand een toertocht te rijden om te eindigen in Frankrijk.
- Verder gewoon genieten. Mooie plekjes uitzoeken in Nederland en er heen fietsen. Allemaal op je eigen tempo letten op techniek en je gaat vanzelf meer vertrouwen krijgen.
Succes!
Bedankt wederom voor alle reacties! Ben in de tussentijd op vakantie geweest. Zondag mijn derde rit gedaan (32 km werd dat). Daar had ik opvallend weinig last van. Met hardlopen deed ik telkens 1 rustdag dus vandaag wou ik dan naar de 36 km. Zou even droog blijven maar helaas kwam ik in zware regenval, ben halverwege ipv mijn rondje af te maken richting huis gegaan aangezien ik best wel moe was en helemaal doorweekt. Uiteindelijk 17 km gefietst. Merk nu dat ik mezelf best wel kapot gereden heb ondanks dat ik geen hoog gemiddelde had oid dus denk dat ik minimaal twee dagen rust moet gaan houden.
Op de reacties: vallen wil ik echt wel voorkomen, schaafwonden tot daar aan toe maar botbreuken kan ik met mijn werk niet hebben...
ik probeer mezelf nu aan te wennen een draaiende beweging te maken met mijn voet ondanks dat ik met gewone pedalen/schoenen rijdt. Zo wordt de overgang hoop ik minder groot als ik over ga naar SPD.
Verder vind ik het prettig om een doel te hebben, met hardlopen was de dam tot dam mijn doel. Ik zag dat er ook een fietstocht is dam tot dam dus dat is nu eerst instantie mijn doel (dit jaar of volgend jaar, even kijken wat haalbaar is) en ik probeer iedere training 5 km verder dan de vorige keer te fietsen
Bedankt voor de tips zover!
Op de reacties: vallen wil ik echt wel voorkomen, schaafwonden tot daar aan toe maar botbreuken kan ik met mijn werk niet hebben...
ik probeer mezelf nu aan te wennen een draaiende beweging te maken met mijn voet ondanks dat ik met gewone pedalen/schoenen rijdt. Zo wordt de overgang hoop ik minder groot als ik over ga naar SPD.
Verder vind ik het prettig om een doel te hebben, met hardlopen was de dam tot dam mijn doel. Ik zag dat er ook een fietstocht is dam tot dam dus dat is nu eerst instantie mijn doel (dit jaar of volgend jaar, even kijken wat haalbaar is) en ik probeer iedere training 5 km verder dan de vorige keer te fietsen
Bedankt voor de tips zover!
Gewoon lekker met flats blijven rijden als je niet zeker bent.
Er zijn al zoveel onderzoeken geweest dat het verschil tussen flats en clips minimaal is.
Meestal alleen echt duidelijk waarneembaar bij aanzetten, sprinten.
En ik kan je vertellen dat je met flats ook KOMS kunt pakken op viaduct sprints etc.
Ook met MTB kan dit makkelijk op flats.
Ja ik ben een flats rijder, en ik zou zeggen, als je lekker wilt toeren dan verplicht niemand je om met klikpedalen te rijden, behalve de poppetjes die vinden dat het er niet uit ziet
Er zijn al zoveel onderzoeken geweest dat het verschil tussen flats en clips minimaal is.
Meestal alleen echt duidelijk waarneembaar bij aanzetten, sprinten.
En ik kan je vertellen dat je met flats ook KOMS kunt pakken op viaduct sprints etc.
Ook met MTB kan dit makkelijk op flats.
Ja ik ben een flats rijder, en ik zou zeggen, als je lekker wilt toeren dan verplicht niemand je om met klikpedalen te rijden, behalve de poppetjes die vinden dat het er niet uit ziet