Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cyclocrosser of hybride racefiets?

dekraan
Forum-lid

dekraan 24 jul 2017 10:23

Hallo allemaal,

hier weer iemand die op zoek is naar een nieuwe, sportievere fiets, maar door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik gebruik 1-2 keer per week voor woon-werkverkeer de fiets. Heen en terug bij elkaar 44km. Dat doe ik nu op een Gazelle Eclipse. Hoewel dat te doen is, is het met tegenwind behoorlijk ploeteren met ruim 20 kilo fiets. Daarom ben ik op zoek naar iets sportievers, zodat ik mezelf ook makkelijker kan motiveren om vaker de fiets te pakken :-)

Een racefiets heb ik van m'n lijstje gestreept omdat ik er het hele jaar door eenvoudig wil kunnen rijden, ook als het regent. En omdat ik zo af en toe een bospaadje wil kunnen pakken of een stoepje of stuk slechte weg tegenkom. Snijdt dat hout?

Ik ben daarom uitgekomen op een cyclocrosser, ik las dat deze ook prima op de weg werken, of een hybride, zoals de Cube SL Road Race.

Zit ik goed, en wat zijn betaalbare maar goede exemplaren?

Ik zit ook nog met een probleem qua maten. Ik ben 2 meter lang en heb een binnenbeenlengte van 95cm. Dan kom ik uit op een framemaat van 65. Maar bij Ridley zag ik in een brochure dat framemaat 58 voor 1.92 en langer wordt genoemd. Bij een online webshop als fietsenwinkel.nl zou een Cube weer maat 62 zijn. Hoe werkt dat precies?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jul 2017 11:27

Een cyclocrosser zal met die lengte waarschijnlijk niet heel lekker zitten op langere afstanden omdat die vrij kort zijn. Ook zijn ze er vaak niet in heel veel maten waardoor de langere mensen het nakijken hebben. Ik denk dat de Canyon Inflite de grootste en vooral langste crosser is die normaal verkrijgbaar is.
Campagnolo Ultra Dork

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 24 jul 2017 11:36

Een Gravel racer gaat voldoen aan je eisen, eventueel met spatborden te rijden.

Kijk bv eens naar een Bulls Grinder o.i.d.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Marcopfiets
Forum-lid

Gebruikersavatar Marcopfiets 24 jul 2017 12:21

Een hybride zal beter voorbereid zijn op spatbordjes en eventueel een bagagedrager. Een verende vork heb je niet nodig in Nederland. 32-622 banden er op voor een comfortabele commute. Met twee meter zou ik voor de grootste maat gaan. Ik vind de afstand tussen zadel en stuur interessanter dan de framehoogte. De lengte van je elleboog tot je vingertoppen plus twee vingerbreedtes wordt aangeraden. Je kunt dit zelf afstellen door je zadel te verschuiven en door er een kortere of langere stuurpen op te zetten. Voor het fietsen tegen de wind is het gewicht van de fiets niet zo interessant, dat is vooral in bergachtig terrein van belang. Je houding op de fiets is belangrijker. Een lage sportieve houding geeft minder luchtweerstand. Je kunt je houding aanpassen door de spacers van de stuurkolom naar boven het stuur te verplaatsen en de stuurpen omdraaien. (die staat meestal een paar graden omhoog op een hybride, door hem om te draaien komt hij meer evenwijdig aan de weg te staan). Je zou eventueel kunnen kijken of je een laag recht stuur op de gazelle kunt zetten, maar ik weet niet of die makkelijk om te bouwen is naar standaard ahead. (wat op vrijwel alle race/hybride/MTB's zit). Hou er wel rekening mee dat je lichaam moet wennen aan de nieuwe houding. Het zal in het begin waarschijnlijk niet al te comfortabel voelen.

jorisb
Forum-lid

jorisb 24 jul 2017 13:20

Leuk topic, ben voor een vriend ook aan het kijken, heeft ongeveer dezelfde wensen en komt ook in de buurt van de 2m. Naar de maten en houding op de fietsen moeten we nog kijken, maar op de voorlopige lijst staat bijvoorbeeld een :
Giant anyroad, Specialized Diverge, en een Koga Colmaro. Canyon heb ik ook naar zitten kijken, maar valt af omdat die vriend graag bij een lokale fietsenwinkel wil kopen, ook ivm pasvorm aangezien het zijn eerste fiets wordt.

Je zegt op zoek te zijn naar een betaalbaar exemplaar, maar wat is voor jou betaalbaar?
Heb je een baggagedrager nodig of rij je met een rugzak voor woon-werk verkeer?

dekraan
Forum-lid

dekraan 24 jul 2017 15:01

Hallo allemaal, bedankt voor de input!

Als meer dan 20k op een cyclocrosser niet ideaal is en er ook in lange maten niet veel te vinden zijn, streep ik die voorzichtig door.

Ik ga kijken naar een gravel racer, nog nooit van gehoord...

Ik denk dat een hybride inderdaad wat praktischer kan zijn. Nu gebruik ik de bagagedrager voor een setje kleding. Maar ik wil best overstappen op een rugzak. Jorisb, ik zal die namen ook eens googlen!

Qua budget zit ik met een bedrag rond de 750 in mijn hoofd.

velopierre
Forum-lid

velopierre 24 jul 2017 17:14

Je zou ook aan een fitness fiets kunnen denken. Bijvoorbeeld een Trek FX. Belangrijkste is dat er spatborden op kunnen en iets bredere banden. Als je tenminste ook met wat slechter weer wilt fietsen. Gravel racers waar spatborden op kunnen is nog mooier maar valt wellicht buiten je budget.
Ik gebruik zelf een Trek FX met 40 km per dag. Met mooi weer ook wel de racefiets.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jul 2017 09:38

Spatborden en een bagagedrager kan eigenlijk altijd wel.

Veel hybride/fitness fietsen zijn er trouwens ook niet in erg grote maten. In dat opzicht heb je vreemd genoeg meer echte racefietsen die geschikt zijn voor echt lange mensen. Maar een hybride frame is van zichzelf al wat langer dan een raceframe waardoor je er toch wat makkelijker op komt te zitten als je langer bent.

Bij Maxx in Duitsland hebben ze wel leuke fietsen voor grote mensen:
http://www.maxx.de/de/bikes/road/bikes. ... EUR&id=146
Campagnolo Ultra Dork

jorisb
Forum-lid

jorisb 25 jul 2017 15:35

Ik stelde de vraag over de baggagedrager omdat je dan rekening moet houden met bevestingingspunten op het frame, of je zou moeten kiezen voor een grote zadeltas voor aan de zadelpen.

De optie van Velopierre is ook interessant, ik ben uitgegaan van een racestuur, maar als dat niet vereist is, is een fitnessbike ook een goede optie ! Voorbeeld: Giant ToughRoad SLR 2 , hoewel daar de XL wellicht wat te klein is

dekraan
Forum-lid

dekraan 27 jul 2017 08:17

Hallo allemaal,

Ik overweeg nu oa om deze aan te schaffen: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... er-cx.html

De huidige eigenaar is 1,5cm korter dan ik ben, binnenbeen heb ik nog gevraagd.

Is dit wat jullie betreft een goede optie?

kooijtje2
Forum-lid

kooijtje2 27 jul 2017 08:26

Dat vind ik een hoop geld voor die fiets .

dekraan
Forum-lid

dekraan 27 jul 2017 08:37

kooijtje2 schreef: 27 jul 2017 08:26 Dat vind ik een hoop geld voor die fiets .
Hi Kooijtje2, dat ben ik met je eens! Ik denk rond de 550, wat zou jij een acceptabele prijs vinden? En lijkt de fiets je wel prima voor tochtjes van zo'n 20 km?

Plaats reactie