Heb jij exact diezelfde banden onder je fiets liggen dan? Ik wel. En ik rijd regelmatig met exact diezelfde banden op X bar (soms meer, soms minder, hangt er maar net van af hoe de rest van de rit er uit ziet) hele stukken over bospaden, trekkersporen en gravelwegen. Gaat helemaal prima. Meer is gewoon fijner als er relatief veel verhard in je route zit. Minder gaat ook prima hoor, maar dat merk je dan wel meteen weer heel duidelijk in meer rolweestand op de weg. Zit er dan veel asfalt in de rit, dan verlies je daar al snel veel snelheid/tijd. Of je dat wilt accepteren is aan jezelf. Uiteindelijk is het een kwestie van de persoonlijk beste balans voor het specifieke parcours en ALLES wat daar op je weg komt… niet alleen die paar gravelstroken. Gewoon zelf experimenteren en daarna de afweging maken hoe je de balans wilt leggen dus.
In het - puur theoretische - geval dat ciclista eerst 40km op asfalt rijst, dan 200 meter dat zandpad van zijn foto pakt, en dan 40km over asfalt terugrijdt zou hij/zij wel gek zijn om op 3,5 bar te gaan rijden. In het omgekeerde geval is het weer geheel anders. Ik zeg dus niet dat 5.0 bar - of 3,5 bar - of 8,5 bar - of X bar "goed" of "slecht" is. Ik zeg (en daar begon ik dus mijn post letterlijk mee) dat het net af hangt van allerlei factoren.
Wat pas onzin is? Dat is zonder verder enige informatie over (de rest van) het parcours, het gewicht van ciclista, zijn/haar stuurvaardigheid, of hij/zij de tubeversie of vouwversie van die banden heeft, hoe zijn/haar fiets zich gedraagt, wat zijn/haar voorkeuren zijn, of zonder zelf ervaring met die specifieke banden te hebben te zeggen "X bar is altijd beter dan Y bar." Van de fabrikant mogen ze tot 9 bar, dus wat er pas ècht te veel is? Dat is 10 bar.
Gelukkig mag cyclista nu kiezen tussen advies van mensen die tubes onder hun fiets hebben liggen en niet eens de moeite nemen te vragen of hij tubes of vouwbanden gebruikt, anderen die denken dat ze van achter een beeldscherm alles perfect kunnen inschatten, anderen die een bepaald cijfertje altijd onder alle omstandigheden fout vinden, of iemand die zegt dat hij/zij het beste zelf kan gaan testen op zijn/haar eigen fiets en op zijn/haar eigen rondjes, en met de resultaten daarvan zijn/haar eigen beslissing kan nemen. Ik zou wel weten wat de leukste optie is!
Johan Museeuw en Johan Vansummeren zeggen nu bij de start van Dwars door het Hageland exact hetzelfde als wat ik zei trouwens: Het is voor iedereen anders, en de renner moet het zelf bepalen.