Het E-Bike topic
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39959
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Op deze vraag is er maar 1 antwoord wat écht aan de verwachting kan voldoen: Stromer ST2 met middelgrote (814) of grote (983) accu.
De rest is allemaal minder.
De rest is allemaal minder.
Less is bore
daniel1975 schreef: ↑31 jul 2017 19:00 Op deze vraag is er maar 1 antwoord wat écht aan de verwachting kan voldoen: Stromer ST2 met middelgrote (814) of grote (983) accu.
De rest is allemaal minder.
Bedankt voor de info, hier kan ik wat meedwangarbeider schreef: ↑31 jul 2017 16:58 Ik heb sinds kort een Giant e quick speed pedelec voor dagelijks woon-werk verkeer van 15km heen en 15 terug.
Je kan met volle ondersteuning makkelijk 40+ aanhouden, behalve met harde tegenwind en/of bergop. Dan ga je ofwel veel vermogen zelf moeten bijtrappen of je laat de snelheid dalen naar 35 à 37 km/u. Het moet al heel hard waaien om geen 35 meer te halen. Maar veel hangt natuurlijk af van je zitpositie en wat je allemaal meesleept.
Standaard zijn deze fietsen gemaakt om comfortabel en redelijk rechtop te zitten en dat is natuurlijk niet ideaal om hoge snelheden aan te houden. Aangezien ik de racefietspositie wel gewoon ben, heb ik een en ander wat aangepast zodat ik ook een vrij diepe en gestrekte zithouding heb op de Giant. Dit verbetert de autonomie en snelheid met wind tegen wel aanzienlijk.
De motor levert op volle vermogen 350watt en als je dus zelf nog wat kan bijtrappen ga je al aardig richting Dumoulin wattages en dan geraak je heel aardig vooruit natuurlijk.
Nadeel is wel als je het volle vermogen aanspreekt dat je batterij hooguit een 40km meegaat (en het is dan nog de zwaarste batterij van 500 a/h)
Voor mij is dit uiteraard geen probleem aangezien ik maar 30km per dag moet doen.
De Giant heb ik gekozen omwille van de heel concurrentiële adviesprijs en de dealer deed er ook nog eens dik 10%. vanaf.
Oh ja, als je in België woont mag je op de meeste jaagpaden langs het kanaal niet met een speed pedelec rijden, dus even opletten daarmee.
Ik denk wel dat een enkele reis van dagelijks 42km enkel veel karakter vergt om in alle weer en wind vol te houden.
Ga dus voor een grotere batterij moeten gaan, iets 1000a/h, zou moeten lukken dan. Ik kan de accu uiteraard op het werk laden maar wil onafhankelijk daarvan toch een bepaald reserve inbouwen, je weet maar nooit.
Van dat jaagpad was ik niet op de hoogte, ik kom er namelijk regelmatig tegen die aan toch wel hoge snelheid mij nog voorbij komen. Is dat een wettelijke bepaling dat een speed pedelec niet op het jaagpad mag?
idd nieuw wetsartikel in het wetboek wegen en verkeerswet artikel 16 subparagraaf 12a.
Het is vrij technisch geformuleerd maar het komt erop neer dat je met een speedpedelec niemand opjagen mag en/of je gejaagd voortbewegen mag. Voorts is het verboden om terwijl je op de speedpedelec fietst op je mobieltje gejaagd door de wind te kijken.
Het is vrij technisch geformuleerd maar het komt erop neer dat je met een speedpedelec niemand opjagen mag en/of je gejaagd voortbewegen mag. Voorts is het verboden om terwijl je op de speedpedelec fietst op je mobieltje gejaagd door de wind te kijken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Een batterij van 1000 a/h voor pedelecs bestaat nog niet vrees ik. Een tweede batterij is een mogelijkheid maar batterijen kosten ook wel wat en je moet die ook weer meezeulen op de fiets.(hoewel, de Stromer lijkt dit toch te hebben maar die heb ik direct geschrapt wegens enorm ver buiten budget)ChrisMech schreef: ↑01 aug 2017 09:31Bedankt voor de info, hier kan ik wat meedwangarbeider schreef: ↑31 jul 2017 16:58 Ik heb sinds kort een Giant e quick speed pedelec voor dagelijks woon-werk verkeer van 15km heen en 15 terug.
Je kan met volle ondersteuning makkelijk 40+ aanhouden, behalve met harde tegenwind en/of bergop. Dan ga je ofwel veel vermogen zelf moeten bijtrappen of je laat de snelheid dalen naar 35 à 37 km/u. Het moet al heel hard waaien om geen 35 meer te halen. Maar veel hangt natuurlijk af van je zitpositie en wat je allemaal meesleept.
Standaard zijn deze fietsen gemaakt om comfortabel en redelijk rechtop te zitten en dat is natuurlijk niet ideaal om hoge snelheden aan te houden. Aangezien ik de racefietspositie wel gewoon ben, heb ik een en ander wat aangepast zodat ik ook een vrij diepe en gestrekte zithouding heb op de Giant. Dit verbetert de autonomie en snelheid met wind tegen wel aanzienlijk.
De motor levert op volle vermogen 350watt en als je dus zelf nog wat kan bijtrappen ga je al aardig richting Dumoulin wattages en dan geraak je heel aardig vooruit natuurlijk.
Nadeel is wel als je het volle vermogen aanspreekt dat je batterij hooguit een 40km meegaat (en het is dan nog de zwaarste batterij van 500 a/h)
Voor mij is dit uiteraard geen probleem aangezien ik maar 30km per dag moet doen.
De Giant heb ik gekozen omwille van de heel concurrentiële adviesprijs en de dealer deed er ook nog eens dik 10%. vanaf.
Oh ja, als je in België woont mag je op de meeste jaagpaden langs het kanaal niet met een speed pedelec rijden, dus even opletten daarmee.
Ik denk wel dat een enkele reis van dagelijks 42km enkel veel karakter vergt om in alle weer en wind vol te houden.
Ga dus voor een grotere batterij moeten gaan, iets 1000a/h, zou moeten lukken dan. Ik kan de accu uiteraard op het werk laden maar wil onafhankelijk daarvan toch een bepaald reserve inbouwen, je weet maar nooit.
Van dat jaagpad was ik niet op de hoogte, ik kom er namelijk regelmatig tegen die aan toch wel hoge snelheid mij nog voorbij komen. Is dat een wettelijke bepaling dat een speed pedelec niet op het jaagpad mag?
Speed pedelecs mogen sinds kort dus toch wel op jaagpaden maar ze moeten de max snelheid van 30km/h die daar geldt wel respecteren
zie ook : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... egen.dhtml
Schaam jij jezelf wanneer je met de auto rijdt? Daar zit een veel grotere motor in volgens mij.opperhoofd schreef: ↑17 mei 2017 10:56 En nog wat anders met de gewone e-bikes. De schaamte is er helemaal af. Waar je voorheen de 25 - 50 jarige medemens nog weleens ongemakkelijk om zich heen zag kijken als je ze tegemoet kwam fietsen is dat nu niet meer zo.
Ik snap niet waarom iemand geen trapondersteuning op zijn fiets zou mogen hebben, als die persoon daardoor vaker fietst (bvb woon-werkverkeer, niet iedereen kan douchen op zijn werk).
Ik rijd sinds enkele weken met mijn speedelec naar 't werk (Haibike race), Ik ben ongeveer 6 km/h sneller dan voordien (eens terug in vorm denk ik een gemiddelde te halen van 36 km/h over een ritje enkel van 55 km met een batterij van 400Wh).
Met die fiets doe ik mijn woon-werk verplaatsing drie kwartier sneller dan met de koersfiets en heb ik toch genoeg getraind op zo'n dag, want mijn gemiddelde hartslag zit op 140-145).
Het vraagt wel al je aandacht om tegen die snelheden te rijden (en je eigen veiligheid en die van andere fietsers wilt respecteren). Dat is ook de reden dat ik geen fietsers in mijn wiel wens op het overgrote deel van 't parcours (op de jaagpaden heb ik daar absoluut geen probleem mee).
Neen, niet juist. Riese Und Muller hebben fietsen met dual battery set-up, 1000 kWh. De motor op die fietsen is een Bosch, met trapasondersteuning, wat efficiënter is dan 't systeem van Stromer. De motor is ook een pak minder krachtig, je kan met die Strömer wel sneller, maar die verbruikt erg veel energie.daniel1975 schreef: ↑31 jul 2017 19:00 Op deze vraag is er maar 1 antwoord wat écht aan de verwachting kan voldoen: Stromer ST2 met middelgrote (814) of grote (983) accu.
De rest is allemaal minder.
Je moet ook altijd de efficiëntie van de fiets inrekenen, zelf heb ik gekozen voor de enige speedelec met koersfiets-layout, omdat ik die lay-out mer geschikt vind voor hoge snelheden (en ook een pak efficiënter is, minder luchtweerstand). Voor mijn traject kan ik gemiddeld 5-10 km/h sneller rijden dan een speedelec met mountainbike set-up (en dezelfde batterij en motor)
Met een tweede batterij (500Wh) zou ik 90 km aan 40 km/h kunnen rijden. Met een Strömer (900 Wh) ga je echt geen 90 km halen als je 40 km per uur wilt rijden..
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Het probleem met de veiligheid zit volgens mij vooral in het feit dat de medeweggebruikers er niet op bedacht zijn dat een ogenschijnlijk gewone fietser zomaar snelheden van meer dan 40km/h haalt. Van een bromfiets verwacht men dat die heel snel kan aankomen, maar een fietser en dan nog niet eens in wielertenue.....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39959
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Lol, je gaat dit toch geen serieus alternatief noemen voor een Stromer?
Waarom zo'n bij elkaar gelast zooitje als het ook strak kan:
Less is bore
Wel, ik heb me na mijn eerste rit voorgenomen om iedere keer en systematisch te bellen wanneer ik een andere fietser voorbij moet, ook wanneer er meer dan voldoende plaats is.dwangarbeider schreef: ↑04 aug 2017 19:13 Het probleem met de veiligheid zit volgens mij vooral in het feit dat de medeweggebruikers er niet op bedacht zijn dat een ogenschijnlijk gewone fietser zomaar snelheden van meer dan 40km/h haalt. Van een bromfiets verwacht men dat die heel snel kan aankomen, maar een fietser en dan nog niet eens in wielertenue.....
En op een wat smaller fietspad (eentje waar je niet met drie naast mekaar kan rijden), vertraag ik ook.
Die speedbikes zijn volgens mij echt een oplossing voor het woon-werkverkeer, perfect inzetbaar voor afstanden tot 40 km.
Waarom niet? Als iemand echt range nodig heeft, is die R&M gewoon beter.daniel1975 schreef: ↑04 aug 2017 20:13 Lol, je gaat dit toch geen serieus alternatief noemen voor een Stromer?
Waarom zo'n bij elkaar gelast zooitje als het ook strak kan:
En die Strömer is vooral goed gebouwd als je die zo bekijkt, maar de batterij eruit halen om op te laden is een pak minder makkelijk en minder handig dan bvb het Bosch systeem. Die R&M is wel erg duur, eens je twee batterijen neemt. Verder is zo'n Strömer verschrikkelijk zwaar (28 kg dacht ik)
Een Strömer heeft één voordeel: hij gaat écht 45km/h, mijn Haibike (Bosch) stopt met ondersteuning bij 44,5 km/h volgens het display, maar dat is maar 42,5 km/h.