Bij hard trappen slaat het door en komt ketting soms af van voorste blad
Beste hobbygenoten!
Sinds enkele weken heb progressief last van dat wanneer ik krachtiger trap (brug op, optrekken na stoplicht) dan de tandwielen van de voorste blad door slaan. Soms komt de ketting los van voorste blad en moet ik het weer erop leggen.
Ik heb eea nagekeken en heb t idee dat de ketting niet op mooi aansluit op mn voorste (grote) blad (zie foto)
De vraag is nu hoe los ik dit op? Tips en adviezen (ook al minimaal) zijn meer dan welkom; ben radeloos.
Sinds enkele weken heb progressief last van dat wanneer ik krachtiger trap (brug op, optrekken na stoplicht) dan de tandwielen van de voorste blad door slaan. Soms komt de ketting los van voorste blad en moet ik het weer erop leggen.
Ik heb eea nagekeken en heb t idee dat de ketting niet op mooi aansluit op mn voorste (grote) blad (zie foto)
De vraag is nu hoe los ik dit op? Tips en adviezen (ook al minimaal) zijn meer dan welkom; ben radeloos.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
verse ketting?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ketting en buitenblad vervangen. Spaties tussen ketting en buitenblad zeggen al genoeg, dit zou echt niet mogen: ketting is compleet gaat. Je buitenblad zijn ook allemaal scherpe tandjes dus een nieuwe ketting gaat hier ook op doorschieten. Er zit niets anders op dan ketting en buitenblad te vervangen (en mogelijks cassette ook).
Tip; je kan veel slijtage aan kettingbladen en cassette voorkomen door op tijd ketting te vervangen.
Tip; je kan veel slijtage aan kettingbladen en cassette voorkomen door op tijd ketting te vervangen.
Hij is nu 6 jaar oud: 2500-3000 km mee gereden. Mede door Matthiav's tip ga ik voorste blad, ketting en de cassette vervangen. Ik zou dit zelf willen doen (ooit de voorste groep zelf ook vervangen) of is dit een te complexe klus voor een redelijk handiger klusser?
Mijn tweede vraag is. Ik zou in t vlakke Nederland liever meer kleinere tandwielen willen dat grote op de cassette. Heb nu voorin UltegraFC-6750 Compact Hollowtech II (172,5 mm 34-50) en zouden jullie een cassette van 11-23 adviseren?
Ps
Bedankt allemaal voor jullie waardevolle tips!!!!
Mijn tweede vraag is. Ik zou in t vlakke Nederland liever meer kleinere tandwielen willen dat grote op de cassette. Heb nu voorin UltegraFC-6750 Compact Hollowtech II (172,5 mm 34-50) en zouden jullie een cassette van 11-23 adviseren?
Ps
Bedankt allemaal voor jullie waardevolle tips!!!!
Als je inbussleutels, kettingpons, cassetteafnemer en een kettingzweep hebt is het een klusje van niks. Cassette van 11-23 kan prima in Nederland, zeker met een compact.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
met een 23 zou ik niet graag tegen de oude hollewg e.d. opfietsen maar als je in een vlak gedeelte van NL woont dan is het wel heel fijn om telkens met 1 tandje op en af te kunnen schakelen, zondermeer.
Weet je zeker dat er pas zo weinig KM met dit voorblad is gefietst? Ik heb het met mijn stadsfiets ook maar dat is nog een originele (1e generatie hybride van gazelle) met de 1e set tandwielen/voorbladen en ketting denk ik ook nog.
Weet je zeker dat er pas zo weinig KM met dit voorblad is gefietst? Ik heb het met mijn stadsfiets ook maar dat is nog een originele (1e generatie hybride van gazelle) met de 1e set tandwielen/voorbladen en ketting denk ik ook nog.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
met 34-23 moet je elke molshoop in Nederland wel boven kunnen komen. Al zal het niet van harte zijn op de steile kuitenbijters zoals de holleweg of de k(e)uiteberg.
De 11 heb je niet zo snel nodig.,. Dus een 12-25 kun je ook prima overwegen.
De 11 heb je niet zo snel nodig.,. Dus een 12-25 kun je ook prima overwegen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik kan moeilijk geloven dat er met dit buitenblad maar 3000 km mee gereden is. Ik rij nu wel voornamelijk op mijn binnenblad, maar dit gaat 10.000 km mee, mijn buitenblad veel langer. Je moet toch al vreemde dingen uithalen om op 3.000 km de tandjes van een buitenblad zo spits te krijgen
Tenzij je van hoge toerentallen houdt. Ik ben prima tevreden met een 11-28 of 11-32. Allemaal erg persoonlijk.
Slijten de middelste kransjes uiteraard wat harder tov de 11 en 28, maar als je in het buitenland een heuveltje met 10% tegenkomt, weet je zeker dat je bovenkomt.
Over dat buitenblad: ik vraag me ook af wat voor vermogen je trapt en wat je doet aan kettingonderhoud. Ik ben een ransbak qua onderhoud, maar 10.000 km later zien mijn bladen en nog niet zó uit...
Slijten de middelste kransjes uiteraard wat harder tov de 11 en 28, maar als je in het buitenland een heuveltje met 10% tegenkomt, weet je zeker dat je bovenkomt.
Over dat buitenblad: ik vraag me ook af wat voor vermogen je trapt en wat je doet aan kettingonderhoud. Ik ben een ransbak qua onderhoud, maar 10.000 km later zien mijn bladen en nog niet zó uit...
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent