Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bij hard trappen slaat het door en komt ketting soms af van voorste blad

Ulx
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2017 15:40

Ulx 01 aug 2017 15:46

Beste hobbygenoten!

Sinds enkele weken heb progressief last van dat wanneer ik krachtiger trap (brug op, optrekken na stoplicht) dan de tandwielen van de voorste blad door slaan. Soms komt de ketting los van voorste blad en moet ik het weer erop leggen.

Ik heb eea nagekeken en heb t idee dat de ketting niet op mooi aansluit op mn voorste (grote) blad (zie foto)

De vraag is nu hoe los ik dit op? Tips en adviezen (ook al minimaal) zijn meer dan welkom; ben radeloos.
Bijlagen
IMG_4760.JPG

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 aug 2017 15:56

verse ketting?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 aug 2017 15:58

Hoe oud is je ketting en je buitenblad?

Buitenblad lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. Binnenblad zit er nog redelijk uit.
o'7o

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 01 aug 2017 16:01

Ketting en buitenblad vervangen. Spaties tussen ketting en buitenblad zeggen al genoeg, dit zou echt niet mogen: ketting is compleet gaat. Je buitenblad zijn ook allemaal scherpe tandjes dus een nieuwe ketting gaat hier ook op doorschieten. Er zit niets anders op dan ketting en buitenblad te vervangen (en mogelijks cassette ook).

Tip; je kan veel slijtage aan kettingbladen en cassette voorkomen door op tijd ketting te vervangen.

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 01 aug 2017 16:10

Ik zou gelijk je voorderailleur even opnieuw afstellen. Hij staat nu wel een heel eind boven het buitenblad.

Ulx
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 aug 2017 15:40

Ulx 01 aug 2017 19:45

Hij is nu 6 jaar oud: 2500-3000 km mee gereden. Mede door Matthiav's tip ga ik voorste blad, ketting en de cassette vervangen. Ik zou dit zelf willen doen (ooit de voorste groep zelf ook vervangen) of is dit een te complexe klus voor een redelijk handiger klusser?

Mijn tweede vraag is. Ik zou in t vlakke Nederland liever meer kleinere tandwielen willen dat grote op de cassette. Heb nu voorin UltegraFC-6750 Compact Hollowtech II (172,5 mm 34-50) en zouden jullie een cassette van 11-23 adviseren?

Ps
Bedankt allemaal voor jullie waardevolle tips!!!!

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 01 aug 2017 20:24

Als je inbussleutels, kettingpons, cassetteafnemer en een kettingzweep hebt is het een klusje van niks. :-) Cassette van 11-23 kan prima in Nederland, zeker met een compact.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 aug 2017 20:32

Na 3000 km is dat voorblad echt niet versleten, maak em eens schoon en post dan een foto zonder ketting....
Nieuwe ketting+ cassette en gaan met de benaan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 02 aug 2017 10:42

met een 23 zou ik niet graag tegen de oude hollewg e.d. opfietsen maar als je in een vlak gedeelte van NL woont dan is het wel heel fijn om telkens met 1 tandje op en af te kunnen schakelen, zondermeer.

Weet je zeker dat er pas zo weinig KM met dit voorblad is gefietst? Ik heb het met mijn stadsfiets ook maar dat is nog een originele (1e generatie hybride van gazelle) met de 1e set tandwielen/voorbladen en ketting denk ik ook nog.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 aug 2017 10:58

met 34-23 moet je elke molshoop in Nederland wel boven kunnen komen. Al zal het niet van harte zijn op de steile kuitenbijters zoals de holleweg of de k(e)uiteberg.
De 11 heb je niet zo snel nodig.,. Dus een 12-25 kun je ook prima overwegen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 02 aug 2017 11:44

Ik kan moeilijk geloven dat er met dit buitenblad maar 3000 km mee gereden is. Ik rij nu wel voornamelijk op mijn binnenblad, maar dit gaat 10.000 km mee, mijn buitenblad veel langer. Je moet toch al vreemde dingen uithalen om op 3.000 km de tandjes van een buitenblad zo spits te krijgen :)

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 02 aug 2017 12:11

Tenzij je van hoge toerentallen houdt. Ik ben prima tevreden met een 11-28 of 11-32. Allemaal erg persoonlijk.
Slijten de middelste kransjes uiteraard wat harder tov de 11 en 28, maar als je in het buitenland een heuveltje met 10% tegenkomt, weet je zeker dat je bovenkomt.

Over dat buitenblad: ik vraag me ook af wat voor vermogen je trapt en wat je doet aan kettingonderhoud. Ik ben een ransbak qua onderhoud, maar 10.000 km later zien mijn bladen en nog niet zó uit...
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Plaats reactie