Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Ik heb geen bel. Omdat een bel eigenlijk geen zin heeft. Een bel is om gevaar af te wenden. Stamt uit de tijd van paard en wagen. Als ik andere fietsers zoals ouderen op een e bike van achter nader. Blijf ik rustig achter ze fietsen. Ik roep of schreeuw niet en wacht net zo lang tot ze mij hebben opgemerkt. Ik zeg dan; doe maar rustig aan, doe ik het ook en we kunnen allemaal lekker verder fietsen. Wens een fijne dag toe en iedereen is tevreden. Kinderen, ruiters, wandelaars met hondjes en invalide mensen ga ik sowieso altijd langzaam tot stapvoets langs. Ik fiets 30000 km per jaar altijd solo. Groepen hou ik niet van domweg te gevaarlijk. Met 10 tot 20 man op een kluitje 35 plus fietsen, dan kun je nooit op tijd anticiperen als het fout gaat. Wat hier gebeurd is een 82 jarige man belagen is echt in en in triest.. zulke klootzakken verpesten het voor mij.. want het is weer de zoveelste reden om mij van de weg af snijden... want tja alle wielrenners moeten dood en zijn kutvolk zo werkt het eenmaal.. terwijl ik alleen maar voor mijn plezier fiets zonder overlast te veroorzaken.. erg jammer dit voor de beeldvorming. Gr Rico
Ik had het zelf niet duidelijker kunnen opschrijven wat RVV hierboven doet. +1
Diezelfde gedachtes heb ik ook de laatste tijd. Bedankt maar weer ...stelletje randdebielen op een racefiets...die mij als rustig fietsende en overal op anticiperende "toerwielrenner" een slechte naam geven.Trieste types . Je bent echt niet goed bij je hoofd als je dat ook nog wil verdedigen hier.
Zelf in mijn (bijna meest rustige deel van Nederland ) fietsgebied, wordt ik de laatste tijd verwijtend aan-en nageroepen. Terwijl ik werkelijk heel erg rustig toer en altijd rekening met oudere mensen houdt en ook de jeugd.
Normvervagend gedrag dit. Niet alleen de racefietsers die zich misdragen, maar ook de mensen die je naroepen of verwijten maken, terwijl je je daar niet schuldig aan maakt.
Pak die figuren aan die de overtredingen maken en niet te zuinig ook. Niet via de media , maar in hun beurs.(controle) En schop diegene die zich misdraagt uit je fietsclub.
Diezelfde gedachtes heb ik ook de laatste tijd. Bedankt maar weer ...stelletje randdebielen op een racefiets...die mij als rustig fietsende en overal op anticiperende "toerwielrenner" een slechte naam geven.Trieste types . Je bent echt niet goed bij je hoofd als je dat ook nog wil verdedigen hier.
Zelf in mijn (bijna meest rustige deel van Nederland ) fietsgebied, wordt ik de laatste tijd verwijtend aan-en nageroepen. Terwijl ik werkelijk heel erg rustig toer en altijd rekening met oudere mensen houdt en ook de jeugd.
Normvervagend gedrag dit. Niet alleen de racefietsers die zich misdragen, maar ook de mensen die je naroepen of verwijten maken, terwijl je je daar niet schuldig aan maakt.
Pak die figuren aan die de overtredingen maken en niet te zuinig ook. Niet via de media , maar in hun beurs.(controle) En schop diegene die zich misdraagt uit je fietsclub.
+1 voor RVV
Ik doe het ook zo. Gek is dat ik in 48 jaar op de racefiets en nooit een serieus incident heb gehad en ik trap zo nu en dat toch echt wel lekker door.
Bel werkt met al die oortjes toch niet en officieel mag je helemaal niet bellen om in te halen net zoals je niet mag toeteren om in te halen.
Ik fiets 90% van m'n km's alleen en het is bizar hoe vaak auto's voorrang geven op plaatsen waar dat niet nodig is. Als ik naar m'n werk fiets (enkele rit 50km) gebeurt dat echt wel 2-3 keer per rit.
Ik heb in al die jaren een paar keer een ongeluk gehad dat de andere partij schuld had maar dat had niks te maken dat ik op een racefiets zat. Gewoon een verkeersongeluk.
Op 48 jaar gaat het nu eenmaal een paar keer fout. Laatste keer sleutelbeen gebroken en geen Parijs-Roubaix. Jongetje wat de fout maakte was zich doodgeschrokken. Moet ik die dan met m'n goede arm een pak slaag geven?
Ik heb een paar jaar gekoerst en dat is echt leuk. Als je dat leuk vindt ga dat dan doen op een circuit en gedraag je op de openbare weg. Hoe beter wij (om het zo maar even te noemen) ons gedragen hoe makkelijker het wordt om een beroep te doen dat anderen dat ook doen.
Een man van 82 die geen voorrang geeft maakt een fout. BEWUST terugrijden is echt een ander paar mouwen! Bah, bah, bah
Ik doe het ook zo. Gek is dat ik in 48 jaar op de racefiets en nooit een serieus incident heb gehad en ik trap zo nu en dat toch echt wel lekker door.
Bel werkt met al die oortjes toch niet en officieel mag je helemaal niet bellen om in te halen net zoals je niet mag toeteren om in te halen.
Ik fiets 90% van m'n km's alleen en het is bizar hoe vaak auto's voorrang geven op plaatsen waar dat niet nodig is. Als ik naar m'n werk fiets (enkele rit 50km) gebeurt dat echt wel 2-3 keer per rit.
Ik heb in al die jaren een paar keer een ongeluk gehad dat de andere partij schuld had maar dat had niks te maken dat ik op een racefiets zat. Gewoon een verkeersongeluk.
Op 48 jaar gaat het nu eenmaal een paar keer fout. Laatste keer sleutelbeen gebroken en geen Parijs-Roubaix. Jongetje wat de fout maakte was zich doodgeschrokken. Moet ik die dan met m'n goede arm een pak slaag geven?
Ik heb een paar jaar gekoerst en dat is echt leuk. Als je dat leuk vindt ga dat dan doen op een circuit en gedraag je op de openbare weg. Hoe beter wij (om het zo maar even te noemen) ons gedragen hoe makkelijker het wordt om een beroep te doen dat anderen dat ook doen.
Een man van 82 die geen voorrang geeft maakt een fout. BEWUST terugrijden is echt een ander paar mouwen! Bah, bah, bah
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Bellen/toeteren mag/moet ter afwending van dreigend gevaar. Fietsers inhalen (op een fietspad) is dreigend gevaar, dus bellen mag. Voor de rest voor mij het zelfde. Rij alleen, houd me aan regels en denk aan eigen en andermans veiligheid. Gaat in de tientallen fietsjaren dan eigenlijk ook, op een hele enkele uitzondering na, zonder ongelukken en ook dan was het de fout van een ander.
Laatst gewijzigd door alliance_0 op 03 aug 2017 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is geen gevaar. Dat is de missperceptie ! Op een provinciale weg met een doorgetrokken streep kan je met een auto ook niet inhalen!
- AmstelGoldRaas
- Forum-lid
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 15 nov 2015 21:15
Dikke +1! Ook voor je eerdere post (en die van RVV).
Een absurde gedachte dat je mag bellen op een fietspad omdat er gevaar dreigt. Ja, dat dreigt er als je koste wat kost 35 km/h blijft fietsen, of er nu iemand aan de kant gaat of niet.
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Ik zie het zo, de fietsers voor mij zijn (voor mij) altijd een dreigend gevaar omdat ik niet weet wat ze gaan doen, slingeren met 2 of 3 naast elkaar rijden, zitten te appen of met de telefoon te spelen of bijvoorbeeld schrikken als ik ze ga passeren. Dus indien nodig bel ik en nee ik passeer niet met 35km/u. Ik pas mij ten alle tijden aan.
Ik wil niets goed praten, maar...
In het bericht staat dat de beste man aan twee kanten voorbij werd gereden nadat hij een groepje over het hoofd had gezien.
Dit kan er op duiden dat het groepje twee-aan-twee rijdend moest splitsen om de man te ontwijken.
Even het sentiment daar gelaten dat groepjes blijkbaar per definitie gevaarlijk en asociaal zijn; Zo een uitwijkmaneuvre is heel gevaarlijk voor het groepje zelf, maar vol in de remmen gaan is nog gevaarlijker, omdat je dan een kettingbotsing kunt veroorzaken. Het zou dus kunnen zijn (ik was er niet bij, dus het is maar een theorie), dat er echt niet meer op tijd geremd kon worden, en dat het splitsen en aan twee kanten voorbij rijden de enige manier was om een botsing te voorkomen.
Als je na zo een hachelijke maneuvre voor klootzak word uitgemaakt, snap ik wel dat je gefrustreerd raakt.
Maar goed, omdraaien en stennis gaan schoppen is natuurlijk nooit te verantwoorden.
@vermeulen, ik ga even aan de andere kant zitten, ik was er ook niet bij.
Die man heeft ze niet gezien (volgens zijn verhaal), dan word je links en rechts ingehaald, omdat ze niet meer konden remmen? Dus veel te hard op een plek gereden waar het dus niet kon.
Dan roept meneer: "klootzakken". Uit frustratie, van schrik? We weten het niet. Dan ga je niet aan die man vragen waarom hij dat deed, nee, je ramt er direct bovenop.
Ik weet het, je schrijft de laatste zin ook wel dat het niet goed te praten is, maar ze deden het wel.
Dat lijkt me toch iets kwalijker dan klootzakken roepen.
Die man heeft ze niet gezien (volgens zijn verhaal), dan word je links en rechts ingehaald, omdat ze niet meer konden remmen? Dus veel te hard op een plek gereden waar het dus niet kon.
Dan roept meneer: "klootzakken". Uit frustratie, van schrik? We weten het niet. Dan ga je niet aan die man vragen waarom hij dat deed, nee, je ramt er direct bovenop.
Ik weet het, je schrijft de laatste zin ook wel dat het niet goed te praten is, maar ze deden het wel.
Dat lijkt me toch iets kwalijker dan klootzakken roepen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Doorgetrokken streep is toch '2x kijken voor je inhaalt'?
Bellen op het fietspad vind ik gewoon geoorloofd. Zeker als jong en oud ruimschoots op de andere fietspadhelft zwalkt en totaal niet bezig is met anderen.
Zolang je het maar niet gebruikt om als een maniak in te halen.
Less is bore
Waarom gaat iedereen er meteen vanuit dat de wielrenners te hard gingen?
Ze hebben hem niet aangereden, als ze echt te hard waren gegaan hadden ze hem niet meer kunnen ontwijken. Ze hebben blijkbaar de inschatting gemaakt dat ze beter konden splitsen dan links inhalen, waarom weet ik ook niet, maar ik kan me best een paar scenarios bedenken waarin het nodig is. Blijkbaar was dat ook een goede inschatting, want er is niemand aangereden.
Ik wil echt niet betwisten dat de wielrenners iets hebben gedaan wat echt niet door de beugel kan;
maar ik erger me wel aan de aannames die worden gedaan over een groep wielrenners, puur omdat ze in een groep rijden.
Jullie staan hier allemaal in de rij om te roepen dat jullie nooit in een groepje rijden, en dat die groepjes echt niet veilig zijn, en echt wel veel te hard door de bebouwde kom rijden.
Nou, ik rij wel vaak in een groep, we houden ons aan de verkeersregels, we rijden in de bebouwde kom <28Km/u (bij kruispunten nog veel langzamer), we remmen af als we ergens niet langs kunnen, we rijden twee aan twee, we rijden met maximaal 14 man in een groep, en iedere groep heeft een coach bij die het gedrag van de groep in de gaten houdt.
Toch zijn wij als groep blijkbaar medeverantwoordelijk voor het afranselen van een oude man, want o wat zijn we allemaal anders dan die groepen wielrenners.
Sterker nog, bellen op het fietspad is algemeen geaccepteerd als de manier om mensen te waarschuwen dat je in wilt halen. Dan kun je wel gaan roepen dat je alleen maar mag bellen om gevaar af te wenden en paard en wagen er bij slepen, maar dat doet er niets aan af dat je een hoop irritatie kunt voorkomen door gewoon zo’n ding op je fiets te zetten en te gebruiken. Maar ja, wettelijk alleen mogen bellen ter afwending van gevaar komt goed uit en de wettelijke verpichting om een bel op je fiets te hebben nou net even niet....daniel1975 schreef: ↑03 aug 2017 18:14 Bellen op het fietspad vind ik gewoon geoorloofd. Zeker als jong en oud ruimschoots op de andere fietspadhelft zwalkt en totaal niet bezig is met anderen.
Zolang je het maar niet gebruikt om als een maniak in te halen.
Los daarvan rij ik net zoals RVV altijd alleen en minder ik vaart als ik in moet halen omdat ik niet uitga van het goed reageren van mij medeweggebruikers of het krijgen van voorrang. En als dat bericht uit het AD klopt, dan was dat groepje gewoon een stel klootzakken dat te hard reed waardoor ze niet goed konden anticiperen op het verkeer. Just my two cents...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells