Specialized ViAS Disc eTap
Met de SRAM-schijven heb ik geen ervaring, wel met die van Shimano.
Die krijsen wel eens maar enkel wanneer het echt koud is en nat (vochtig)
Goed inremmen lost dit wel voor het grootste deel op (met nieuwe remblokken een paar keer van 30km/u vol remmen met 1 remmen tot ze goed warm zijn, je wordt er wel best moe van )
Beetje lawaai bij regen is echter niet te vermijden. Het vuil komt tussen de remblokken en de schijf en dat maakt wat vervelend lawaai, even remmen en het is terug weg. Het geluid is wel veel minder erg dan het geluid van vuil tussen een velgrem en de velg wanneer je remt.
Die krijsen wel eens maar enkel wanneer het echt koud is en nat (vochtig)
Goed inremmen lost dit wel voor het grootste deel op (met nieuwe remblokken een paar keer van 30km/u vol remmen met 1 remmen tot ze goed warm zijn, je wordt er wel best moe van )
Beetje lawaai bij regen is echter niet te vermijden. Het vuil komt tussen de remblokken en de schijf en dat maakt wat vervelend lawaai, even remmen en het is terug weg. Het geluid is wel veel minder erg dan het geluid van vuil tussen een velgrem en de velg wanneer je remt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Inderdaad er wordt altijd zo hard geroepen dat schijven in natte omstandigheden herrie maken, maar een velgrem maakt in elke omstandigheid meer herrie dan mijn schijfjes.
Inremmen helpt, maar in natte omstandigheden rem je feitelijk je remmen weer "uit" want je maakt de blokken weer ruw. Als je alleen in nl rijdtven nooit veel je remmen op z,n donder geeft haal je niet het maximale uit je schijven. Een schijfrem gaat na een lekkere afdaling over het algemeen beter remmen, het vuil/vet verbrand dan en de rem wordt mooi schoon.
Inremmen helpt, maar in natte omstandigheden rem je feitelijk je remmen weer "uit" want je maakt de blokken weer ruw. Als je alleen in nl rijdtven nooit veel je remmen op z,n donder geeft haal je niet het maximale uit je schijven. Een schijfrem gaat na een lekkere afdaling over het algemeen beter remmen, het vuil/vet verbrand dan en de rem wordt mooi schoon.
Dank voor jullie reactie's.
Echter het gaat me niet om het feit dat schijfremmen geluid kunnen maken etc. dat is bekend en niet van enig toegevoegde waarde.
Ik wilde alleen de bevindingen horen van eigenaren van een ViAS eTap Disc.
Ik zal via PB contact opnemen met Musketier aangezien hij de enige is die gericht antwoord heeft gegeven op mijn vragen.
Indien er nog meer ervaringsdeskundigen zijn, ik ben benieuwd.
Waarvoor dank
Echter het gaat me niet om het feit dat schijfremmen geluid kunnen maken etc. dat is bekend en niet van enig toegevoegde waarde.
Ik wilde alleen de bevindingen horen van eigenaren van een ViAS eTap Disc.
Ik zal via PB contact opnemen met Musketier aangezien hij de enige is die gericht antwoord heeft gegeven op mijn vragen.
Indien er nog meer ervaringsdeskundigen zijn, ik ben benieuwd.
Waarvoor dank
Ik denk dat je niet veel gaat ervaringen van een ander. Als iemand van een knalhard alu frame naar een ViAS gaat, gaat ie dat comfortabel vinden. Komt er iemand anders van een Trek Domane of een Roubaix dan gaat ie de ViAS waarschijnlijk al een heel stuk minder comfortabel vinden.
Enige manier om zeker te weten, is zelf een testrit te doen van meerdere uurtjes over wegen die je kent. Dat zal echter niet zo eenvoudig te regelen zijn.
Ga er gewoon vanuit dat de ViAS goed zal rijden en beter op het vlakke dan in de bergen. Als ie past (geo is goed voor je) zal je er gewoon een prima fiets aan hebben (als je hem mooi vindt in ieder geval )
Enige manier om zeker te weten, is zelf een testrit te doen van meerdere uurtjes over wegen die je kent. Dat zal echter niet zo eenvoudig te regelen zijn.
Ga er gewoon vanuit dat de ViAS goed zal rijden en beter op het vlakke dan in de bergen. Als ie past (geo is goed voor je) zal je er gewoon een prima fiets aan hebben (als je hem mooi vindt in ieder geval )
Enige manier om zeker te weten, is zelf een testrit te doen van meerdere uurtjes over wegen die je kent. Dat zal echter niet zo eenvoudig te regelen zijn.
Als er nu één voordeel is bij Specialized is dat het heel makkelijk is om bij een officiële verdeler om een testfiets te regelen.
Dirk
Als er nu één voordeel is bij Specialized is dat het heel makkelijk is om bij een officiële verdeler om een testfiets te regelen.
Dirk
Dat een S-Works ViAS hard en stijf is weet, ik weet ook waar ik over praat.
Een proefrit gebeurd ook, zal wel een heel weekend zijn, echter zie mijn begin post.
Het gaat even om de ervaring van huidige bezitters van deze fiets.
Ik heb er een paar gesproken en er heeft er zich ook nog een hier gemeld die toch wel zorgelijke problemen hebben.
(ondertussen al PB-contact gehad met Musketier, fiets is al voor de 5x keer terug )
Dus ken je iemand of heb je zelf ervaring met de boven beschreven fiets dan graag een reactie, mag ook PB.
Dank
Een proefrit gebeurd ook, zal wel een heel weekend zijn, echter zie mijn begin post.
Het gaat even om de ervaring van huidige bezitters van deze fiets.
Ik heb er een paar gesproken en er heeft er zich ook nog een hier gemeld die toch wel zorgelijke problemen hebben.
(ondertussen al PB-contact gehad met Musketier, fiets is al voor de 5x keer terug )
Dus ken je iemand of heb je zelf ervaring met de boven beschreven fiets dan graag een reactie, mag ook PB.
Dank
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Meeste over de Vias is wel gezegd. Ik ken meerdere eigenaren van exemplaren zonder disc. Op zich is er op een aantal kinderziekten en de prijsstelling na weinig mis met de Vias,
Helaas zijn er maar weinig klanten uiteindelijk echt tevreden met het model, de rest van de fietsen gaat om welke reden dan ook in no time weer in de verkoop (doorgaans doe je dat niet als een fiets bevalt).
Mijn ervaring is dat Specialized wel kwaliteit levert echter ook veel expirimenteert en zeker qua schijven vreemde keuzes maakt en regelmatig van techniek wisselt. Op zich is dit nog enigszins begrijpelijk is gezien de ontwikkelingen echter zou mij weerhouden een zwaar overprijsd product als de Vias aan te schaffen (waar je ook nog eens onbetaald voor proefkonijn mag spelen)
Helaas zijn er maar weinig klanten uiteindelijk echt tevreden met het model, de rest van de fietsen gaat om welke reden dan ook in no time weer in de verkoop (doorgaans doe je dat niet als een fiets bevalt).
Mijn ervaring is dat Specialized wel kwaliteit levert echter ook veel expirimenteert en zeker qua schijven vreemde keuzes maakt en regelmatig van techniek wisselt. Op zich is dit nog enigszins begrijpelijk is gezien de ontwikkelingen echter zou mij weerhouden een zwaar overprijsd product als de Vias aan te schaffen (waar je ook nog eens onbetaald voor proefkonijn mag spelen)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
pluspunten van de Vias :
- je hebt hét topmodel van het merk waar meerdere profploegen mee fietsen (ook al kiezen de meeste profs niet voor de Vias)
-je hebt remmen die in principe aangrijpen als ankers
-als je aanzet gaat de fiets vooruit
-als je hard aanzet gaat ie harder vooruit
minpunten van de Vias :
- hij kost evenveel als 3 fietsen
- schijven op racefietsen is overkill en daarbij is het allemaal nog niet uitontwikkeld
- als het regent wordt ie ook vuil
- als je moe wordt gaat ie ook niet meer snel
Bottomline is dat een fiets eigenlijk een gebruiksvoorwerp is waarmee je vooral probleemloos moet kunnen fietsen. Al dat gehyp van merken en modellen is totale bullshit. Zo'n dure fiets waar blijkbaar nog tig probleempjes aan zijn zou ik snel uit mijn hoofd zetten.
- je hebt hét topmodel van het merk waar meerdere profploegen mee fietsen (ook al kiezen de meeste profs niet voor de Vias)
-je hebt remmen die in principe aangrijpen als ankers
-als je aanzet gaat de fiets vooruit
-als je hard aanzet gaat ie harder vooruit
minpunten van de Vias :
- hij kost evenveel als 3 fietsen
- schijven op racefietsen is overkill en daarbij is het allemaal nog niet uitontwikkeld
- als het regent wordt ie ook vuil
- als je moe wordt gaat ie ook niet meer snel
Bottomline is dat een fiets eigenlijk een gebruiksvoorwerp is waarmee je vooral probleemloos moet kunnen fietsen. Al dat gehyp van merken en modellen is totale bullshit. Zo'n dure fiets waar blijkbaar nog tig probleempjes aan zijn zou ik snel uit mijn hoofd zetten.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40106
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
'Al kiezen ze meeste profs niet.....'
Dat heeft vast een andere reden naast het feit dat ie spuuglelijk is.
Dat heeft vast een andere reden naast het feit dat ie spuuglelijk is.
Less is bore
Ik heb de Vias Disc vorig jaar getest bij Specialized. Tijdens de testrit geswitcht naar de S-Works Tarmac met Etap.
Geef mij die Tarmac maar. Veel lichter, veel wendbaarder en veel directer. Oh, en veel comfortabeler. Echt een heerlijke gooi en smijt fiets. De Vias vond ik veel logger, al zal dat ook komen door de vrij hoge velgen. In de Tarmac zaten 40mm velgen.
Ik vind zelfs m'n gewone niet S-Works Venge lekkerder fietsen dan de Vias.
Geef mij die Tarmac maar. Veel lichter, veel wendbaarder en veel directer. Oh, en veel comfortabeler. Echt een heerlijke gooi en smijt fiets. De Vias vond ik veel logger, al zal dat ook komen door de vrij hoge velgen. In de Tarmac zaten 40mm velgen.
Ik vind zelfs m'n gewone niet S-Works Venge lekkerder fietsen dan de Vias.
Geld dit niet een beetje voor alle topmodellen, maar als je het kan en wil betalen waarom niet dan.dwangarbeider schreef: ↑03 aug 2017 14:27 pluspunten van de Vias :
- je hebt hét topmodel van het merk waar meerdere profploegen mee fietsen (ook al kiezen de meeste profs niet voor de Vias)
-je hebt remmen die in principe aangrijpen als ankers
-als je aanzet gaat de fiets vooruit
-als je hard aanzet gaat ie harder vooruit
minpunten van de Vias :
- hij kost evenveel als 3 fietsen
- schijven op racefietsen is overkill en daarbij is het allemaal nog niet uitontwikkeld
- als het regent wordt ie ook vuil
- als je moe wordt gaat ie ook niet meer snel
Bottomline is dat een fiets eigenlijk een gebruiksvoorwerp is waarmee je vooral probleemloos moet kunnen fietsen. Al dat gehyp van merken en modellen is totale bullshit.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Je vergeet het gewicht, je kunt als eigenaar moeilijk vol houden dat je veel kg fiets voor je geld krijgt.minpunten van de Vias :
- hij kost evenveel als 3 fietsen
- schijven op racefietsen is overkill en daarbij is het allemaal nog niet uitontwikkeld
- als het regent wordt ie ook vuil
- als je moe wordt gaat ie ook niet meer snel
Een van de grootste minpunten vindt ik het geklungel met de kabels in de stuurpen, als je stuur omklapt heb je een flinke kans op problemen en even snel iets verstellen is er ook niet bij.
Zoals gezegd, de tarmac een veel betere keuze, de Vias is enkel een mislukte oefening in de drang naar onderscheid van de concurrente (en dat is zeker gelukt).