Dag allen,
Ik sta voor volgend dilemma en wil graag met deze topic de knoop doorhakken. Momenteel fiets ik met een Ridley Excalibur 2009 (maat S) met volgende geometrie:
Ik ben 5 jaar geleden voor het eerst opgemeten en heb dit enkele maanden geleden nogmaals laten doen. Belangrijk te vermelden dat er momenteel wel 2cm spacers op deze Excalibur zijn gemonteerd. Deze fiets was al aangekocht vóór ik mij liet uitmeten, mijn fietspositie is dus zo goed mogelijk op deze fiets. De vergelijking hieronder is dus op basis van mijn huidige positie. Deze positie ben ik nu al jaren gewoon en ik ben er ook best tevreden van (ik heb natuurlijk nooit anders geweten).
Nu begint het wel te kriebelen om een nieuwe racer aan te schaffen. Volgende modellen heb ik op het oog:
Specialized Tarmac Comp Disc 2017 (maat 54)
https://www.specialized.com/us/en/bikes ... isc/118207
Canyon Ultimate CF SL DISC 9.0 (maat S)
https://www.canyon.com/en-be/road/ultim ... c-9-0.html
Geometrie
Ik heb mij in het verleden nauwelijks bezig gehouden met geometrie dus ik heb mij er nu een beetje in verdiept en kwam zelf al tot volgende conclusies:
- qua stack en reach liggen deze fietsen (incl. Excalibur) heel erg dicht in elkaars buurt;
- de Excalibur (ik vergelijk altijd met huidige fiets) en vooral de Tarmac zijn nog altijd iets meer op race gericht dan de Ultimate, afgaande op de afmetingen van de bovenbuis, wielbasis en de liggende achtervork;
- wat betreft de spacers zie ik op website van Specialized ook wel nog een soort spacer tussen kader en stuurpen dus ik vermoed dat dat ook in die buurt van 2cm ligt.
Kloppen deze veronderstellingen of sla ik de bal mis? Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?
Afmontage
- Versnelling: beide afgemonteerd met Shimano Ultegra, bij Specialized kozen ze wel voor een 105 cassette maar in principe is de versnellingsgroep dus wel gelijkaardig?
- Wielen: Axis Elite Disc, QR (Tarmac) vs. DT SWISS R 23 SPLINE DB (Ultimate). Hiervan heb ik geen idee hoe deze zich tegenover elkaar verhouden. Die van de Ultimate lijken mij beter maar zal dat verschil voelbaar zijn? Op termijn zal de eerste upgrade sowieso een nieuwe wielset zijn.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten en die mee de keuze kunnen bepalen? Het prijsverschil is momenteel €600 (rekening houdend met kortingen) maar beide fietsen vallen wel nog altijd binnen mijn budget.
Ik besef dat de Ultimate prijs/kwaliteit de betere keuze is maar ik heb sinds vorig jaar wel een Specialized Epic Comp mtb aangeschaft dus een voorkeur voor Specialized is er wel. Met deze topic wil ik nog een paar objectieve meningen krijgen over de verschillen tussen beide fietsen (geometrie, afmontage, rijplezier?).
Zijsprongetje
Mijn oog was eerst gevallen op de Canyon Endurace CF SL DISC 9.0 SL:
https://www.canyon.com/en-be/road/endur ... -0-sl.html
Uiteraard komt de geometrie niet overeen met mijn huidige fiets omdat dit een ander type fiets is maar toch vroeg ik me af of het mogelijk is om op basis van de geometrie tabellen uit te pluizen of deze fiets iets voor mij is. Maak je deze keuze louter op basis van persoonlijke voorkeur (race of endurance) of kan ik dmv. bikefitting laten bepalen welk type fiets beter bij mijn lichaamsmaten past? In principe heb ik niet de bedoeling om wedstrijden te gaan rijden maar ik voel me momenteel wel goed op mijn Excalibur.
Een hele boterham maar ik kijk uit naar jullie meningen/adviezen.
Tarmac Comp Disc of Ultimate Disc
Het lijkt erop dat de Tarmac quick releases heeft en geen thru axles. Dat is wat verouderd en zorgt ervoor dat je wat meer en vaker moet prutsen om zonder slepende remmen te rijden.
Daarnaast heeft de Tarmact ook Post mount remmen, wat ook een verouderd systeem is. De Ultimate is wel up-to-date met de huidige standaarden en dus, als je ooit onderdelen wil upgraden gaat het gemakkelijker zijn op de Ultimate.
Het enige gewicht dat ik heb gevonden voor de Tarmac is 8,8kg incl. pedalen. De Ultimate wordt (door Canyon zelf) gezet op 7,7kg, dus inclusief pedalen gaat dat ook weer wat schelen.
Qua rij-ervaring kan ik niets zeggen, maar die drie dingen lijken mij toch al iets om over na te denken.
Daarnaast heeft de Tarmact ook Post mount remmen, wat ook een verouderd systeem is. De Ultimate is wel up-to-date met de huidige standaarden en dus, als je ooit onderdelen wil upgraden gaat het gemakkelijker zijn op de Ultimate.
Het enige gewicht dat ik heb gevonden voor de Tarmac is 8,8kg incl. pedalen. De Ultimate wordt (door Canyon zelf) gezet op 7,7kg, dus inclusief pedalen gaat dat ook weer wat schelen.
Qua rij-ervaring kan ik niets zeggen, maar die drie dingen lijken mij toch al iets om over na te denken.
Gewicht was mij inderdaad ook al opgevallen. Kan natuurlijk aan de onderdelen (wielen?) liggen. Ik vind jammer genoeg geen gewicht terug van de kader van de Tarmac.
QR is wel eentje om aandacht voor te hebben. Heb nu steekassen op mijn mtb en dit is inderdaad wel meer toekomstgericht.
Wat is de toekomst voor de remmen? Flat-mount? Ik kende dat eerlijke gezegd niet. Is het al duidelijke welke van de twee in de toekomst de standaard zal worden?
QR is wel eentje om aandacht voor te hebben. Heb nu steekassen op mijn mtb en dit is inderdaad wel meer toekomstgericht.
Wat is de toekomst voor de remmen? Flat-mount? Ik kende dat eerlijke gezegd niet. Is het al duidelijke welke van de twee in de toekomst de standaard zal worden?
Die Endurace gaat je het beste passen. Zonder spacer met een stuurpen die 1cm langer is, heb je dezelfde positie dan op je huidige fiets.
Postmount remmen zijn dood op de racer, dus niet voor kiezen (ik heb een fiets met postmount en flat mount, die flatmount zijn een stuk beter af te stellen en slepen bijna nooit meer)
Steekassen zou ik ook altijd voor kiezen, als je een lekke band hebt dan heb je na het verwijderen en terug plaatsen van het wiel nog steeds een perfect afgestelde rem (met steekassen moet je het wiel een aantal keren terug los en vast doen om het wiel, de remschijf eigenlijk, terug op dezelfde plaats te krijgen)
Postmount remmen zijn dood op de racer, dus niet voor kiezen (ik heb een fiets met postmount en flat mount, die flatmount zijn een stuk beter af te stellen en slepen bijna nooit meer)
Steekassen zou ik ook altijd voor kiezen, als je een lekke band hebt dan heb je na het verwijderen en terug plaatsen van het wiel nog steeds een perfect afgestelde rem (met steekassen moet je het wiel een aantal keren terug los en vast doen om het wiel, de remschijf eigenlijk, terug op dezelfde plaats te krijgen)
Kan je kort toelichten waarom deze het beste zou passen? Aangezien de framematen toch wel anders zijn dan mijn huidige fiets?
Heb ondertussen besloten om nog even de 2018 Comp Disc van Specialized af te wachten. Ik ben benieuwd of ze hun "low budget" (uhum) gamma ook gaan updaten naar Flat Mount en steekassen. Hier en daar lees ik dat ze de SL5 frameset zouden behouden alles goedkoper dan de Expert.
Bedankt voor het advies!
Heb ondertussen besloten om nog even de 2018 Comp Disc van Specialized af te wachten. Ik ben benieuwd of ze hun "low budget" (uhum) gamma ook gaan updaten naar Flat Mount en steekassen. Hier en daar lees ik dat ze de SL5 frameset zouden behouden alles goedkoper dan de Expert.
Bedankt voor het advies!