je mag best rennen. Hou er alleen rekening mee dat een loslopende hond jou als prooi of schaap kan zien (dat bij de kudde moet blijven). Stoppen met rennen is op dat moment ECHT de beste keuze. Zoals al eerder gezegd.Jans schreef: ↑06 aug 2017 10:05+1 +1 +1RVV schreef: ↑06 aug 2017 10:01 Hmmm dus je mag niet hardlopen omdat er dan een hond op je af kan rennen? Vreemde stelling. Volgens mij doe je geen vlieg kwaad als je hardloopt in de zin dat je niemand (in tegenstelling tot fietsen) er kwaad mee doet. Als dan een loslopende hond naar je toevliegt en je mag dan veronderstellen dat die je aanvalt dan heb je alle recht om je te verdedigen tegen die hond. Ik heb al hardlopend ook zoiets een keer meegemaakt. Gewoon in het buitengebied vliegt een hond vanuit de struiken mij naar de benen (pitbull achtige), op het moment dat de baas riep, hij doet echt niks hoor, voelde ik zijn tanden al in mijn kuiten.. ik ben voor geen enkele hond bang.. ik stopte en gaf dat beest een rotschop.. ja sorry hoor ik laat me niet bijten. Als je weet dat je hond naar andere mensen toevliegt, dan hoor je hem aangelijnd te houden. Losloop gebied of niet niet.
Irritatie door honden uitlaters
Waarom moeten mensen stoppen met rennen, omdat mensen dieren houden die ze niet onder controle hebben. Het gaat bij mij trouwens niet over rennen, maar fietsen. En als er ergens een hond van een erf komt rennen, durf ik echt niet stil te gaan staan.kawouter schreef: ↑07 aug 2017 09:27je mag best rennen. Hou er alleen rekening mee dat een loslopende hond jou als prooi of schaap kan zien (dat bij de kudde moet blijven). Stoppen met rennen is op dat moment ECHT de beste keuze. Zoals al eerder gezegd.Jans schreef: ↑06 aug 2017 10:05+1 +1 +1RVV schreef: ↑06 aug 2017 10:01 Hmmm dus je mag niet hardlopen omdat er dan een hond op je af kan rennen? Vreemde stelling. Volgens mij doe je geen vlieg kwaad als je hardloopt in de zin dat je niemand (in tegenstelling tot fietsen) er kwaad mee doet. Als dan een loslopende hond naar je toevliegt en je mag dan veronderstellen dat die je aanvalt dan heb je alle recht om je te verdedigen tegen die hond. Ik heb al hardlopend ook zoiets een keer meegemaakt. Gewoon in het buitengebied vliegt een hond vanuit de struiken mij naar de benen (pitbull achtige), op het moment dat de baas riep, hij doet echt niks hoor, voelde ik zijn tanden al in mijn kuiten.. ik ben voor geen enkele hond bang.. ik stopte en gaf dat beest een rotschop.. ja sorry hoor ik laat me niet bijten. Als je weet dat je hond naar andere mensen toevliegt, dan hoor je hem aangelijnd te houden. Losloop gebied of niet niet.
Je twee situaties door elkaar.
1. Loslopende honden die uitgelaten worden:
Je gaat ervanuit dat het opvoeden van een hond en in alle gevallen voor 100% onder controle hebben altijd haalbaar is. Honden hebben net zoals mensen een eigen karakter en reageren nu eenmaal op prikkels. Je probeert honden af te leren op bepaalde prikkels te reageren, maar dat is niet altijd even makkelijk en lukt ook niet altijd. Hardlopers en fietsers zijn zelfbelonende prikkels voor een hond. Ergens achteraan rennen is namelijk echt super superleuk, dus moeilijk af te leren. In de meeste gevallen is het als je zoiets overkomt gewoon echt beter te stoppen en het baasje de kans geven zijn/haar hond aan te lijnen. Leven en laten leven.
2. Loslopende honden op een erf.
Die zeggen inderdaad "oprotten, dit erf is van mij". Ze gaan vaak ook niet verder dan de erfgrens. Lekker doorlopen of fietsen zou ik zeggen.
@kawouter, ik ga dat erf echt niet op. De honden komen van het erf af. Ze gaan dus regelmatig wel van dat erf af.
En als je je hond niet onder controle hebt, dan laat je hem niet los. Zo moeilijk is dat toch niet? Zou ik zeggen. Maar ik lijk een erg afwijkende mening te hebben.
En als je je hond niet onder controle hebt, dan laat je hem niet los. Zo moeilijk is dat toch niet? Zou ik zeggen. Maar ik lijk een erg afwijkende mening te hebben.
- Sweety2008
- Forum-lid
Voor een paar maanden vlog er ook een jonge hond van de oprit van hun huis zo op het fietspad. Moest echt in de remmen knijpen. De hondenbezitter had vergeten de poort goed dicht te maken dus de hond was nieuwsgierig wat er achter de port nog te doen was.
Ik kreeg duizend excuses maar gelukkig is er niks gebeurd. Zulke dingen kunnen gebeuren.
Ik kreeg duizend excuses maar gelukkig is er niks gebeurd. Zulke dingen kunnen gebeuren.
Ghost Nivolet 6LC
@marcuse. Ik vind mensen over het algemeen onvoorspelbaarder en agressiever.
@jans, ik geloof niet dat je wilt begrijpen wat ik probeer te zeggen. Onverwachte situaties doen zich nu eenmaal voor, ook als je je hond onder controle hebt.
@jans, ik geloof niet dat je wilt begrijpen wat ik probeer te zeggen. Onverwachte situaties doen zich nu eenmaal voor, ook als je je hond onder controle hebt.
En daar ga je, misschien, nog eens anders over nadenken als je ook een beet krijg zoals ik die gehad heb. Maar goed, als je het niet meegemaakt hebt, kun je je misschien niet voorstellen wat voor impact het heeft.
@kawouter onzinnige vergelijking. We hebben het niet over mensen, maar over honden. Je doet nu wat veel eigenaren van honden doen wanneer hun hond zich niet gedraagt. Wijzen naar iets of iemand anders om de aandacht te verleggen. Toen ik werd gebeten in het bos kwam er geen sorry, maar een verwijt dat ik daar maar niet moest fietsen. Oftewel het was mijn fout dat de eigenaar zijn loslopende hond niet goed heeft opgevoed en niet onder controle heeft en derhalve mij heeft gebeten.
Hondengedrag is prima voorspelbaar. Een eigenaar die zegt "Dat doet ie anders nooit" kennen hun eigen hond niet of kunnen zijn gedrag niet lezen. Vandaar dat de hond meestal niet het probleem is maar zijn baas.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
@marcuse: waar wijs ik naar dan?
@jans: ik ben ook aangevallen en heel bang geweest voor honden.
Ik probeer alleen wat nuance aan te brengen & uit te leggen hoe en waarom honden kunnen reageren zoals ze reageren.
Het is een gedeelte verantwoordelijkheid. Je maakt samen gebruik van de openbare ruimte. Netzoals wij wielrenners, mountainbikers graag wat meer begrip zouden hebben van wandelaars, zouden hondenbaasjes het ook prettig vinden om wat meer begrip te hebben van niet-hondenbaasjes.
Ik heb bijvoorbeeld een wat onzekere jonge reu.
Als hij in een spannende situatie komt gaat hij snel blaffen. We zijn daarmee aan het werk, maar dat gaat niet van de ene op de andere dag. Ik probeer dan ook situaties te vermijden waarin dat voorkomt (dat is namelijk voor niemand leuk), maar dat gaat niet altijd goed. Ik heb namelijk ook te maken met de mensen (met of zonder honden) die we tegenkomen en daar heb ik maar beperkt invloed op.
Omdat het een hond is met een herdersinstinct wil hij ook graag achter hardlopers en mountainbikers aan. In het weekend ga ik daarom niet naar een losloopgebied na 9u. Het risico is dan gewoon te groot. Ondanks alle risicomijdende activiteiten kan het toch voorkomen dat er onverwacht mountainbikers of hardlopers opduiken. Meestal heb ik dat eerder in de gaten dan mijn hond en pak ik hem vast. Dat lukt helaas niet altijd. Ik baal daarvan - shit happens.
Kom ik zelf met hardlopen of fietsen een loslopende hond tegen, ik minder altijd vaart, probeer zijn lichaamstaal in te schatten en daarop te anticiperen. Ik vind het echt niet erg om even een stukje te wandelen of stapvoets te rijden (of te stoppen.) als ik het daarvoor voor alle partijen gemakkelijker maak.
@jans: ik ben ook aangevallen en heel bang geweest voor honden.
Ik probeer alleen wat nuance aan te brengen & uit te leggen hoe en waarom honden kunnen reageren zoals ze reageren.
Het is een gedeelte verantwoordelijkheid. Je maakt samen gebruik van de openbare ruimte. Netzoals wij wielrenners, mountainbikers graag wat meer begrip zouden hebben van wandelaars, zouden hondenbaasjes het ook prettig vinden om wat meer begrip te hebben van niet-hondenbaasjes.
Ik heb bijvoorbeeld een wat onzekere jonge reu.
Als hij in een spannende situatie komt gaat hij snel blaffen. We zijn daarmee aan het werk, maar dat gaat niet van de ene op de andere dag. Ik probeer dan ook situaties te vermijden waarin dat voorkomt (dat is namelijk voor niemand leuk), maar dat gaat niet altijd goed. Ik heb namelijk ook te maken met de mensen (met of zonder honden) die we tegenkomen en daar heb ik maar beperkt invloed op.
Omdat het een hond is met een herdersinstinct wil hij ook graag achter hardlopers en mountainbikers aan. In het weekend ga ik daarom niet naar een losloopgebied na 9u. Het risico is dan gewoon te groot. Ondanks alle risicomijdende activiteiten kan het toch voorkomen dat er onverwacht mountainbikers of hardlopers opduiken. Meestal heb ik dat eerder in de gaten dan mijn hond en pak ik hem vast. Dat lukt helaas niet altijd. Ik baal daarvan - shit happens.
Kom ik zelf met hardlopen of fietsen een loslopende hond tegen, ik minder altijd vaart, probeer zijn lichaamstaal in te schatten en daarop te anticiperen. Ik vind het echt niet erg om even een stukje te wandelen of stapvoets te rijden (of te stoppen.) als ik het daarvoor voor alle partijen gemakkelijker maak.
Een hond is een geladen wapen, en zo hoort imho de eigenaar er ook mee om te gaan.
Het is schattig om te vermelden dat een hond op het eigen erf blijft, meestal. In het kader van "better safe than sorry" moet je er rekening mee houden dat het roofdier wel van plan is van het erf af te komen. Hetzelfde geldt voor situaties waarbij de hond nog niks doet en los loopt. Ik beschouw die honden als een direct gevaar voor mij als fietser.
Wie de tv show van Cesar Millan volgt weet ook eigenlijk wel dat vrijwel geen enkele Nederlandse hondeneigenaar in staat is zijn hond de baas te zijn. Veel eigenaren worden uitgelaten in plaats van andersom.
En dat betekent dat veel hondeneigenaren hun hond niet onder controle hebben als ze deze uitlaten.
Dat je als sporter een hond uitdaagt, ja en? Betekent dan dit ik het spel met de hond mee mag spelen door mij ook als roofdier te gedragen en op de hond te gaan jagen?
Ik zou het zelf wel op zijn plaatsvind als er in Nederland een discussie komt over het houden van honden als huisdier. Eigenlijk een onderwerp voor de Partij voor de Dieren maar die hebben natuurlijk een aanhang met honden dus die gaan zich niet hardmaken voor het terugdringen van honden.
Discussie mag nog wel iets breder trouwens dan alleen honden, ook het houden van exotische dieren in een klein rot verblijfje mag van mij aan banden.
Het is schattig om te vermelden dat een hond op het eigen erf blijft, meestal. In het kader van "better safe than sorry" moet je er rekening mee houden dat het roofdier wel van plan is van het erf af te komen. Hetzelfde geldt voor situaties waarbij de hond nog niks doet en los loopt. Ik beschouw die honden als een direct gevaar voor mij als fietser.
Wie de tv show van Cesar Millan volgt weet ook eigenlijk wel dat vrijwel geen enkele Nederlandse hondeneigenaar in staat is zijn hond de baas te zijn. Veel eigenaren worden uitgelaten in plaats van andersom.
En dat betekent dat veel hondeneigenaren hun hond niet onder controle hebben als ze deze uitlaten.
Dat je als sporter een hond uitdaagt, ja en? Betekent dan dit ik het spel met de hond mee mag spelen door mij ook als roofdier te gedragen en op de hond te gaan jagen?
Ik zou het zelf wel op zijn plaatsvind als er in Nederland een discussie komt over het houden van honden als huisdier. Eigenlijk een onderwerp voor de Partij voor de Dieren maar die hebben natuurlijk een aanhang met honden dus die gaan zich niet hardmaken voor het terugdringen van honden.
Discussie mag nog wel iets breder trouwens dan alleen honden, ook het houden van exotische dieren in een klein rot verblijfje mag van mij aan banden.