ridley orion schreef: ↑05 aug 2017 17:02
Er rijdt geen een veldrijder met 5 bar, is museeuw veldrijder nee.
Hoeveel mensen rijden op dit forum met 5 bar op gravel racer of crosser op 5 bar.
Hoor het graag rij met 3.5 bar nog makkelijk 40 km per uur op weg.
Maar rij op weg liever op mijn roubaix op 28mm en 6 bar
Het punt is dat in de meeste gevallen er ook stukken asfalt in je 'gravel'-rit zitten. In Nederland vrijwel zeker. Dan moet je dus een afweging maken. Wat dat betreft is het dus vergelijkbaar met een wedstrijd als de Ronde van het Hageland: Stukken onverhard en stukken verhard, afgewisseld. Op de ene ondergrond is de ene band met een bepaalde druk beter, op de andere ondergrond weer iets heel anders. Daar zul je dan dus zelf een afweging bij moeten maken, en dat is altijd persoonlijk.
Hoeveel mensen rijden op dit forum met 5 bar op gravel racer of crosser op 5 bar? -> Minimaal één dus, als de condities in rest van de rit daar om vragen. Daar kun jij trouwens niks over zeggen, omdat jij er niet bij was, en het sowieso een persoonlijke afweging is.
Hoeveel mensen op dit forum rijden er in Nederland ritjes van (laten we zeggen) 50km gravel, of zelfs maar 30km, zonder enig stuk asfalt er in? -> nul.
Jij doet alsof ik zeg dat er echt wèl 5 bar in een band moet. Maar dat zeg ik niet dus: Ik zeg dat je het altijd het beste zelf kunt testen, en gaan met wat het beste bevalt. Wat dat dan is voor ciclista, dat maakt mij helemaal niks uit.
amclassic-fan schreef: ↑05 aug 2017 19:11
Die vlieger gaat voor een heleboel renners niet op, die hebben namelijk geen idee wat het effect is van een band (of tube, want het gaat voor beide op) met een veel groter volume. Door het grotere volume wordt de band stijver bij een zelfde druk.
Johan en Johan vinden dus dat renners daar zich wèl in zouden moeten verdiepen, en niet blind aan een mechanieker overlaten.
Mede omdat de renner dan niet de schuld af kan schuiven, maar vooral omdat je als renner zulk soort dingen gewoon moet weten. Wat jij nu zegt doet daar niks aan af. Sterker nog, je ondersteunt eigelijk het punt van Johan en Johan!
amclassic-fan schreef: ↑05 aug 2017 19:11
Een 25 mm band op 7 bar zakt even veel door als een 37 mm op 3,5 bar. 5 bar in zo'n band (of nog breder) jagen is dus echt nergens goed voor. Je denkt dat je sneller gaat, omdat je meer vibraties voelt, maar de werkelijkheid is weerbastiger.
Zie bijvoorbeeld het werk van Frank Berto uit de vorige eeuw, de natuurkunde is niet veranderd, dus het is nog steeds behoorlijk up-to-date.
Je denkt dat je sneller gaat omdat je snelheidsmeter dat zegt bij een bepaalde hartslag (een vermogensmeter heb ik niet, dus dat kan ik niet testen). Uitgebreid getest met 28mm Vittoria Zaffiros en Rubinos, 33mm Challenge Almanzo Pros, 40mm WTB Nanos, 42mm Continental CrossRides, allemaal op verschillende druk. Echt lage druk maakt - bij diezelfde Cahllenge Almanzo Pros waar we het hier over hebben, dus niet in vergelijking met een geheel andere band - wel degelijk verschil op de weg. Maar te hoog is natuurlijk ook weer niet goed, dan stuiter je alle kanten op. Hoge druk heeft natuurlijk ook een nadeel off road. Maar te laag is natuurlijk ook weer niet goed, dan zit je op je velgen. Het vinden van de juiste balans is nou juist wat het leuk maakt!
In de praktijk is elke 'gravel rit' in Nederland een combinatie van off- en on road. Even je banden wisselen onderweg is meestel niet heel praktisch, dus je zit aan één band vast (nouja, twee natuurlijk, want je hebt meestal twee wielen). Vergelijken met een geheel andere band, met ander profiel, andere rubbersamenstelling, ander karkas, etc, zoals jij doet heeft dus weinig zin. Druk aanpassen onderweg zou eventueel nog wel kunnen, als je daar zin in hebt (heb ik zelf niet, maar een ander misschien wel). Hetzelfde geldt voor "tussen twee ritten": De druk aanpassen van de ene naar de andere rit is makkelijk, je banden even wisselen is toch significant meer werk. Maar zelf testen wat het beste bevalt is dan dus altijd het beste. Niet te veel luisteren naar allerlei theorieën op internetfora, die mensen hebben per definitie altijd andere ervaringen (en lichaamsgewichten, en fietsen, en wegen, en voorkeuren, etc etc). Zelf testen is nog eens veel leuker ook, en je leert er meer van. Wie weet kom je op 2,5 bar uit voor een bepaald parkoers, wie weet op 5,5 bar voor een ander parkoers. Ik vind alles prima, zal niemand van te voren vertellen dat zijn/haar conclusies fout zijn. Volsagen zinloos om daar van achter een computer over te gaan speculeren of iemand te gaan veroordelen op wat voor hem/haar het beste werkt zonder dat je ook maar iets van de situatie weet.
Oh, en waarschijnlijk is het daarbij wel verstandig binnen de door de fabrikant bepaalde marges te blijven: 3 tot 9 bar voor de Almanzo Pros waar het hier over ging. Da's ook niet voor niks
Sommige mensen gebruiken die banden als touring/adventurebanden, maar dan dus met een druk die veldrijders belachelijk hoog vinden. Totdat ze zelf een meerdaagse tour gaan rijden, that is.