Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 11 aug 2017 11:33

erikkie39 schreef: 11 aug 2017 11:02 http://www.telegraaf.nl/vrij/reizen/fie ... ers__.html

Zou dit iets gaan veranderen?

Wat mij betreft maar een paar dingen die veiligheid echt ten goede komen (al dan niet controversieel):
1. verbod op telefoon vasthouden (zoals in de auto)
2. verbod op wandelen op een fietspad
3. verbod op naast elkaar fietsen op smalle fietspaden (bijvoorbeeld fietspaden zonder middenstreep)

Dit lost niet alles op, en valt of staat uiteraard bij handhaving. Maar veel onveilige situaties zou je hiermee kunnen voorkomen
Compleet wereldvreemd die fietsersbond.
In de randstad houd je je als fietser gewoon niet aan de verkeersregels, en worden ze voor fietsers ook niet gehandhaafd. Dat zou ook onbegonnen werk zijn omdat er zo veel fietsers zijn, die zich allemaal niet aan de regels houden.

Stoplichten negeer je, en borden al helemaal, laat staan adviesborden van de fietsersbond.

Bovendien is het ook bewezen beter voor de doorstroom als fietsers bijvoorbeeld gewoon door rood rijden als het kan; voorbeeld is bijvoorbeeld het Neude in Utrecht, waar ze de stoplichten hebben weggehaald, zonder negatieve gevolgen.

Als je iets wilt veranderen moet je fietsers dwingen door de straat anders in te delen. Bijvoorbeeld door net als in de Voorstraat een soort stoepje te bouwen tussen het fietspad en de rijbaan; dan blijven de fietsers op het fietspad.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 11 aug 2017 13:06

vermeulen schreef: 11 aug 2017 11:33 Als je iets wilt veranderen moet je fietsers dwingen door de straat anders in te delen. Bijvoorbeeld door net als in de Voorstraat een soort stoepje te bouwen tussen het fietspad en de rijbaan; dan blijven de fietsers op het fietspad.
Voor de veiligheid lijkt me dit nou juist geen goede oplossing, opstaande randjes tussen fietspad en rijbaan zijn levensgevaarlijk bij uitwijkmanoeuvres en lokken juist irritaties uit doordat de ruimte daarmee erg beperkt is.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 11 aug 2017 13:22

erikkie39 schreef: 11 aug 2017 13:06
vermeulen schreef: 11 aug 2017 11:33 Als je iets wilt veranderen moet je fietsers dwingen door de straat anders in te delen. Bijvoorbeeld door net als in de Voorstraat een soort stoepje te bouwen tussen het fietspad en de rijbaan; dan blijven de fietsers op het fietspad.
Voor de veiligheid lijkt me dit nou juist geen goede oplossing, opstaande randjes tussen fietspad en rijbaan zijn levensgevaarlijk bij uitwijkmanoeuvres en lokken juist irritaties uit doordat de ruimte daarmee erg beperkt is.
Maar als er een mooi zacht pak sneeuw ligt garandeert het leuke filmpjes op internet.

wouterkaas
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:40

wouterkaas 11 aug 2017 14:32

Ik denk niet dat zo'n gedragscode hierbij gaat helpen, maar ik zou het wel héél fijn vinden als pubers met hun fietsen met kratjes niet meer links vooraan bij het stoplicht gaan wachten, om vervolgens op hun telefoon te gaan zitten appen, waardoor ze pas na 5 seconden op groen licht reageren.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 11 aug 2017 15:02

erikkie39 schreef: 11 aug 2017 13:06
vermeulen schreef: 11 aug 2017 11:33 Als je iets wilt veranderen moet je fietsers dwingen door de straat anders in te delen. Bijvoorbeeld door net als in de Voorstraat een soort stoepje te bouwen tussen het fietspad en de rijbaan; dan blijven de fietsers op het fietspad.
Voor de veiligheid lijkt me dit nou juist geen goede oplossing, opstaande randjes tussen fietspad en rijbaan zijn levensgevaarlijk bij uitwijkmanoeuvres en lokken juist irritaties uit doordat de ruimte daarmee erg beperkt is.
Oh, nee, ik bedoelde ook niet dat dat een hele goede oplossing is, maar het is de enige oplossing die er voor zorgt dat fietsers zich op een bepaalde manier gedragen.

Het werkt op de voorstraat als fietser voor geen meter omdat er maar een redelijk klein paadje over blijft; 30cm van de weg is onbruikbaar geworden door het randje.
Als er een bakfiets op rijdt zit je vast, als twee mensen naast elkaar rijden kun je er niet langs, als iemand moet afslaan moet hij het fietspad blokkeren, en sommige onnozelaars rijden nog wel eens de verkeerde kant op op dat ene kleine strookje.
Maar frontale botsingen met auto's voorkom je er wel mee.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 11 aug 2017 15:12

Steden zijn voor mensen, niet voor auto's. Zolang bestuurders (in beide betekenissen) dat niet onderkennen, gaan de (stadse) verkeersproblemen niet opgelost worden.
Vorsprung durch Pedantik

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 11 aug 2017 15:22

alien schreef: 11 aug 2017 15:12 Steden zijn voor mensen, niet voor auto's. Zolang bestuurders (in beide betekenissen) dat niet onderkennen, gaan de (stadse) verkeersproblemen niet opgelost worden.
Steden zijn dus ook niet voor bussen, trams, treinen en fietsen?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 11 aug 2017 17:18

alien schreef: 11 aug 2017 15:12 Steden zijn voor mensen, niet voor auto's. Zolang bestuurders (in beide betekenissen) dat niet onderkennen, gaan de (stadse) verkeersproblemen niet opgelost worden.
Auto's vind ik niet zo een probleem, eerder pizzabezorgers, telefonisten, slingeraars, linksrijders, bakfietsen, drie-op-een-rij fietsers, fietspadwandelaars, en fietsers die niet weten hoe ze op moeten stellen bij rood.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 12 aug 2017 06:39

jer81 schreef: 11 aug 2017 15:22
alien schreef: 11 aug 2017 15:12Steden zijn voor mensen, niet voor auto's. Zolang bestuurders (in beide betekenissen) dat niet onderkennen, gaan de (stadse) verkeersproblemen niet opgelost worden.
Steden zijn dus ook niet voor bussen, trams, treinen en fietsen?
Van geen van deze heb ik het idee dat ze van stadsinrichters het primaat krijgen, of de ruimte toebedeeld krijgen en opeisen in de mate waarin auto's dat doen. Of bedoelde jij wat anders?
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 12 aug 2017 09:06

vermeulen schreef: 11 aug 2017 17:18
alien schreef: 11 aug 2017 15:12 Steden zijn voor mensen, niet voor auto's. Zolang bestuurders (in beide betekenissen) dat niet onderkennen, gaan de (stadse) verkeersproblemen niet opgelost worden.
Auto's vind ik niet zo een probleem, eerder pizzabezorgers, telefonisten, slingeraars, linksrijders, bakfietsen, drie-op-een-rij fietsers, fietspadwandelaars, en fietsers die niet weten hoe ze op moeten stellen bij rood.
Toen mijn oma klein was, dachten ze daar heel anders over: De dorpsagent reed met zijn fiets én een rode vlag voor de eerste auto in het dorp uit. Gewoon, om mensen te waarschuwen voor het gevaar dat er aan kwam.
We zijn inmiddels miljoenen (wereldwijd hè, dus dan valt het wel mee :oops: ) verkeersdoden verder. Maar we zijn er gewend aan geraakt dat er auto's bestaan. Ze zijn zo verdomd gemakkelijk ook. Als je het mij vraagt hadden ze in de tijd van mijn oma eigenlijk gelijk.

Maar nu zijn de fietsers blijkbaar het grootste probleem in het verkeer.

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 12 aug 2017 09:15

Volgens mij zijn er regels en wetten in overvloed,maar als ze niet gehandhaafd worden door politie, dan is het wachten op misstanden.
Mensen zijn nou eenmaal zo, of ze wandelen, fietsen of in de auto zitten.
Valt mij wel op dat in Nederland er altijd zoveel boosheid en agressiviteit bij komt als er een verkeerssituatie niet juist verloopt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16891
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 aug 2017 10:01

erikkie39 schreef: 11 aug 2017 11:02 http://www.telegraaf.nl/vrij/reizen/fie ... ers__.html

Zou dit iets gaan veranderen?

Wat mij betreft maar een paar dingen die veiligheid echt ten goede komen (al dan niet controversieel):
1. verbod op telefoon vasthouden (zoals in de auto)
2. verbod op wandelen op een fietspad
3. verbod op naast elkaar fietsen op smalle fietspaden (bijvoorbeeld fietspaden zonder middenstreep)

Dit lost niet alles op, en valt of staat uiteraard bij handhaving. Maar veel onveilige situaties zou je hiermee kunnen voorkomen
Vooral die laatste hoeft niet met ijzeren vuist gehandhaafd te worden om effectief te zijn. Nu is het zo dat het blokkeren van de rijbaan heel normaal wordt gevonden en sneller fietsen dan degenen voor je is asociaal.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie