Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ballhoofd lager Specialized Roubaix SL4

tallguy
Forum-lid

tallguy 11 aug 2017 22:00

Doordat het stuur veel weerstand ondervond met draaien werd het wel eens tijd om het balhoofd aan te pakken. Ofwel youtube filmpjes bekeken en van de week aan de slag gegaan en de voorvork gedemonteerd. De lagers draaide nauwelijks en er kwam bruine drap uit. Ofwel tijd voor een setje nieuwe lagers en middels de website van Canecreek via een handige tool achterhaalt welk type lager (volgens mij) moet wordt gebruikt voor een Roubaix SL4 uit 2015 maat 61cm. Dit omdat de cijfers/letters op de huidige lagers nauwelijks leesbaar zijn vanwege slijtage.

Type lager: Upper headset: IS 41 / 28.6 en lower headset IS 49 /37.

Na dit te hebben ingetikt kwam ik uit bij de website van 12GO en BBB heeft dergelijke lagers in zijn assortiment tegen een betaalbare prijs. (dit in tegenstelling tot de LBS) Ofwel vandaag de lagers gehaald in Moordrecht en vanavond aan de slag om alles weer te monteren, want er moet gefietst worden dit weekend :D .

Lager(schalen) lekker in de pasta gezet en vork gemonteerd met spacers, stuurpen en topcap. En warempel een forse speling op het balhoofd dat niet de bedoeling is. Nog een keer kijken en ja stom, was een groene compressie ring vergeten die op de bovenste lager moet :? .
Maar nu kwam het gevecht, die ring wilde voor geen mogelijkheid passen tot grote frustratie. Oude lager erbij gepakt en ja hoor compressie ring past perfect.. Ofwel na de nodige gvd in de schuur te hebben geroepen tot de conclusie dat ik niet de juiste bovenste balhoofdlager heb :twisted: En spijt dat ik na moordrecht ben gereden.....

Nu probeer ik te achterhalen welk type ik wel moet hebben en volgens mij moet het deze zijn: [url]]https://www.futurumshop.nl/bbb-balhoofd ... wart.phtml [/url

36°x45° - IS41/28,6

Type BBB BHP-182 is exact de lager waar ik in eerste instantie op uitkwam via google op de 12GO website. De versie die ik echter heb ontvangen is waarschijnlijk BBB BHP-180 met de afmeting: Diameter: 1.1/8 – 41,5 x 6,5 mm Hoek: 36 x 36 graden voor zo ver ik kan zien op basis van de tekst die op de lager staat.

Is er toevallig iemand bekend of inderdaad IS 41/28,6 36x45 graden als bovenstaande balhoofdlager voor een Specialized Roubaix SL4 uit 2015 moet worden gebruikt? Of anders mij op weghelpen waar de juiste lager op internet kan worden gevonden?

kogafan
Forum-lid

kogafan 11 aug 2017 22:14

kijk eens bij mantel.nl

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 11 aug 2017 22:40

"Enduro" is een merk dat heel erg veel lagers voor fietsen heeft.
Oa te koop bij all4bikes.be

Je zou hen een mailtje kunnen sturen met je vraag.
Meestal krijg je redelijk snel antwoord.
Nog even verder gezocht.
Zou het een "MR 122" lager kunnen zijn?
Afbeelding
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

tallguy
Forum-lid

tallguy 12 aug 2017 13:54

Inmiddels er achter gekomen mede dankzij De Pedaleur dat het volgende lager benodigd is aan de bovenzijde: BBB BHP-181 headset replacement bearings 1.1/8' 41.8x8 CrMo 45x45 MR121.

In specifiek type MR121 met een hoek van 45 x 45 graden, die ook leverbaar is van andere merken zoals FSA e.d.

Bedankt voor je input LCsmet en PB's.

Plaats reactie