RE
-
- Forum-lid
Ik ben een wielerliefhebber van 20 en vraag mij af waarom ik zware benen heb bij het begin van de koers en daardoor moet vroegtijdig lossen.
Nog een weetje: ik heb mij aangesloten bij een bond en rij mee met de 'D categorie' (40-50 jarigen) :/
Mijn Trainingen:
maandag: losrijden
dinsdag: 1.30 fietsen
woensdag: 3.30 fietsen met sprintjes 8 keer
donderdag: 1.30 fietsen stevig met sprintjes 8 keer
vrijdag: 1.30 losfietsen niet te traag
zaterdag: 1.00 losrijden niet te snel
Zondag: koers
(ik rij nog maar enkele weken koers en voordien altijd stevige trainingen als 'toerist') met wielertoeristen ook gereden meerdere malen maar niet de cafetoeristen
Slaap:
23.00 tot 9.30 (zaterdag)
Eten: 1.00 voor de wedstrijd pasta en ei en cola
losrijden: 30 min voor de wedstrijd
Op training kan ik op platte baan zonder teveel tegenwind makkelijk 50 halen
maar in koers kan ik zelfs al moeilijk aansl*iten vanaf de eerste 500m
Waarom??
Nog een weetje: ik heb mij aangesloten bij een bond en rij mee met de 'D categorie' (40-50 jarigen) :/
Mijn Trainingen:
maandag: losrijden
dinsdag: 1.30 fietsen
woensdag: 3.30 fietsen met sprintjes 8 keer
donderdag: 1.30 fietsen stevig met sprintjes 8 keer
vrijdag: 1.30 losfietsen niet te traag
zaterdag: 1.00 losrijden niet te snel
Zondag: koers
(ik rij nog maar enkele weken koers en voordien altijd stevige trainingen als 'toerist') met wielertoeristen ook gereden meerdere malen maar niet de cafetoeristen
Slaap:
23.00 tot 9.30 (zaterdag)
Eten: 1.00 voor de wedstrijd pasta en ei en cola
losrijden: 30 min voor de wedstrijd
Op training kan ik op platte baan zonder teveel tegenwind makkelijk 50 halen
maar in koers kan ik zelfs al moeilijk aansl*iten vanaf de eerste 500m
Waarom??
Eerder en langer losrijden, met wat versnellingen, zodat je al in het rood hebt gereden.
http://www.ianoukes.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- daniel1975
- Forum-lid HC
+1 voor Ian.
En verder benader je het IMHO te serieus. Zo lang op mijn bed liggen wordt ik alleen maar ongelofelijk lui en loom van bijvoorbeeld.
En pasta en ei voor een wedstijdje op dat niveau (met alle respect, iedereen moet ergens beginnen) is beetje overdone denk ik. Klinkt beetje alsof je je te druk maakt vooraf.
En verder idd een gedegen warm-up. Paar keer in het rood doorhalen, maakt je start een stuk soepeler.
En verder benader je het IMHO te serieus. Zo lang op mijn bed liggen wordt ik alleen maar ongelofelijk lui en loom van bijvoorbeeld.
En pasta en ei voor een wedstijdje op dat niveau (met alle respect, iedereen moet ergens beginnen) is beetje overdone denk ik. Klinkt beetje alsof je je te druk maakt vooraf.
En verder idd een gedegen warm-up. Paar keer in het rood doorhalen, maakt je start een stuk soepeler.
Less is bore
-
- Forum-lid
[quote="Daniel1975"]
En verder benader je het IMHO te serieus.
eh? bedoel je dat ik te intensief rijd door de week?
het gemiddelde na 1 ronde was 38 met stevige kop/zijwind voor het grootste
gedeelte, mss speelt dit ook mee?
ik ben het eens met Daniel1975 wat betreft het op bed blijven liggen. Je word er veel scherper van als je vroeg (tussen 7 en 8) opstaat.
http://www.ianoukes.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
Ok, bedankt!
heb alvast enkele puntjes genoteerd
grts.
nog tips zijn welgekomen!
heb alvast enkele puntjes genoteerd
grts.
nog tips zijn welgekomen!
Basis fysiologie in een notendop:
Trainingen: als je elke week dezelfde trainingen doet dan reageert je lichaam er niet meer op en wordt je niet sterker. Ga dus drie weken lang elke week intensiever/meer trainen, gevolgd door een rustweek, waarin je (in totaal) 2-3 dagen echt helemaal niks doet en op de overige dagen alleen een niet te lange duurtraining. Aan het eind van de rustweek (in het weekend) heb je dan een trainingspiek, een moment waarop je beter zal presteren dan voorheen. Mits je niet te veel of te weinig getraind hebt.
Qua voeding:
Voor de wedstrijd veel eerder eten, het liefst 3-4 uur van tevoren een goede stevige maaltijd, dan heeft je lichaam het verwerkt als je aan de start staat. Een reepje naar binnen werken 30 min voor de start kan geen kwaad.
Wat ik je verder kan aanbevelen: er zijn meer dan genoeg boeken geschreven over dit onderwerp! Zo kom ik ook voor het grootste deel aan mijn kennis
Trainingen: als je elke week dezelfde trainingen doet dan reageert je lichaam er niet meer op en wordt je niet sterker. Ga dus drie weken lang elke week intensiever/meer trainen, gevolgd door een rustweek, waarin je (in totaal) 2-3 dagen echt helemaal niks doet en op de overige dagen alleen een niet te lange duurtraining. Aan het eind van de rustweek (in het weekend) heb je dan een trainingspiek, een moment waarop je beter zal presteren dan voorheen. Mits je niet te veel of te weinig getraind hebt.
Qua voeding:
Voor de wedstrijd veel eerder eten, het liefst 3-4 uur van tevoren een goede stevige maaltijd, dan heeft je lichaam het verwerkt als je aan de start staat. Een reepje naar binnen werken 30 min voor de start kan geen kwaad.
Wat ik je verder kan aanbevelen: er zijn meer dan genoeg boeken geschreven over dit onderwerp! Zo kom ik ook voor het grootste deel aan mijn kennis
[quote="Zoefff_en weg!!"][quote="Daniel1975"]
[/quote]
Je hebt meegereden in de st jozefklassieker... gelukkig is dit niet de standaard voor amateurkoersen. De omstandigheden waren erg zwaar afgelopen weekend en na de eerste ronden lagen er al 60 man af.
Goed eten is een must. pasta maaltijd vooraf (ongeveer 3 uur van tevoren) of een pakket boterhammen!!
Ieder uur ongeveer 60 gram koolhydraten dmv reepjes en (later) gelletjes..
een goede basisconditie doet wonderen... veel uren D1 training!
[/quote]
Je hebt meegereden in de st jozefklassieker... gelukkig is dit niet de standaard voor amateurkoersen. De omstandigheden waren erg zwaar afgelopen weekend en na de eerste ronden lagen er al 60 man af.
Goed eten is een must. pasta maaltijd vooraf (ongeveer 3 uur van tevoren) of een pakket boterhammen!!
Ieder uur ongeveer 60 gram koolhydraten dmv reepjes en (later) gelletjes..
een goede basisconditie doet wonderen... veel uren D1 training!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Lol, dat is idd geen makkie. Niks om je zorgen te maken als je die niet direct goed uitrijdt. Ik ken die koers en ben er zelf ook al eens gestrand na een paar rondjes. De boel flink op de kant en Daantje hing aan het elastiek (wat snel brak).
Less is bore
Ik zie niet een echt duurtraining in je schema. Dat is voor mij nu juist de basis. Juist ook in het wedstrijdseizoen. Intensiviteit heb ik dan al in de wedstrijden. Juist duurtraining in D1 (extensief) is ook in het seizoen belangrijk om je basis vast te houden. In mijn ogen in jouw schema de wprintjes op woensdag achterwege laten. Verder je sprintjes op donderdag varieren. De ene keer hard aanzetten na iedere bocht (100 meter) een ander keer 4 of 5 keer "vijftigen", dit is in ca 1 1/2 minuut langzaam je snelheid van je toersnelheid opvoeren naar 50 kmh. Dan weer een bv 3 blokken van 5 minuten op hoge intensiteit. Kortom, afwisselen in je training brengen en je echte duurtraining(en) niet latern wegvallen. Verder moet iedereen wennen aan de explosiviteit die je in wedstrijden nodig hebt. (En misschien, maar dat is moeilijk te zeggen vanaf hier neem je het wel een beetje te serieus, waardoor je blokkeert door de spanning).
Passie voor het fietsen en de fietsen.
Ik zou eens beginnen met
a) je benen ook een beetje rust geven
b) trainen met een groepje renners (kan je wat jij beschouwd als een intensieve training een beetje relativeren)
c) de rest van de week ook slapen, niet alleen op zaterdag
a) je benen ook een beetje rust geven
b) trainen met een groepje renners (kan je wat jij beschouwd als een intensieve training een beetje relativeren)
c) de rest van de week ook slapen, niet alleen op zaterdag