Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

gezocht: automatische fietsversnelling

dcapitalj
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2017 13:10

dcapitalj 06 jul 2017 22:05

Marxten schreef: 06 jul 2017 18:23 Nou staat me bij dat ik op youtube eens zo'n systeem voorbij heb zien komen...

Bij deze, de Landrider Auto Shift: https://www.youtube.com/watch?v=knMPK3TziPs
ok, cool! Doet me direct denken aan de manier waarop de stoom gelost wordt bij stoommachines (je weet wel, zoals die stoomlocomotieven uit oude films) - door middelpuntvliedende kracht. Pure mechanica, as good as it gets. Bedankt om te delen.

Maar nog steeds... dit is een nieuw te monteren derailleur, niet een accessoire voor een bestaand systeem. Ik blijf op de uitkijk dus.
Alle respect voor allen die willen manueel blijven shiften trouwens.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 06 jul 2017 22:20

Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16881
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jul 2017 22:28

Te arm om Di2 te kopen en te lui om een knopje/handle in te drukken maar wel 5000km per jaar rijden, gewoon voor de lol...
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jul 2017 22:42

alien schreef: 06 jul 2017 18:21 Ik zit er ook niet op te wachten, maar ik denk dat het een stuk minder ingrijpend is dan jij je nu voorstelt.
Misschien is het ideaal voor Ebikers, waarbij in welk verzet dan ook de motor toch het meeste werk doet...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 jul 2017 22:43

alien schreef: 06 jul 2017 22:20 SRAM Automatix
Schakelt inderdaad automatisch, slechts een keer, maar wel op het verkeerde moment.....

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 jul 2017 22:50

Keezx schreef: 06 jul 2017 17:57 Als iets me irritant lijkt is het wel een fiets die bepaalt met welk verzet ik rij, maar goed ik ben w.s. geen doorsnee gebruiker.
Dat is het precies.

Om te beginnen wil je weten wanneer het systeem schakelt. Zelf weet ik dat ik altijd bij een bepaalde pedaal stand de shifter bedien en de ketting overgaat op het moment dat er minimaal kracht op staat.
Als een ding even gaat bepalen dat het moet op een moment dat ik net veel kracht zet dan is het einde derailleur. Waarschijnlijk ook nog met gevolgschade.
Dus het ding zou je dan moeten waarschuwen voor het schakelt. Dat lijkt me niet fijn fietsen.

Net zo irritant lijkt mij dat het ding gaat schakelen op moment dat je het helemaal niet wil. Bijvoorbeeld dat fietstunneltje, waar de boel even omlaag en weer omhoog gaat, gebruik ik meestal om even gang te maken zonder te schakelen.
Dat ding zal denken, he we versnellen, schakelen maar.

Bij een hobbel omhoog gebeurt het omgekeerde. Hobbeltjes die je op macht neemt, nee hoor, het ding schakelt terug. Zodra je de daling inzet, hup weer schakelen.

Zo zijn er vele scenario's denkbaar waarin je zelf graag bepaalt welke versnelling je wil gebruiken en niet een of ander stuk mechanica of electronica dat wel even gaat bepalen welk verzet je mag gebruiken.

Het kan al vele decennia, dat het er nog steeds niet is zegt eigenlijk al genoeg.

Iets wat trouwens ook in de buurt komt, zo eenmaal per decennia is er weer iemand die een kettingblad maakt met variable stand op basis van inspanning. Doet feitelijk hetzelfde. Ik lees erover maar zie het nooit in de winkel of gemonteerd op een fiets.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jul 2017 22:55

Er zal een (kleine) markt voor zijn, maar er zijn zo veel , vaak onbewuste parameters die bepalen in welk verzet ik rij, dat is met een paar sensoren niet op te lossen.
In een auto vind ik een automaat wel rielekst, maar als ik zelf de motor ben wordt dat meteen heel anders...
Wel kan ik me voorstellen dat bij speciale , moeilijker te besturen fietsen of motorisch beperkte / gehandicapte mensen er aan dergelijke dingen wordt gedacht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dcapitalj
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2017 13:10

dcapitalj 07 jul 2017 08:11

bedankt NicoNB en Keezx voor jullie gefundeerd antwoord. Mijn conclusie: er is nog niets succesvol op de markt gebracht dat doet wat ik vraag; en een dergelijk systeem is niet gewenst door ervaren rijders zoals jullie (waarvoor alle respect!).

dcapitalj
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2017 13:10

dcapitalj 15 aug 2017 13:13

Omdat het dus niet bestond heb ik mezelf een systeem gemaakt. Voorlopige bevindingen (van mezelf en een paar test-rijders) zijn gunstig. Misschien bouw ik het wel uit, vandaar dat ik er al een naam op kleef, "Shift4Me".

krokie
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 16 aug 2017 15:39

Leuk gedaan. Ik ben voor. Dit moet toch op de plank liggen, ook om te koppelen aan elektronisch schakelen en power meters.
Ik voorzie een modus voor de optimale prestatie: het systeem bepaalt jouw ideale cadans op het moment en schakelt dan het bijbehorende verzet. Ook een trainingsmodus om te trainen op hogere cadans: stel hem in op 100 en zorg voor schakelmoment als je eronder komt.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 16 aug 2017 15:53

Voor de auto hadden we in de jaren 60 van de vorige eeuw al zo'n systeem: de variomatic van Daf. Is nooit echt aangeslagen :roll:

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 16 aug 2017 16:09

De Variomatic was een CVT (de allereerste), en hoewel daar veel problemen mee waren begint die toch terug te komen. Over 10 jaar is bijna elke auto daarmee te leveren, let op mijn woorden.

Er was ook bij E-Bikes een systeem, Shimano Steps gecombineerd met Alfine Di2 volgens mij, waarbij de fiets bij stilstand automatisch terugschakelde naar de laagste versnelling. Zo kwam je makkelijker van je plek.

Op elk ander gebied (en ik bedoel ook ELK ander gebied) lijkt zo'n systeem dat voor jou schakelt me echt onzin. Zelfs bij gewoon toeren rij ik nog liever op een singlespeed dan dat een systeem voor mij bepaald.

Plaats reactie