Keezx schreef: ↑06 jul 2017 17:57
Als iets me irritant lijkt is het wel een fiets die bepaalt met welk verzet ik rij, maar goed ik ben w.s. geen doorsnee gebruiker.
Dat is het precies.
Om te beginnen wil je weten wanneer het systeem schakelt. Zelf weet ik dat ik altijd bij een bepaalde pedaal stand de shifter bedien en de ketting overgaat op het moment dat er minimaal kracht op staat.
Als een ding even gaat bepalen dat het moet op een moment dat ik net veel kracht zet dan is het einde derailleur. Waarschijnlijk ook nog met gevolgschade.
Dus het ding zou je dan moeten waarschuwen voor het schakelt. Dat lijkt me niet fijn fietsen.
Net zo irritant lijkt mij dat het ding gaat schakelen op moment dat je het helemaal niet wil. Bijvoorbeeld dat fietstunneltje, waar de boel even omlaag en weer omhoog gaat, gebruik ik meestal om even gang te maken zonder te schakelen.
Dat ding zal denken, he we versnellen, schakelen maar.
Bij een hobbel omhoog gebeurt het omgekeerde. Hobbeltjes die je op macht neemt, nee hoor, het ding schakelt terug. Zodra je de daling inzet, hup weer schakelen.
Zo zijn er vele scenario's denkbaar waarin je zelf graag bepaalt welke versnelling je wil gebruiken en niet een of ander stuk mechanica of electronica dat wel even gaat bepalen welk verzet je mag gebruiken.
Het kan al vele decennia, dat het er nog steeds niet is zegt eigenlijk al genoeg.
Iets wat trouwens ook in de buurt komt, zo eenmaal per decennia is er weer iemand die een kettingblad maakt met variable stand op basis van inspanning. Doet feitelijk hetzelfde. Ik lees erover maar zie het nooit in de winkel of gemonteerd op een fiets.