Vanwege het grote succes en het feit dat ik zoveel van dit forum kan leren, stel ik hier nogmaals een vraag. Ik ben (als vrouw) niet erg technisch aangelegd en moet nog een hoop over mijn fiets leren.
Nu heb ik dus onlangs mijn 2e fiets gekocht! Eentje met 2 tandwielen voor, Shimano Ultegra.
Maar ik vind hem in de zwaarste versnelling niet zwaar genoeg staan.
Ik heb de tandwielen geteld en (als het goed is) zijn het er 46 en 39. Is dit klein?
(Achter cassette is de grootste 27 en de kleinste ??).
Bij mijn vorige racefiets (iets uit de jaren 80) had ik hem altijd op het kleine blad staan en had ik daar genoeg aan. (ook even geteld: voor 52 en 42, cassette 23)
Alvast bedankt voor jullie advies :d
Tandwielen te klein?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
ik denk dat dit een fiets is met een jeugd verzet er op aangezien die 46 waarschijnlijk buitenblad is en dus dat het maximale buitenblad bij de jeugd
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
Als je altijd genoeg had aan een 42 voor dan zul je het met een 46 ook prima kunnen redden.
Wellicht alleen de cassette achter laten vervangen, kleinste is nu waarschijnlijk een 16 ofzo.
Je kunt dan beter een 12-27 cassette nemen. Kun je alle kanten op. Met 46/12 kun je tot ruim 40km/u trappen (bij een trapsnelheid van 90 per min). Alleen in lange afdalingen boven de 40 km/u kun je dan niks meer, behalve de beentjes stilhouden en genieten van het uitzicht
Wellicht alleen de cassette achter laten vervangen, kleinste is nu waarschijnlijk een 16 ofzo.
Je kunt dan beter een 12-27 cassette nemen. Kun je alle kanten op. Met 46/12 kun je tot ruim 40km/u trappen (bij een trapsnelheid van 90 per min). Alleen in lange afdalingen boven de 40 km/u kun je dan niks meer, behalve de beentjes stilhouden en genieten van het uitzicht
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90
-
- Forum-lid
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
- Locatie: Bergschenhoek
- Contact
Ik gok zelfs dat er maar 9 kransjes achter zitten. Meestal is nl degene bij de achtervork dusdanig groot dat bij een volledige cassette de ketting in de staande achtervork vreet. Daarom wordt vaak het grootste kransje er af gehaald de cassette erop geschoven en om de boel niet te laten rammelen aangevuld met 2 tussenringen en dan de sluitkrans. Ik heb dat gisteren nog gedaan voor jeugdverzet. (zo zit het nl bij mijn 2 dochters en vele andere jeugdige wilerenners van de vereniging ook)
De 46 is overigens gewild, want zijn vrij duur. Als je deze kwijt wilt dan weet ik nog wel iemand
Ik denk dus dat je een andere cassette nodig hebt en een ander tandwiel voro (50 of 52 bijv) Ik zou dan ook gelijk de ketting vervangen want die hoort eigenlijk bij de cassette (andersom kan vaak wel bij oudere nog niet versleten cassette nieuwe ketting)
De 46 is overigens gewild, want zijn vrij duur. Als je deze kwijt wilt dan weet ik nog wel iemand
Ik denk dus dat je een andere cassette nodig hebt en een ander tandwiel voro (50 of 52 bijv) Ik zou dan ook gelijk de ketting vervangen want die hoort eigenlijk bij de cassette (andersom kan vaak wel bij oudere nog niet versleten cassette nieuwe ketting)
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets
Ja er zitten 9 kransjes achter. Volgens de verkoper hebben ze het 10e kransje met een machine afgesleten zodat het geen kransje meer is maar dient als opvulling.
Ik wil dus een nieuwe 10-speed cassette erop laten zetten.
Als mn fiets dan alsnog te licht rijdt, laat ik andere voortandwielen monteren. Dan mag je een bod uitbrengen op mijn 46
Ik wil dus een nieuwe 10-speed cassette erop laten zetten.
Als mn fiets dan alsnog te licht rijdt, laat ik andere voortandwielen monteren. Dan mag je een bod uitbrengen op mijn 46