Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

gezocht: automatische fietsversnelling

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 aug 2017 16:10

dcapitalj schreef: 15 aug 2017 13:13 Omdat het dus niet bestond heb ik mezelf een systeem gemaakt.
Misschien moet je deze video even bekijken.


Ik heb even niet de moeite genomen om in de patentdatabases te kijken maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meedelen dat daar tientalle zo niet honderden patenten in staan die (nagenoeg) hetzelfde beogen als jij.

senior schreef: 16 aug 2017 15:53 Voor de auto hadden we in de jaren 60 van de vorige eeuw al zo'n systeem: de variomatic van Daf. Is nooit echt aangeslagen :roll:
Dat is maar net hoe je succes definieert.
Het Dafje is weliswaar uit het straatbeeld verdwenen maar de opvolger van de automatische transmissie van de Daf is in de vorm van de CVT (tegenwoordig Bosch Group) terug te vinden in heel veel kleine stadsauto's.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 16 aug 2017 16:17

@NicoNB
Niet alleen kleine stadsauto's, ook o.a. de Jeep Patriot en Compass hebben een CVT.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 aug 2017 16:34

toevoegen van inleersysteem, zodat het systeem de voorkeuren van de gebruiker leert herkennen. Zoals het moment van schakelen.
Ook invoegen, gps en kaarten incl profiel. zodat "vooruit gekeken" kan worden. Anders kan het systeem niet de wensen van de gebruiker gaan volgen - nadat het is ingeregeld.
Ik blijf sceptisch zoals je merkt. Niet omdat het technisch niet mogelijk zou zijn. Maar omdat het schakelen niet alleen samen hangt met gewenste cadans. Maar ook met wegverloop, wind, goepsdynamiek, moment van schakelen (moment waarop je de druk even een fractie van je pedalen haalt). Het is zoveel meer dan alleen het schakelen automatiseren. Daarom ook niet te vergelijken met de automaat in een auto bijv.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 16 aug 2017 18:17

NicoNB schreef: 16 aug 2017 16:10
dcapitalj schreef: 15 aug 2017 13:13 Omdat het dus niet bestond heb ik mezelf een systeem gemaakt.
Misschien moet je deze video even bekijken.


Ik heb even niet de moeite genomen om in de patentdatabases te kijken maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meedelen dat daar tientalle zo niet honderden patenten in staan die (nagenoeg) hetzelfde beogen als jij.

senior schreef: 16 aug 2017 15:53 Voor de auto hadden we in de jaren 60 van de vorige eeuw al zo'n systeem: de variomatic van Daf. Is nooit echt aangeslagen :roll:
Dat is maar net hoe je succes definieert.
Het Dafje is weliswaar uit het straatbeeld verdwenen maar de opvolger van de automatische transmissie van de Daf is in de vorm van de CVT (tegenwoordig Bosch Group) terug te vinden in heel veel kleine stadsauto's.
Daf heeft het nooit gered dankzij het imago: trutteschudder met jarretelaandrijving. Dat geldt overigens ook voor alcoholvrij bier (denk maar aan Buckler i.c.m. Joep). En inderdaad, nu het niet meer Nederlands is wordt het meer en meer een succes. Maar op de fiets bepaal ik zelf wel welke versnelling ik rijdt, dat hoeft mijn fiets niet te doen. ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 aug 2017 20:19

Zo ongeveer alle scooters en brommers zijn uitgerust met een transmissie die je ook een CVT zou kunnen noemen, het is hetzelfde principe en werkt ook perfect.
Voor fietstoepassingen heeft zoiets teveel verlies om interessant te kunnen zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 aug 2017 21:30

Marxten schreef: 16 aug 2017 16:09 De Variomatic was een CVT (de allereerste), en hoewel daar veel problemen mee waren begint die toch terug te komen. Over 10 jaar is bijna elke auto daarmee te leveren, let op mijn woorden.
...
Ooit al zelf mee gereden, er zijn geen vervelendere transmissies in omloop. Dan zou ik nog liever te voet gaan dan met zoiets rond te moeten rijden :roll:

Over 10 jaar rijden we trouwens allemaal elektrisch en dat gaat ofwel zonder transmissie ofwel met een oersterk dubbel-koppeling geval (zoals op de Rimac)
Afbeelding

mnslingerland
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011 06:42
Locatie: Calgary, AB, Canada

mnslingerland 19 aug 2017 16:57

Koppel het aan geleverd vermogen en geleverde cadence en een trainingsprogramma en je hebt een ideale trainingsmachine, helemaal wanneer je het op een roller/trainer doet. Buiten, in een groep etc lijkt het me minder bruikbaar. Zou ik wel eens willen proberen

dcapitalj
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2017 13:10

dcapitalj 07 sep 2017 16:43

Ik heb hem nou al op twee fietsen staan. Voorlopig (ca. 150km met de damesfiets, ca. 300km met de koersfiets) gaat het heel goed.
Als mijn postings hierover ongewenst worden hou ik er wel mee op hoor, ik wil mij niet opdringen...

Plaats reactie