Ik heb even niet de moeite genomen om in de patentdatabases te kijken maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meedelen dat daar tientalle zo niet honderden patenten in staan die (nagenoeg) hetzelfde beogen als jij.
senior schreef: ↑16 aug 2017 15:53
Voor de auto hadden we in de jaren 60 van de vorige eeuw al zo'n systeem: de variomatic van Daf. Is nooit echt aangeslagen
Dat is maar net hoe je succes definieert.
Het Dafje is weliswaar uit het straatbeeld verdwenen maar de opvolger van de automatische transmissie van de Daf is in de vorm van de CVT (tegenwoordig Bosch Group) terug te vinden in heel veel kleine stadsauto's.
toevoegen van inleersysteem, zodat het systeem de voorkeuren van de gebruiker leert herkennen. Zoals het moment van schakelen.
Ook invoegen, gps en kaarten incl profiel. zodat "vooruit gekeken" kan worden. Anders kan het systeem niet de wensen van de gebruiker gaan volgen - nadat het is ingeregeld.
Ik blijf sceptisch zoals je merkt. Niet omdat het technisch niet mogelijk zou zijn. Maar omdat het schakelen niet alleen samen hangt met gewenste cadans. Maar ook met wegverloop, wind, goepsdynamiek, moment van schakelen (moment waarop je de druk even een fractie van je pedalen haalt). Het is zoveel meer dan alleen het schakelen automatiseren. Daarom ook niet te vergelijken met de automaat in een auto bijv.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Ik heb even niet de moeite genomen om in de patentdatabases te kijken maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid meedelen dat daar tientalle zo niet honderden patenten in staan die (nagenoeg) hetzelfde beogen als jij.
senior schreef: ↑16 aug 2017 15:53
Voor de auto hadden we in de jaren 60 van de vorige eeuw al zo'n systeem: de variomatic van Daf. Is nooit echt aangeslagen
Dat is maar net hoe je succes definieert.
Het Dafje is weliswaar uit het straatbeeld verdwenen maar de opvolger van de automatische transmissie van de Daf is in de vorm van de CVT (tegenwoordig Bosch Group) terug te vinden in heel veel kleine stadsauto's.
Daf heeft het nooit gered dankzij het imago: trutteschudder met jarretelaandrijving. Dat geldt overigens ook voor alcoholvrij bier (denk maar aan Buckler i.c.m. Joep). En inderdaad, nu het niet meer Nederlands is wordt het meer en meer een succes. Maar op de fiets bepaal ik zelf wel welke versnelling ik rijdt, dat hoeft mijn fiets niet te doen.
Zo ongeveer alle scooters en brommers zijn uitgerust met een transmissie die je ook een CVT zou kunnen noemen, het is hetzelfde principe en werkt ook perfect.
Voor fietstoepassingen heeft zoiets teveel verlies om interessant te kunnen zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Marxten schreef: ↑16 aug 2017 16:09
De Variomatic was een CVT (de allereerste), en hoewel daar veel problemen mee waren begint die toch terug te komen. Over 10 jaar is bijna elke auto daarmee te leveren, let op mijn woorden.
...
Ooit al zelf mee gereden, er zijn geen vervelendere transmissies in omloop. Dan zou ik nog liever te voet gaan dan met zoiets rond te moeten rijden
Over 10 jaar rijden we trouwens allemaal elektrisch en dat gaat ofwel zonder transmissie ofwel met een oersterk dubbel-koppeling geval (zoals op de Rimac)
Koppel het aan geleverd vermogen en geleverde cadence en een trainingsprogramma en je hebt een ideale trainingsmachine, helemaal wanneer je het op een roller/trainer doet. Buiten, in een groep etc lijkt het me minder bruikbaar. Zou ik wel eens willen proberen
Ik heb hem nou al op twee fietsen staan. Voorlopig (ca. 150km met de damesfiets, ca. 300km met de koersfiets) gaat het heel goed.
Als mijn postings hierover ongewenst worden hou ik er wel mee op hoor, ik wil mij niet opdringen...