Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

FFWD F2R DT240

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 29 mei 2011 21:04

Okay, eigenlijk zelfde verhaal als hier dus. Rijd nu met Eurus maar ben benieuwd naar 500gr lichter en rijden met tubes. Kan ook een zeer nette prijs krijgen en het enige nadeel van lek is dat je klassement naar de knoppen is. Maar dat is zonder tubes niet anders.

ace1978
Forum-lid
Berichten: 1035
Lid geworden op: 09 aug 2004 16:35

ace1978 29 mei 2011 21:07

In mijn andere fiets heb ik ook Eurus, maar ben eigenlijk net als jij benieuwd naar de voordelen van zoiets lichts. Als ik ze nieuw voor de volle mep moest kopen deed ik het niet, maar op deze manier is het wel interessant. Voor onderweg tijdens cyclo's een busje pitstop mee. In de praktijk heb ik het nog nooit hoeven gebruiken, maar ze zeggen dat het werkt. Laat ik daar dan maar vanuit gaan :)

Net de foto van je fiets bekeken en daarin zullen ze zeer zeker ook goed staan!

willemsf
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:11

willemsf 29 mei 2011 22:08

Het feit dat ik wedstrijden met mijn tube wielen rijd is omdat deze wielen een stuk vlotter "bollen".
Mede door de 9-12bar die je in deze dingen kan pompen maakt dit togwel een enorm verschil.
Het zijn 50mm hoge velgen full carbon wat natuurlijk ook het gewicht interessant maakt al denk ik niet dat 200-300g minder op te merken is.
Wielen zijn tevens ook veel stijver dan mijn trainingwielen dus kan het moeilijk vergelijken.
Enige dat ik weet is dat ik het gevoel heb op mijn tubes makkelijker te accelereren bij snelheiden van 40+km/h alsook bij het optrekken op de grote molen na scherpe bochten!

Groeten

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 29 mei 2011 22:28

Precies. Ben namelijk voornemens om zowel in de Vaujany als in de Marmotte enorm te accelereren......

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 29 mei 2011 23:04

Ace1978 schreef:Voor onderweg tijdens cyclo's een busje pitstop mee. In de praktijk heb ik het nog nooit hoeven gebruiken, maar ze zeggen dat het werkt. Laat ik daar dan maar vanuit gaan :)


Pfft, viel dat vet tegen een paar uur geleden. Zie de tubes voor dummies thread.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
ld001
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:16

Gebruikersavatar ld001 29 mei 2011 23:14

500 gram lichter levert 90 seconden op in de Marmotte voor mij (uitgaande van 87 kilo als totaalgewicht voor mij en fiets en gemiddeld 260 Watt klimmen). Berekend met analyticcycling.com. Reken het gerust even na. Kun je zelf een goede kosten/baten afweging maken. Bij de baten natuurlijk ook het tussen de oren effect meenemen en misschien kun je met tubes iets strakker dalen.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 29 mei 2011 23:19

Pitstop is fijn om mee naar huis te komen, verder zou ik er niet op vertrouwen.

Als je een goed klassement wilt rijden zal pitstop je niet redden bent er toch ook wel 5 minuten mee bezig.

Ga zelf ook La Marmotte rijden, niet voor een top notering, maar hoe ik er over denk zal ik toch mijn Neutron Ultra's gaan gebruiken.
YFood !!!

ace1978
Forum-lid
Berichten: 1035
Lid geworden op: 09 aug 2004 16:35

ace1978 29 mei 2011 23:21

En 500 gram lichter is zeker ook hetzelfde als een bidon minder meenemen?

@ijzeren briek: ik lees het, dat is inderdaad minder en dat wilde ik dus niet lezen ;-) Ik hoor ook goede verhalen over pitstop... Wil er overigens net als jij ook de marmotte mee rijden.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 29 mei 2011 23:30

Tja, het was ook mijn debuut met pitstop en ik geef ook toe dat het zo geen prikje was dat je nauwelijks zag. Langs de andere kant, ik heb zo al ontelbare gaatjes gereden in bandjes en daar ben je wel telkens weg door een nieuw bandje te plaatsen.

Momenteel hou ik het dus op het volgende: tubes bollen nog steeds heel zeker beter en ik rij er gewoon heel graag mee en al zeker in combinatie met mijn 50mm kuipers. Praktisch gezien blijven bandjes handiger, op een wip floep je er een nieuw binnenbandje in en ben je terug weg. Een nieuwe voorgelijmde tube meenemen is misschien een alternatief maar vergeet maar dat ik met een gerust hart een afdaling inzet met die nieuwe niet perfect gelijmde tube. Maar laat je vooral niet afschrikken want dat ga ik ook niet laten doen: in de Alpen ligt er toch bijzonder weinig troep op de weg en de kans dat je daar opnieuw lek rijdt lijkt mij bijzonder klein.

Ik laat mij volgende week een nieuwe achtertube oplijmen en ga er ook de marmotte mee rijden: no risk no fun!!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 29 mei 2011 23:49

Inderdaad in La Marmotte zijn de wegen redelijk schoon behalve de laatste 2km van de Galibier. Een reserve tube neem ik altijd mee, is op zich snel te doen behalve als het velgbed diep is als bij een LW velgl, bij een Zipp velg gaat het snel spreek daar helaas ook uit ervaring....

Maar het weerhoudt mij ook niet om op de tubes te rijden, komende La Marmotte heb mijn twijfels, we zullen zien is nog iets van 5 weken :-)
YFood !!!

Gebruikersavatar
ld001
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:16

Gebruikersavatar ld001 30 mei 2011 00:02

Ace1978 schreef:En 500 gram lichter is zeker ook hetzelfde als een bidon minder meenemen?


Ace1978, je bedoelt dat je denkt dat er een verschil is tussen 500 gram in een bidon en 500 gram in de wielen? Volgens mij maakt het inderdaad niks uit waar de massa zich bevindt. AM-classicfan heeft dat hier al eens uitgelegd.

ace1978
Forum-lid
Berichten: 1035
Lid geworden op: 09 aug 2004 16:35

ace1978 30 mei 2011 00:15

Nee, ik bedoel dat ik die verhalen over het verschil tussen wel en geen gewicht besparen nu wel ken, zo ook al die tabelletjes waarmee je uit kan rekenen wat je waarmee wel of niet wint aan tijd. Die komen namelijk in elk topic voorbij wanneer iemand iets wil kopen omdat het lichter is.

Plaats reactie