Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

kleur valhelm belangrijk ivm temperatuur?

twofourtwo
Forum-lid

twofourtwo 11 apr 2010 12:46

Hey allen,

Kleine vraag ... Is de kleur van een valhelm belangrijk in die mate dat bijvoorbeeld zwart "warmte" aantrekt en dus een hogere temperatuur zou geven dan bijvoorbeeld een witte helm?

Iemand ervaringen?

Alvast bedankt,

242
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

laulau
Forum-lid

laulau 11 apr 2010 12:47

Een zwarte afwerking zal ongetwijfeld iets warmer worden dan een witte, maar dat laagje is zo dun, ik kan me niet voorstellen dat je uberhaupt het verschil zal merken met de rijwind door de helm.
Cube AMS Comp 2010

Next: Specialized Roubaix òf Bianchi Via Nirone C2C ??

tiest
Forum-lid HC

tiest 11 apr 2010 12:58

Dat maakt allemaal niks uit. Maw, met een witte helm rijd je niet makkelijker dan een zwarte.

opafiets
Forum-lid

Gebruikersavatar opafiets 11 apr 2010 13:57

zou dit ook voor kleding gelden?
.................

bleek
Forum-lid

bleek 11 apr 2010 14:01

opafiets schreef:zou dit ook voor kleding gelden?

cervelo test team heeft een witte zomer outfit en een 'normale' zwarte, dat zal wel niet voor niets zijn.

anaszi2.0
Forum-lid

anaszi2.0 11 apr 2010 15:11

Niet voor niets nee, goeie publiciteit

twofourtwo
Forum-lid

twofourtwo 12 apr 2010 12:09

Bon, ik heb een zwarte giro ionos besteld ... zal nog een witte moeten bestellen :) Alvast bedankt voor de replies!
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 12 apr 2010 13:14

Zwart absorbeert warmte, wit reflecteert (relatief gezien). Of het echt veel uitmaakt? Als je rijdt niet lijkt me, als je stilstaat zul je het wel merken.

Ik weet bijvoorbeeld van koelschepen die in de tropen varen, dat het verschil tussen zwart en wit enorm scheelt in de hoeveelheid energie die nodig is om te koelen. Scheelt echt vele graden op het dekoppervlak.

Bij het fietsen in ons gematigd klimaat zal het verschil wel loslopen.

tiest
Forum-lid HC

tiest 12 apr 2010 13:36

ajhoff schreef: Ik weet bijvoorbeeld van koelschepen die in de tropen varen, dat het verschil tussen zwart en wit enorm scheelt in de hoeveelheid energie die nodig is om te koelen. Scheelt echt vele graden op het dekoppervlak.

In vergelijking met zo'n schip ben jij echt heeeel klein. Daarbij komt dat je rijwind hebt en daardoor ga je het verschil met zwart en wit echt niet merken. Als het 30 graden is heb je het sowieso gewoon warm, wit of zwart.

En over het cervelo team, Ooit van marketing gehoord?

madhill
Forum-lid

madhill 12 apr 2010 15:07

Het harde schuim onder de dunne zwarte laag van de helm isoleert dusdanig goed dat je geen temperatuurverschil merkt. Ook de afkoeling, door de gaten in de helm, zorgt ervoor dat je niets zal merken van het kleurverschil.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

bleek
Forum-lid

bleek 12 apr 2010 15:23

@marketing roepers,

Bij 30+ graden celsius met een brandende zon aan de hemel fiets ik liever met een shirt wat wit is op mijn rug dan pikzwart, zoals al gezegd, wit reflecteert en zwart absorbeert. En ik denk zeker dat dat wat uitmaakt om je core-temperatuur hand te haven. Niet voor niets zie je op het WK triathlon in Hawaii heel veel witte outfits en erg weinig zwart: klik en kijk.

Dus ik denk niet dat cervelo het puur voor de euro's heeft gedaan.

boerbas
Forum-lid

boerbas 12 apr 2010 16:30

Bleek schreef:@marketing roepers,

Bij 30+ graden celsius met een brandende zon aan de hemel fiets ik liever met een shirt wat wit is op mijn rug dan pikzwart, zoals al gezegd, wit reflecteert en zwart absorbeert. En ik denk zeker dat dat wat uitmaakt om je core-temperatuur hand te haven. Niet voor niets zie je op het WK triathlon in Hawaii heel veel witte outfits en erg weinig zwart: klik en kijk.

Dus ik denk niet dat cervelo het puur voor de euro's heeft gedaan.

Zeker mee eens! Dat een persoon een relatief klein oppervlak is maakt niet uit, je vangt ook zonnestralen en door zwarte kleding worden die geabsorbeerd en door witte afgestoten.
Voor je helm scheelt het niet veel denk ik door de luchtgaten maar op je kleding merk je dit wel degelijk.
Veni, vidi, fietsie

Alles met \'te\' ervoor is slecht... behalve tequila :D

Plaats reactie