Mantel carbon clincher wielen
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Vandaag geconstateerd dat na 3 maanden, en zo'n 1500km alweer de non driveside lager van mijn achterwiel in elkaar is gelopen. Is blijkbaar echt niet bestand tegen wat slechter weer van de afgelopen tijd.
Had er nu voor een aardig bedrag Enduro lagers ingezet, maar het mocht niet baten.
De lagers zijn gewoon te klein, en te slecht afgeschermd. Kapje er af gewipt, en er zat toch wat roestkleurig vet in het lager.
Ik denk dat ik maar gewoon een stuk of tien lagertjes bestel bij lagerboer of zo, en dan preventief elke 2 a 3 maanden het lagertje vervang. Het viel mij trouwens mee dat de lagers van de body nog wel goed waren. Die zijn ook niet echt goed afgeschermd.
Zijn er meer gebruikers van deze wielsets die hier last van hebben?
Ik zat er ook nog aan te denken om van de 2RS lagertjes aan de binnenkant de deals te verwijderen, zodat je met een vetspuitje af en toe wat nieuw vet erin spuiten. Het oude vet kan er dan aan de binnenkant gewoon uit.
Had er nu voor een aardig bedrag Enduro lagers ingezet, maar het mocht niet baten.
De lagers zijn gewoon te klein, en te slecht afgeschermd. Kapje er af gewipt, en er zat toch wat roestkleurig vet in het lager.
Ik denk dat ik maar gewoon een stuk of tien lagertjes bestel bij lagerboer of zo, en dan preventief elke 2 a 3 maanden het lagertje vervang. Het viel mij trouwens mee dat de lagers van de body nog wel goed waren. Die zijn ook niet echt goed afgeschermd.
Zijn er meer gebruikers van deze wielsets die hier last van hebben?
Ik zat er ook nog aan te denken om van de 2RS lagertjes aan de binnenkant de deals te verwijderen, zodat je met een vetspuitje af en toe wat nieuw vet erin spuiten. Het oude vet kan er dan aan de binnenkant gewoon uit.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Wat ik mij nog zat af te vragen, is het verstandig om ivm slechte afdichting te kiezen voor RVS of keramisch lager?
Eigenlijk altijd wordt er gekozen voor gewone stalen lagers. Is hier een specifieke reden voor?
Eigenlijk altijd wordt er gekozen voor gewone stalen lagers. Is hier een specifieke reden voor?
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Ja klopt. Weet niet of dat nog doorgaat met de huidige ontwikkelingen bij Edco.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
PrijsInfinito GB schreef: ↑24 aug 2017 10:03.............
Eigenlijk altijd wordt er gekozen voor gewone stalen lagers. Is hier een specifieke reden voor?
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik vind die Enduro lagers eigenlijk maar rommel, ik heb daar echt geen goede ervaringen mee. SKF daarentegen vind ik heel duurzaam en zeker nog betaalbaar. Iets als ceramische lagers is dan weer zo duur dat je dat eigenlijk nooit kan terugverdienen, ook al gaan ze dan langer mee. Voor hetzelfde geld koop je 5 stel gewone lagers.
Je lagers goed gesmeerd houden kan natuurlijk nooit kwaad.
Je lagers goed gesmeerd houden kan natuurlijk nooit kwaad.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Gisteren in de nachtdienst het lager aan de non drivesude vervangen voor een SKF 2rs lager. Wiel loopt weer prima. Nu eens kijken hoelang dit lager het uithoudt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het hangt ook 9/10 samen met een verkeerde passing. er lager moet relatief makelijk in de naaf gaan, zeker zo,n relatief klein lager. Wellicht staat er druk op het lager als het wiel gemonteerd hebt, een hele lichte speling op het wiel is vaak niet zo verkeerd.
Draaide je oude lagers gedemonteerd net zo slecht als gemonteerd? Vaak is dit niet het geval, geven we weer de lagers de schuld terwijl het de passing is.
Enduro heb ik wisselende ervaringen mee balhoofd lagers blijven in mijn f29 heel goed heel, terwijl daar vrijwel elk ander lager na een paar duize d kilometer rauw gaat lopen
Draaide je oude lagers gedemonteerd net zo slecht als gemonteerd? Vaak is dit niet het geval, geven we weer de lagers de schuld terwijl het de passing is.
Enduro heb ik wisselende ervaringen mee balhoofd lagers blijven in mijn f29 heel goed heel, terwijl daar vrijwel elk ander lager na een paar duize d kilometer rauw gaat lopen
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Idd draaide het lager gedemonteerd ook al korrelig. Daarbij was het vet roestbruin geworden i.p.v. blauw.wasbeer2006 schreef: ↑26 aug 2017 13:44
Draaide je oude lagers gedemonteerd net zo slecht als gemonteerd? Vaak is dit niet het geval, geven we weer de lagers de schuld terwijl het de passing is.
Speling was al ongeveer 1mm naar beide zijden tussen de remblokjes. Totaal 2mm dus.
Passing is natuurlijk wel een gevalletje. Wat kan je verwachten van Powerway naven zinder mogelijkheid tot stellen.
Ik vond de afdichting van de SKF lagers er wel wat solieder uitzien.
Bericht van 26 augustus: Paul Lew is nieuwe eigenaar, Edco gaat door; https://www.bikerumor.com/2017/08/26/pa ... -edco-ceo/Infinito GB schreef: ↑24 aug 2017 11:10 Ja klopt. Weet niet of dat nog doorgaat met de huidige ontwikkelingen bij Edco.