Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hoge carbon velgen

atomic
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2010 01:33

atomic 11 apr 2010 02:37

Mijn zoontje cat 5 wil heel graag hoge carbon velgen en tubes.
Hoewel ik overtuigd ben dat hij in andere dingen veel meer winst kan halen (houding, bochten beter aansnijden, slimmer rijden, etc.) mag het natuurlijk niet aan het materiaal liggen...pffff.. Nee, ik was zo stom om het hem te beloven als hij top 5 zou rijden in KNWU jeugdtoernooien. Hij heeft mij nu 2keer verbaasd met een 4de plaats , dus kan er eigenlijk niet meer onderuit.

Ik kom niet helemaal uit de KNWU/UCI regelementen:
- Moet hij een UCI approved wiel hebben?
Is een Carbon wiel met 16 spaken een traditioneel wiel of niet? In de engelse taal versie worden velgen hoger dan 26 mm ook aangeduid als niet traditioneel.
- Volgens mij rijden een hoop jeugdrijders met niet geauthoriseerde wielen. Wat doet de jury als er klachten over ingediend worden?
- Is er een bepaling over de maximale velghoogte? In wedstrijden zie ik hier eigenlijk niet hoger dan ~50 mm, maar mij werd verteld dat in het buitenland ook 80mm gereden wordt.

Graag advies over wielkeuze en tube. Als iemand een leuke aanbieding heeft hou ik me ook aanbevolen...

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 11 apr 2010 14:45

IK zou alleszins niet met 80 mm velgen rijden in de koers. Een beetje zijwind en je ligt op de kant. 50mm is meer dan genoeg.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 apr 2010 16:24

Op kapaza.be staan tientallen carbon velgen te koop.
I know myself like no one else
Nothing to defend

tismigget
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 02 sep 2009 16:43
Locatie: HEERLEN

tismigget 11 apr 2010 22:51

Hoge carbon velgen voegen niks toe bij jeugdrennertjes.En tubes werkt al helemaal niet..Mijn zoon (cat 4)fietst gewoon weer op zijn lage velgen.
Spendeer je geld aan een betere groep of iets anders...Ik heb met mijn zoon een premieregeling afgesproken:€ 20 voor een 1e plaats en zo aflopend naar €1 voor een 20e plaats...

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 12 apr 2010 10:20

Dit is een interessant topic!

Is het dus tegenwoordig al nodig om de jeugd te motiveren met mooi materiaal of geld? Persoonlijk vind ik dit een beetje overdreven, want waar stopt het dan?

Gr. Diederik

tri-a
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:15

tri-a 12 apr 2010 11:02

Waar komt dat Thomas Dekker syndroom toch vandaan.

Na het lezen van dit topic weet ik het. Het zijn de ouders achter de kinderen. Als kinderen nu al gemotiveerd moeten worden door geld of onderdelen ben ik benieuwd waar dit stopt.

Het zegt ook wel wat over de instelling/motivatie van het kind zelf.

Mijn zoon van 10 verwoorde het pas zo (toen zijn vriendje niet uit eten ging bij de Mac omdat hij niet bij de eerste 15 zat tijdens een hardloopwedstrijd): Ik loop toch al zo hard mogelijk ik kan echt niet harder lopen omdat ik dan uit eten ga.

Wij hebben thuis de afspraak gemaakt dat onze kinderen dus niet gemotiveerd/stimuleerd worden door het geven van geld voor sportprestaties/leerprestaties.

Iedere ouder moet dit natuurlijk voor zichzelf bepalen ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 apr 2010 11:33

bandiet schreef:Dit is een interessant topic!

Is het dus tegenwoordig al nodig om de jeugd te motiveren met mooi materiaal of geld? Persoonlijk vind ik dit een beetje overdreven, want waar stopt het dan?

Gr. Diederik


Helemaal mee eens!
Met alle respect voor de goede bedoelingen van de ouders, maar het kind moet het zelf willen.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 apr 2010 13:17

Wel leuk zeilen voor zo'n klein mannetje met 50 mm velgen :S
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 12 apr 2010 13:38

Ik weet nog dat ik vroeger heel goed moest verantwoorden waarom ik dan wel niet nieuw materiaal mocht kopen met m'n eigen gespaarde geld nogwel voordat ik daar toestemming voor kreeg. Laat staan dat ik het als beloning kreeg.

Natuurlijk is het leuk om je kind te belonen als hij/zij goed heeft gepresteerd, maar denk het belangrijk is dat je er wel voor zorgt dat het kind niet denk dat hij bij elke prestatie weer iets krijgt.

Naja ik heb voorlopig (lees: nog lang niet) kinderen, dus veel durf ik ook niet te zeggen. Maar ben wel kind geweest ;)

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 12 apr 2010 13:45

Ik heb er zelf ook een beetje problemen mee om te belonen voor een prestatie op deze manier.

Het is leuk je kind te verwennen en hem/haar trots naar je toe laten komen vanwege de gedane prestatie.
Stimuleert zeker om nog meer zijn/haar best te doen.
Alleen zou ik het persoonlijk niet van een positionering laten afhangen.
Ik weet niet in hoeverre die kids er al mee bezig zijn, maar ook wielrennen is een teamsport.
Beloning naar klassering kan daar negatief op uitwerken.
Niet alleen met sport maar ook later in het leven zal een teammentaliteit ook van waarde zijn en om zo vroeg al kennis te laten maken met eigenbelang....

Of ben ik nu veel te overdreven?
FacebookS3RSSite

franskem
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 18 nov 2008 10:17

franskem 12 apr 2010 13:50

Ik denk dat we voorbij de vraag van de TS gaan. Het gaat niet over belonen van een prestatie, maar over de vraag welke wielen er gekozen kunnen worden.
En over het belonen van een prestatie, tja in dit geval denk ik dat het meer gaat over een gemaakte afspraak tussen de Ts en zijn zoon.
Ik beloof vaak genoeg dingen aan mijn kind en verplicht me daarmee ook die belofte na te komen. Denk ik ook een belangrijke les.
Dus back on topic.

Welke wielset?

Corima?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 apr 2010 13:58

Kan hij niet beter de setje Kuipers kopen wat hier te koop staat? Geen tubes (veel praktischer!) en niet te duur.
Less is bore

Plaats reactie