Latex in banden met tubes
Onlangs las ik, dat latex gieten in banden met tubes (met binnenband dus), lekrijden kan tegengaan (of toch verminderen). Iemand hier ervaring mee? (Waar moet je op letten en hoe doe je dit dan correct?)
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Let wel op dat je tubes hebt met een verwijderbaar binnenventiel.
Dit draai je er dus uit en dan zet je het buisje ietsje schuin, dus niet helemaal beneden.
Vloeistof erin en alle vloeistof goed in de band laten lopen.
Binnenventiel er weer in en zachtjes het wiel draaien zodat het ventiel halverwege staat (het ventiel mag niet via helemaal beneden!).
Oppompen en lekker een stukje gaan rijden.
Dit draai je er dus uit en dan zet je het buisje ietsje schuin, dus niet helemaal beneden.
Vloeistof erin en alle vloeistof goed in de band laten lopen.
Binnenventiel er weer in en zachtjes het wiel draaien zodat het ventiel halverwege staat (het ventiel mag niet via helemaal beneden!).
Oppompen en lekker een stukje gaan rijden.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Niet aan beginnen om preventief latex te gebruiken - of je moet veel wedstrijden rijden oid. Het nadeel van preventief latex is: dat op het moment dat je minder gaat rijden en je tubes van druk afgaan, de latex de binnenband verkleefd en dus onbruikbaar wordt. Als je dan de tube oppompt heb je grote kans op een KNAL agv de verkleving en kan je de tube weg gooien.
Ik kan uit ervaring vertellen dat het ook best snel gaat ( een week of 5 met een platte tube is genoeg ). wielset stond bij mij ongebruikt te wachten om bij slechter weer te gebruiken.
Ik kan uit ervaring vertellen dat het ook best snel gaat ( een week of 5 met een platte tube is genoeg ). wielset stond bij mij ongebruikt te wachten om bij slechter weer te gebruiken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Gewoon dus een klein flesje latex mee voor onderweg. Heb ik ook altijd bij me - en eigenlijk nog nooit nodig gehad. ( Ik rij zelden tot nooit lek - slechts 1 keer gehad met tube 5 jaar terug of zo inmiddels ).
Kijk eens naar Orange seal - een kwalitatief erg goed sealant en lang houdbaar. Tufo extreme werkt ook heel erg goed ( heeft mijn zoon eens nodig gehad ), maar na verloop van tijd wordt het erg rubberig in het plastic containertje/flesje en is dan niet meer te gebruiken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Meestal zijn het latex binnenbanden in tubes,daarom rijden ze zo smooth.
Ik zou het er niet bij voorbaat in doen ivm de druk wanneer het gaatje gedicht moet worden.
Ik heb Dugast tubes gehad de latex er in gedaan maar kad een flinke bobbel in de band zitten en wordt ook afgeraden door Dugast.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Het hoeven geen Latex binnenbanden te zijn. Maar deze zouden wel lichter zijn en zoals nijkie aangeeft ook veel smoother rijden.
Dugast is nu wel een heel specifiek bandenmerk niet (vooral gekend van de Cyclocross) Als ik mijn niet vergis hebben deze allemaal een samenstelling met katoen. Misschien dat latex en katoen niet matchen?
Dugast is nu wel een heel specifiek bandenmerk niet (vooral gekend van de Cyclocross) Als ik mijn niet vergis hebben deze allemaal een samenstelling met katoen. Misschien dat latex en katoen niet matchen?
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
Het ligt eraan welke tubes je gebruikt. ik heb corsa's, vredesteins, conti, gebruikt en het verkleven heb ik zelf nooit echt meegemaakt... punt is wel als je eenmaal latex gebruikt... je in het begin het wiel wel moet ronddraaien om ophoping te verkomen... en altijd wel op druk moet houden... 2,5/3 barrene schreef: ↑26 aug 2017 00:23 Niet aan beginnen om preventief latex te gebruiken - of je moet veel wedstrijden rijden oid. Het nadeel van preventief latex is: dat op het moment dat je minder gaat rijden en je tubes van druk afgaan, de latex de binnenband verkleefd en dus onbruikbaar wordt. Als je dan de tube oppompt heb je grote kans op een KNAL agv de verkleving en kan je de tube weg gooien.
Ik kan uit ervaring vertellen dat het ook best snel gaat ( een week of 5 met een platte tube is genoeg ). wielset stond bij mij ongebruikt te wachten om bij slechter weer te gebruiken.
Cervelo C5 | Shimano DA Di2 | Look | HED | ENVE | AX lightness
Ik zou het overwegen om op mijn brede gravelbanden te doen. Ik rij nu veel regelmatiger op baantjes met scherpe keitje en tractorsporen (waar andere rommel kan liggen). Moest ik hierdoor kleine lekken preventief kunnen tegengaan... (alhoewel tegengaan is niet de juiste uitdrukking).
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)