Beste banden voor brabantse bossen en drunense duinen
hoi,
Ik heb een Cannondale Scalpel 29 waar ik nieuwe banden op wil leggen. Ik rijd vooral in de rondom Joe Mann best, Drunense duinen en een aantal winterroutes in de buurt. Dus vooral een combinatie van zanderige oppervlakken, modder, harde bospaden, etc..
Welke banden passen hier het best bij. Tot nu toe had ik voor en achter Racing Ralph 1.9.
Nu twijfel ik voor voor de Racing Ralph 2.25, voor de grip
en achter de Thunder Burt 2.25 voor de snelheid.
Ik weet dat de Thunder burt super snel loopt en goed is voor zand. Maar dadelijk ook voor de winter en ook voor minder droge omstandigheden dacht ik een Racing Ralph voorband te nemen.
Iemand advies?
RIjden jullie in de winter andere banden dan in de zomer?
gr
Rob
Ik heb een Cannondale Scalpel 29 waar ik nieuwe banden op wil leggen. Ik rijd vooral in de rondom Joe Mann best, Drunense duinen en een aantal winterroutes in de buurt. Dus vooral een combinatie van zanderige oppervlakken, modder, harde bospaden, etc..
Welke banden passen hier het best bij. Tot nu toe had ik voor en achter Racing Ralph 1.9.
Nu twijfel ik voor voor de Racing Ralph 2.25, voor de grip
en achter de Thunder Burt 2.25 voor de snelheid.
Ik weet dat de Thunder burt super snel loopt en goed is voor zand. Maar dadelijk ook voor de winter en ook voor minder droge omstandigheden dacht ik een Racing Ralph voorband te nemen.
Iemand advies?
RIjden jullie in de winter andere banden dan in de zomer?
gr
Rob
Ja, voor de winter heb je noppen nodig om in de modder een beetje grip te hebben. In de zomer kun je zonder noppen rijden, of met hele kleine. Als je het je kunt veroorloven zou ik zomer- en winterbanden kopen
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik rijdt zelf zowat het hele jaar met een Vittoria Peyote als voorband.
Achterband Ralph of Thunderburt.
Ook in de winter soms net TB, ook als het nat is.
Het hangt ook van de benen, bekwaamheid soort en hoeveelheid modder af.
Voor zanderige gebieden is in de winter een TB ook zeker geschikt.
Rocket Ron is ook erg populair als voorband.
Achterband Ralph of Thunderburt.
Ook in de winter soms net TB, ook als het nat is.
Het hangt ook van de benen, bekwaamheid soort en hoeveelheid modder af.
Voor zanderige gebieden is in de winter een TB ook zeker geschikt.
Rocket Ron is ook erg populair als voorband.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik rij met RoRo voor en RaRa achter bijna overal het hele jaar.
Less is bore
Uiteindelijk gegaan voor de tunderburt TLR 2,25 achter en de rocket ron TLR 2,25 voor. Daarnaast ook latexmelk ipv binnenbanden. Scheelt bijna 1 kg in totaal. Ik moet zeggen dat het verschil in acceleratie nog groter was dan verwacht. Ik had eerst twee keer de racing ralph performance 2.1 met tubes.
Echt n aanrader dus om bij een mtb goed over banden na te denken.
Echt n aanrader dus om bij een mtb goed over banden na te denken.
Ga hier verder doen ipv nieuw draadje te starten.
Ik ben nieuw in MTB, rij racefiets, maar wil in de herfst/winter ook een beetje met de MTB toeren.
Maar ik ken mezelf, als ik het leuk vind ga ik wel elke week op pad gaan
Bedoeling is om waarschijnlijk een beetje georganiseerde ritten mee te doen.
Tot zover een schets van mijn intenties.
Zopas tweedehands 29er MTB gekocht en daar liggen rondom Thunder Burt 2.1 banden op.
Ik ga er van uit dat deze band goed zal zijn onder droge/licht "vettige" ondergrond(?).
Nu heb ik de vraag welke upgrade qua banden ik best doe als ik een mix van modderige en steile routes wil doen.
Ik zou bij schwalbe blijven en zie in de tabellen bijvoorbeeld Dirty Dan, maar dit zal waarschijnlijk overkill zijn?
En moet ik op 2.1 blijven of toch best naar bijv. 2.25 gaan?
Wat als het een mix van verhard (weg) en modderig is?
Is er een mix waarmee ik onder alle omstandigheden uit de voeten kan?
Mijn huidig probleem is dat ik langs geen kanten weet welke parcours ik zal treffen (zal binnenkort wel met de TB op pad gaan om de buurt te verkennen) en ik niet meteen iemand ken die aan MTB doet.
Advies over combinaties is welkom
Ik ben nieuw in MTB, rij racefiets, maar wil in de herfst/winter ook een beetje met de MTB toeren.
Maar ik ken mezelf, als ik het leuk vind ga ik wel elke week op pad gaan
Bedoeling is om waarschijnlijk een beetje georganiseerde ritten mee te doen.
Tot zover een schets van mijn intenties.
Zopas tweedehands 29er MTB gekocht en daar liggen rondom Thunder Burt 2.1 banden op.
Ik ga er van uit dat deze band goed zal zijn onder droge/licht "vettige" ondergrond(?).
Nu heb ik de vraag welke upgrade qua banden ik best doe als ik een mix van modderige en steile routes wil doen.
Ik zou bij schwalbe blijven en zie in de tabellen bijvoorbeeld Dirty Dan, maar dit zal waarschijnlijk overkill zijn?
En moet ik op 2.1 blijven of toch best naar bijv. 2.25 gaan?
Wat als het een mix van verhard (weg) en modderig is?
Is er een mix waarmee ik onder alle omstandigheden uit de voeten kan?
Mijn huidig probleem is dat ik langs geen kanten weet welke parcours ik zal treffen (zal binnenkort wel met de TB op pad gaan om de buurt te verkennen) en ik niet meteen iemand ken die aan MTB doet.
Advies over combinaties is welkom
-
- Forum-lid HC
Zoals al meermalen geopperd in dit topic, rijd ik ook met Schwalbe Rocket Ron voor en Racing Ralph achter. Volgens velen de juiste combinatie in vele omstandigheden, en zeker een hele goed combi wanneer je 1 set banden hebt. Hiermee heb je namelijk wat meer noppen voor wat goed is voor de grip en stuurgedrag, en een goede rolweerstand achter zonder dat je daar de grip snel verliest in de bochten.
- daniel1975
- Forum-lid HC
+1
Meest gebruikte combi, niet voor niet
Meest gebruikte combi, niet voor niet
Less is bore