Het grote frame (over)spuiten topic
Ik wil mijn velgen (dt swiss XM1501) graag zwart spuiten om van de decals af te zijn. Zit te twijfelen of ik dit zelf ga doen of laat doen.
1 Heeft iemand ervaring met het zelf spuiten van velgen? kun je dit als onervaren spuiter toch redelijk netjes krijgen?
2. Wat kost dat ongeveer als je dit laat doen bij een professionele spuiter?
1 Heeft iemand ervaring met het zelf spuiten van velgen? kun je dit als onervaren spuiter toch redelijk netjes krijgen?
2. Wat kost dat ongeveer als je dit laat doen bij een professionele spuiter?
o'7o
Ik zou UC eens een mail sturen.
Grappig precies deze kleur groen overweeg ik ook. Maar dan zonder geel en wit. Lastige is dat british racing green er in 336 verschillende varianten is. Het lijkt ook wel op ral 6035. Er zijn niet veel foto's van fietsen in deze tint groen te vinden. Heb je toevallig een kleurcodering van deze kleur groen?Dude schreef: ↑15 aug 2017 10:47Ik heb deze onlangs in metallic groen laten spuiten. Het is wellicht iets minder metallic dan jouw voorbeelden, maar dat kan ook aan mij crappy foto tov professioneel gepimpte foto's liggen. Ik denk dus dat er best wat mogelijk is.reptielll schreef: ↑14 aug 2017 10:41 Heeft iemand ervaring met het overspuiten van een carbon fiets in een metallic-kleur? Bij de prof's zie je zeer mooie custombikes die van metaal lijken. Zo had Pozzato een "koper" Wilier in de Grio en Aru de metallic rode Aron in de TDF
Zie https://www.grinta.be/nl/actua/productn ... r-is-terug
en https://cyclingtips.com/2017/07/tour-de ... -pro-2018/
Is dit zeer gespecialiseerd werk?
Ik heb aan Dave opgegeven dat ik british racing green wilde en dit is het resultaat compleet volgens verwachting. Heb dus geen kleurcodering.jsparie schreef: ↑16 aug 2017 00:18Grappig precies deze kleur groen overweeg ik ook. Maar dan zonder geel en wit. Lastige is dat british racing green er in 336 verschillende varianten is. Het lijkt ook wel op ral 6035. Er zijn niet veel foto's van fietsen in deze tint groen te vinden. Heb je toevallig een kleurcodering van deze kleur groen?Dude schreef: ↑15 aug 2017 10:47Ik heb deze onlangs in metallic groen laten spuiten. Het is wellicht iets minder metallic dan jouw voorbeelden, maar dat kan ook aan mij crappy foto tov professioneel gepimpte foto's liggen. Ik denk dus dat er best wat mogelijk is.reptielll schreef: ↑14 aug 2017 10:41 Heeft iemand ervaring met het overspuiten van een carbon fiets in een metallic-kleur? Bij de prof's zie je zeer mooie custombikes die van metaal lijken. Zo had Pozzato een "koper" Wilier in de Grio en Aru de metallic rode Aron in de TDF
Zie https://www.grinta.be/nl/actua/productn ... r-is-terug
en https://cyclingtips.com/2017/07/tour-de ... -pro-2018/
Is dit zeer gespecialiseerd werk?
Abide.
Ik heb vandaag mijn frame teruggekregen van de spuiter.
Even een update, ik heb mijn frame laten overspuiten eind vorig jaar en laatst had ik plekken in de lak die aan het oplossen waren en het oude spuitschema weer te zien was.
Het frame is begin van de maand terug naar de spuiter gegaan om te repareren.
Dave heeft me goed geholpen al haperde de communicatie per mail nog wel eens.
Waarschijnlijk is de schade ontstaan door het inwerken van zonnebrand op de lak. Ik gebruik als roodharige P20 (al jaren) en daar zitten wat heftige stofjes in. Nu heb ik nooit last gehad van vlekken hierdoor op de originele lak, anders was ik er anders mee omgegaan. Vanaf nu met een babydoekje even het frame schoonwrijven na gebruik.
Nu heb ik de fiets terug en zit er wat nieuwe lak op de plek, maar zoals het zou moeten zijn wordt het toch niet meer denk ik. Van afstand zul je het niet zien, maar er is duidelijk te zien dat er wat in de lak zit op die plek.
Als ik nu de balans opmaak, zou ik mijn frame niet hebben laten overspuiten. Als ik zie hoe op tijd van een seizoen (en dan nu zelfs enkele weken midden in het seizoen niet gefietst) de lak eruit ziet vind ik het niet waard. Buiten deze schade zijn er gewoon al veel sluitplekken e.d. te zien. De lak is gewoon niet sterk/dik genoeg, t.o.v. de originele lak, maar ik ben geen expert, gewoon mijn beoordeling. Misschien dat het ligt aan matzwart en dat een blanke afwerklaag voor een veel betere/sterkere afwerking zorgt, nogmaals zou een expert beter kunnen zeggen. Dus naast alle mooie plaatjes en goede verhalen, zijn er ook minder goede ervaringen.
Even een update, ik heb mijn frame laten overspuiten eind vorig jaar en laatst had ik plekken in de lak die aan het oplossen waren en het oude spuitschema weer te zien was.
Het frame is begin van de maand terug naar de spuiter gegaan om te repareren.
Dave heeft me goed geholpen al haperde de communicatie per mail nog wel eens.
Waarschijnlijk is de schade ontstaan door het inwerken van zonnebrand op de lak. Ik gebruik als roodharige P20 (al jaren) en daar zitten wat heftige stofjes in. Nu heb ik nooit last gehad van vlekken hierdoor op de originele lak, anders was ik er anders mee omgegaan. Vanaf nu met een babydoekje even het frame schoonwrijven na gebruik.
Nu heb ik de fiets terug en zit er wat nieuwe lak op de plek, maar zoals het zou moeten zijn wordt het toch niet meer denk ik. Van afstand zul je het niet zien, maar er is duidelijk te zien dat er wat in de lak zit op die plek.
Als ik nu de balans opmaak, zou ik mijn frame niet hebben laten overspuiten. Als ik zie hoe op tijd van een seizoen (en dan nu zelfs enkele weken midden in het seizoen niet gefietst) de lak eruit ziet vind ik het niet waard. Buiten deze schade zijn er gewoon al veel sluitplekken e.d. te zien. De lak is gewoon niet sterk/dik genoeg, t.o.v. de originele lak, maar ik ben geen expert, gewoon mijn beoordeling. Misschien dat het ligt aan matzwart en dat een blanke afwerklaag voor een veel betere/sterkere afwerking zorgt, nogmaals zou een expert beter kunnen zeggen. Dus naast alle mooie plaatjes en goede verhalen, zijn er ook minder goede ervaringen.
I Am SpeCiAliZed
Het probleem is dat Dave bij een re-paint de boel niet volledig kaal schuurt. En dat is voor een optimaal resultaat gewoon wel noodzakelijk.
Ik heb er bij mijn Time specifiek om gevraagd. Hij stond er niet om te springen, maar heeft het uiteindelijk wel gedaan.
Correct me if I'm wrong maar volgens mij schuren ze bij UC de boel standaard wél volledig kaal. Dit verklaart ook waarom UC wat duurder is.
Ik heb er bij mijn Time specifiek om gevraagd. Hij stond er niet om te springen, maar heeft het uiteindelijk wel gedaan.
Correct me if I'm wrong maar volgens mij schuren ze bij UC de boel standaard wél volledig kaal. Dit verklaart ook waarom UC wat duurder is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40093
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als dat echt het verschil is, zou dat voor mij de meerprijs zonder twijfel waard zijn.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Je kan zelf toch je frame volledig kaal schuren voor je het bij de spuiter aanbied, leuk klusje voor de winterse avonduurtjes! Je bespaart er bovendien nog wat euries mee, en krijg een beter resultaat.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Met een goede laag (epoxy) primer ertussen zou de nieuwe laag ook goed moeten hechten volgens mij. Overigens heeft die van mij ook lakbeschadiging door zonnebrandcrème. Alleen heb ik het frame zelf gespoten met één componenten lak. Volgende maand weer eens opnieuw doen in een andere kleur en twee-componenten lak.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40093
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De zilverkleurige Passat van onze buren heeft ook overal zonnebrandvlekken op de auto. Onze zwarte auto heeft er geen last van. Zit dus verschil in lak.
@cf: volgens mij kost het volledig kaal schuren met de hand heel veel tijd tov een prof die kan zandstralen oid.
@cf: volgens mij kost het volledig kaal schuren met de hand heel veel tijd tov een prof die kan zandstralen oid.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Goed spuiten en met name voorbereiden is een vak en een spuiter die enkel wat opruwt/de toplaag verwijderd neemt zijn vak niet heel erg serieus (net zoals spotrepair bij metallic lak bijna onmogelijk is).
Er zijn nog maar heel weinig vakmensen en het werk van UC hoort niet tot die categorie (een kleur met daarover decalls in meerdere kleuren reken ik niet tot het betere spuitwerk).
Echt een goede spuitbeurt met kaal maken tot op de primer, en net lakwerk in meer dan één kleur komt gegarandeerd niet onder de 500 Euro (en soms heel veel duurder).
De voorbereiding doe ik meestal zelf (stelt niet heel veel voor en mijn uren zijn altijd goedkoper) en de te gebruiken materialen bepaal ik vaak ook nog in overleg met de spuiter. Meerdere lagen goede transparante 2k lak als toplaag worden echt niet aangetast door zonnebrand en als dat al het geval is de oplossing niet moeilijker dan nat terugschuren en opnieuw polijsten.
Er zijn nog maar heel weinig vakmensen en het werk van UC hoort niet tot die categorie (een kleur met daarover decalls in meerdere kleuren reken ik niet tot het betere spuitwerk).
Echt een goede spuitbeurt met kaal maken tot op de primer, en net lakwerk in meer dan één kleur komt gegarandeerd niet onder de 500 Euro (en soms heel veel duurder).
De voorbereiding doe ik meestal zelf (stelt niet heel veel voor en mijn uren zijn altijd goedkoper) en de te gebruiken materialen bepaal ik vaak ook nog in overleg met de spuiter. Meerdere lagen goede transparante 2k lak als toplaag worden echt niet aangetast door zonnebrand en als dat al het geval is de oplossing niet moeilijker dan nat terugschuren en opnieuw polijsten.