WK 2017
Iemand een idee wat het oplevert qua tijd ?
Als het aan de organisatie van de wereldkampioenschappen wielrennen in het Noorse Bergen ligt, komt er bij de tijdrit voor de mannen (elite) een soort 'pitzone' waar de coureurs van fiets kunnen wisselen
Vlak voordat de beklimming van het ruim drie kilometer lange slotstuk naar Flöyen begint, kunnen de renners hun tijdritfiets omruilen voor een gewoon exemplaar. Een mecanicien staat in de 'wisselpost' (net als bij het veldrijden) gereed met een fiets.
De internationale wielrenunie (UCI) moet nog wel goedkeuring verlenen aan het idee, dat afkomstig is van verschillende bondscoaches en trainers, onder wie Adriaan Helmantel.
De Groningse trainer van Team Sunweb, die veel contact heeft met de Nederlandse bondscoach Thorwald Veneberg, verwacht dat de UCI wel akkoord zal gaan met het voorstel. De WK-organisator heeft in elk geval ingestemd met de noviteit.
Topfavoriet Tom Dumoulin zou een van de renners zijn die van plan is om met twee verschillende fietsen te rijden.
De mannen rijden hun tijdrit van 31 kilometer op woensdag 20 september.
Als het aan de organisatie van de wereldkampioenschappen wielrennen in het Noorse Bergen ligt, komt er bij de tijdrit voor de mannen (elite) een soort 'pitzone' waar de coureurs van fiets kunnen wisselen
Vlak voordat de beklimming van het ruim drie kilometer lange slotstuk naar Flöyen begint, kunnen de renners hun tijdritfiets omruilen voor een gewoon exemplaar. Een mecanicien staat in de 'wisselpost' (net als bij het veldrijden) gereed met een fiets.
De internationale wielrenunie (UCI) moet nog wel goedkeuring verlenen aan het idee, dat afkomstig is van verschillende bondscoaches en trainers, onder wie Adriaan Helmantel.
De Groningse trainer van Team Sunweb, die veel contact heeft met de Nederlandse bondscoach Thorwald Veneberg, verwacht dat de UCI wel akkoord zal gaan met het voorstel. De WK-organisator heeft in elk geval ingestemd met de noviteit.
Topfavoriet Tom Dumoulin zou een van de renners zijn die van plan is om met twee verschillende fietsen te rijden.
De mannen rijden hun tijdrit van 31 kilometer op woensdag 20 september.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40216
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik denk dat het puur zand-in-de-ogen taktiek is van Sunweb en dat TD gewoon volgas doorknalt op zijn TT.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Maar dan toch wel een fietswissel op 'eigen kracht' en dus niet aanduwen.
My best guess
Van 50 naar 0 afremmen en klaar om af te stappen: 5 sec
Overstappen op andere fiets: 5 sec
Van 0 naar 35-40 en ritme oppakken 15 sec
25 seconden verspeelt, dus moet de normale fiets, pak em beet, 1 seconde sneller zijn per 100 meter.
Van 50 naar 0 afremmen en klaar om af te stappen: 5 sec
Overstappen op andere fiets: 5 sec
Van 0 naar 35-40 en ritme oppakken 15 sec
25 seconden verspeelt, dus moet de normale fiets, pak em beet, 1 seconde sneller zijn per 100 meter.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben
Je kan ook gewoon de TT-fiets een kilo lichter maken. Zeker aangezien je geen sponsorbelangen hebt lijkt me dat prima mogelijk.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40216
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je wel sponsorbelangen hebt ook. Het grote publiek ziet toch niet of het een Trek is of een overgespoten Litespeed....
Less is bore
Van 0 naar 35-40 en ritme oppakken moet denk ik wel sneller dan 15 seconden vullen.
Het is zaak om de wissel niet op het vlakke maar aan het begin van de klim te doen zodat je niet van 0 naar 40 km/u hoeft maar naar een lagere snelheid.
Daarnaast is het voor de renner zaak om een fitte 'mecanicien' te hebben die je goed kan aanduwen. Iemand die je goed en lang aanduwt kan je zomaar één of enkele seconden schelen.
Het verhaal doet niet of er hulp bij het wisselen is toegestaan, ik ben er niet vanuit gegaan.vantheman schreef: ↑06 sep 2017 09:55Van 0 naar 35-40 en ritme oppakken moet denk ik wel sneller dan 15 seconden vullen.
Het is zaak om de wissel niet op het vlakke maar aan het begin van de klim te doen zodat je niet van 0 naar 40 km/u hoeft maar naar een lagere snelheid.
Daarnaast is het voor de renner zaak om een fitte 'mecanicien' te hebben die je goed kan aanduwen. Iemand die je goed en lang aanduwt kan je zomaar één of enkele seconden schelen.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Bij het wisselen van fiets bij auto is er wel aantal aanduw hulp, ook in een TT.
Lijkt me dat je dat gelijk moet trekken als je zo'n pitstraat gebruikt. Nuja, ofwel krijg je discussie of je dan niet toch beter 50m voor de pits kunt wisselen zodat je nog aangeduwd kunt worden....
Lijkt me dat je dat gelijk moet trekken als je zo'n pitstraat gebruikt. Nuja, ofwel krijg je discussie of je dan niet toch beter 50m voor de pits kunt wisselen zodat je nog aangeduwd kunt worden....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het parcours voor de ploegentijdrit ziet er wel uitdagend uit. Goed opletten om voldoende man binnenboord te houden.
Parcours
Vanuit de start in Askøy gaat het in zuidelijke richting voor een traject van 42,5 kilometer. Het parcours is allerminst vlak. De eerste dertig kilometer gaan constant op-en af, met onder meer een passage over de adembenemende brug van Askøy. Onderweg zijn er twee (officiële) beklimmingen opgenomen. De zeshonderd meter lange Loddefjord (10% gemiddeld) vormt de eerste echte klimtest voor de in koers zijnde ploegen. Eenmaal de top bereikt, staan er tien vrijwel vlakke kilometers op het programma. Onderweg volgt er nog een passage langs het koninklijk stulpje Gamlehaugen, dat ook dienst deed als residentie voor een van de belangrijkste Noorse premiers uit de geschiedenis: Christian Michelsen (1857-1925).
De tweede klim van de dag luistert naar de naam Birkelundsbakken. Dit is een drie kilometer lange helling aan 6%, met pieken tot maar liefst 16%. De laatste tien kilometer van de chrono kunnen voornamelijk met de grote plaat worden afgewerkt. Toch dient de focus te worden bewaard, met een zeshonderd meter lange kasseienstrook op een goede tweeduizend meter van de meet en nauwe wegen in de finale. Dit zal zorgen voor een extra moeilijkheidsgraad. Onderweg zijn er drie punten waar de tijd wordt opgenomen.
Parcours
Vanuit de start in Askøy gaat het in zuidelijke richting voor een traject van 42,5 kilometer. Het parcours is allerminst vlak. De eerste dertig kilometer gaan constant op-en af, met onder meer een passage over de adembenemende brug van Askøy. Onderweg zijn er twee (officiële) beklimmingen opgenomen. De zeshonderd meter lange Loddefjord (10% gemiddeld) vormt de eerste echte klimtest voor de in koers zijnde ploegen. Eenmaal de top bereikt, staan er tien vrijwel vlakke kilometers op het programma. Onderweg volgt er nog een passage langs het koninklijk stulpje Gamlehaugen, dat ook dienst deed als residentie voor een van de belangrijkste Noorse premiers uit de geschiedenis: Christian Michelsen (1857-1925).
De tweede klim van de dag luistert naar de naam Birkelundsbakken. Dit is een drie kilometer lange helling aan 6%, met pieken tot maar liefst 16%. De laatste tien kilometer van de chrono kunnen voornamelijk met de grote plaat worden afgewerkt. Toch dient de focus te worden bewaard, met een zeshonderd meter lange kasseienstrook op een goede tweeduizend meter van de meet en nauwe wegen in de finale. Dit zal zorgen voor een extra moeilijkheidsgraad. Onderweg zijn er drie punten waar de tijd wordt opgenomen.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben