Verklaart dat het verschil werkelijke afmetingen?alien schreef:Die UltraSport wordt ergens in China gemaakt en daar plakt Conti dan een stickertje op. De GP wordt in een fabriek van Conti in Duitsland gemaakt.
Verschil in omtrekmaat van 28 mm banden.
Klopt, gisteren de banden vervangen van m'n stadsfiets Koga vanaf fabriek Schwalbe Spicer 40x622. Gemeten breedte op 17c velgen 40mm. De nieuwe banden Schwalbe Marathon racer 35x622 ook gemeten op de 17c velgen 30,8 mm.en vindt ze nu eigenlijk te smal.Keezx schreef: Nog minder dan bij schoenen kan je er vanuit gaan dat een band de opgegeven maat heeft, maar welke gedachte daar achter zit weet ik ook niet.
Schwalbe schrijft op de website dat de banden meestal smaller uitvallen dan de opgegeven maat.
![Afbeelding](http://i64.tinypic.com/2i11j6t.jpg)
Laatst gewijzigd door Winston op 04 mar 2017 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Bikes&Coffee What else?
Oké, de afwijking van de 35 zou niet mogen, maar hier spreek je ook van twee banden met verschillende specificaties op de zijflanken. De TS maakt een vergelijk tussen twee banden van hetzelfde merk met dezelfde specificaties op de flanken. Die qua reële dimensies toch duidelijk verschillen van elkaar.roboxl schreef:Klopt, gisteren de banden vervangen van m'n stadsfiets Koga vanaf fabriek Schwalbe Spicer 40x622. Gemeten breedte op 17c velgen 40mm. De nieuwe banden Schwalbe Marathon racer 35x622 ook gemeten op de 17c velgen 30,8 mm.en vindt ze nu eigenlijk te smal.Keezx schreef: Nog minder dan bij schoenen kan je er vanuit gaan dat een band de opgegeven maat heeft, maar welke gedachte daar achter zit weet ik ook niet.
Schwalbe schrijft op de website dat de banden meestal smaller uitvallen dan de opgegeven maat.
Ik heb hier een setje 18C wielen met Michelin Dynamic 25 mm bandjes opliggen. 25mm/18C, een toch volgens de gevestigde waardes 'heel optimale' combinatie. En die meet in effectieve breedte precies 27,5 mm bij 6 bar druk. Dus, dat is 2,5 mm meer dan wat op de flanken vermeld staat.roboxl schreef:
Nu vraag ik mij wel plots af, of deze 25 mm band met z'n naar 28 mm neigende allures nog zo 'optimaal' is naar rijgedrag toe op die 18C?
Misschien toch liever wat bredere wielen kopen? Wat denken jullie dat 'meer optimaal' is? 19C, 20C,...?
Verklaart helemaal niks. Vertelt je vooral dat het twee héél verschillende banden zijn.jakkel schreef:Verklaart dat het verschil werkelijke afmetingen?alien schreef:Die UltraSport wordt ergens in China gemaakt en daar plakt Conti dan een stickertje op. De GP wordt in een fabriek van Conti in Duitsland gemaakt.
Vorsprung durch Pedantik
Dat kan je pas vaststellen na uitgebreid proefrijden met diverse maten en combinaties.jakkel schreef:
Ik heb hier een setje 18C wielen met Michelin Dynamic 25 mm bandjes opliggen. 25mm/18C, een toch volgens de gevestigde waardes 'heel optimale' combinatie. En die meet in effectieve breedte precies 27,5 mm bij 6 bar druk. Dus, dat is 2,5 mm meer dan wat op de flanken vermeld staat.
Nu vraag ik mij wel plots af, of deze 25 mm band met z'n naar 28 mm neigende allures nog zo 'optimaal' is naar rijgedrag toe op die 18C?
Misschien toch liever wat bredere wielen kopen? Wat denken jullie dat 'meer optimaal' is? 19C, 20C,...?
Zelf denk ik op voorhand dat, hoe breder de band , hoe minder de velgbreedte een belngrijke rol speelt omdat een volumineuze band lateraal stijver is.
Zo uit de losse pols is het niet aan te geven , mijn inschatting is 19-21 mm maar veel zal dat niet meer uitmaken.
Met >28 mm reaal verlaten we IMO de echte raceband , daarmee bedoel ik competitie op verharde wegen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Banden met dezelfde afmetingspecificaties op de flanken zouden dezelfde reële afmetingen horen te hebben op een welbepaald type velg. Zeker als ze van hetzelfde merk zijn. Ik wilde gewoon aantonen dat er nogal ruime toleranties gehanteerd worden in bandenland. Is trouwens niet alleen bij fietsbanden zo. En dat je bijgevolg daarom ook niet kan spreken van de ideale, optimale, perfecte,... combinatie. En boven dat gegeven komt het subjectieve aspect dan ook nog eens een rol spelen.alien schreef:Verklaart helemaal niks. Vertelt je vooral dat het twee héél verschillende banden zijn.jakkel schreef:Verklaart dat het verschil werkelijke afmetingen?alien schreef:Die UltraSport wordt ergens in China gemaakt en daar plakt Conti dan een stickertje op. De GP wordt in een fabriek van Conti in Duitsland gemaakt.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Ik had blijkbaar wat smileys vergeten in m'n post.... .Keezx schreef:
Dat kan je pas vaststellen na uitgebreid proefrijden met diverse maten en combinaties.
Zelf denk ik op voorhand dat, hoe breder de band , hoe minder de velgbreedte een belngrijke rol speelt omdat een volumineuze band lateraal stijver is.
Zo uit de losse pols is het niet aan te geven , mijn inschatting is 19-21 mm maar veel zal dat niet meer uitmaken.
Met >28 mm reaal verlaten we IMO de echte raceband , daarmee bedoel ik competitie op verharde wegen.
Btw, een volumineuze band is per definitie lateraal niet stijver dan een minder volumineuze. Ik heb toch wel wat ervaring met performante lichtgewicht brede banden, zowel als slick als noppenband.
Ik heb bij Mantel nagevraagd (heb zelf ook een BMC Granfondo). Ze herkennen het issue, blijkbaar is omtrek bij Conti niet constant, en adviseren de Vittoria Rubino Pro Control 28mm.
Overigens, Schwalbe geeft op website 2.150mm aan voor 28mm (maar heeft het wel over globale omtrek).
Ik rijd overigens nog op de originele Ultra's, heb dus zelf nog geen ervaring.
Overigens, Schwalbe geeft op website 2.150mm aan voor 28mm (maar heeft het wel over globale omtrek).
Ik rijd overigens nog op de originele Ultra's, heb dus zelf nog geen ervaring.