Hartslag moeilijk omhoog te krijgen
Hallo allen,
Zoals sommige wellicht gezien hebben ben ik halverwege juli begonnen met fietsen. Inmiddels gaat het steeds lekkerder. Mijn langste rit tot nu toe was 58 km en ik bouw dat rustig aan op. Vandaag voor het eerste met SPD pedalen gefietst, was even wennen maar voelde zeker niet onprettig!
Nu echter valt me al een tijdje op dat ik moeite heb met mijn hartslag omhoog krijgen. Mijn rust hartslag is gemiddeld rond de 60. Ik ben 28, mijn maximale hartslag zou ergens rond de 190 moeten liggen volgens mij. Ik heb dit niet laten testen door een sportarts maar zou dit meer dan 10 slagen afwijken? Of misschien zelfs 20? Ik heb namelijk moeite om een gemiddelde hartslag van boven de 150 te halen. Heb pieken naar 170/174 tijdens het fietsen maar dan houdt het echt wel op... heeft een van jullie hier ervaring mee?
Zoals sommige wellicht gezien hebben ben ik halverwege juli begonnen met fietsen. Inmiddels gaat het steeds lekkerder. Mijn langste rit tot nu toe was 58 km en ik bouw dat rustig aan op. Vandaag voor het eerste met SPD pedalen gefietst, was even wennen maar voelde zeker niet onprettig!
Nu echter valt me al een tijdje op dat ik moeite heb met mijn hartslag omhoog krijgen. Mijn rust hartslag is gemiddeld rond de 60. Ik ben 28, mijn maximale hartslag zou ergens rond de 190 moeten liggen volgens mij. Ik heb dit niet laten testen door een sportarts maar zou dit meer dan 10 slagen afwijken? Of misschien zelfs 20? Ik heb namelijk moeite om een gemiddelde hartslag van boven de 150 te halen. Heb pieken naar 170/174 tijdens het fietsen maar dan houdt het echt wel op... heeft een van jullie hier ervaring mee?
220 slagen min de leeftijd is alleen een vuistregel. Kleine (10) en grote afwijkingen (20) zijn mogelijk. Als je net begint, zal met de juiste inspanning de max nog stijgen op jouw leeftijd. No worries, mate!
Hoe diep ga je? Lekker diep, oncomfortabel diep, tot je uiterste grens, of écht pijn lijden?
Bij mij klopt de stelregel 1 op 1 maar ik heb na een trombose been wel een maand of twee terugval gehad, gisteren weer 191. In een vakantie wou hij ook eens niet meer boven de 155 komen, ik had toen wel veel gefietst en ook één rit een kwartier lang van het type na die laatste komma. Dat was dus roofbouw en ga ik niet snel weer doen.
Bij mij klopt de stelregel 1 op 1 maar ik heb na een trombose been wel een maand of twee terugval gehad, gisteren weer 191. In een vakantie wou hij ook eens niet meer boven de 155 komen, ik had toen wel veel gefietst en ook één rit een kwartier lang van het type na die laatste komma. Dat was dus roofbouw en ga ik niet snel weer doen.
Je hartslag niet makkelijk omhoog krijgen duidt meestal op vermoeidheid.
Je bent pas net begonnen met het opbouwen van je conditie. Niet te veel focussen op je hartslag. Gewoon lekker gaan fietsen. Zoek je grenzen op dan leer je je lichaam vanzelf kennen. Heb je wat conditie opgebouwd dan is een sportkeuring met omslagpunt meting voor je trainingszones misschien interessant. Als je teveel aandacht hebt voor de metertjes zit je dadelijk als Froome op een fiets; knikkebollend je stuurpen te bewonderen.
o'7o
Meestal wel, alleen ik vermoed dat de TS zijn eigen lichaam nog niet genoeg kent om aan zijn hartslag te zien of hij vermoeid is.
Een tip: Fiets niet altijd zo hard mogelijk. Met een rustiger tempo kan jij makkelijk eens 80 km fietsen, hier wordt je beter van dan elke keer maximaal een rondje van 50 km. Je maximale hartslag haal je ook niet zo maar. Een goede manier om erbij in de buurt te komen is om 2 km voor een viaduct een flinke aanloop te nemen en dan vol het viaduct op te sprinten.
Bedankt allen voor de reacties! Ik doe niet altijd ‘maar’ 30 km maar wissel het af. Weekend een langere rit (probeer steeds 5 km verder, laatste rit was 58 dus volgende stap zou rond de 63/64 zijn) en tussendoor meestal 1 of 2 ritten van ongeveer een uur (30 km) te doen. Ik fiets nu op hartslag en probeer mijn hartslag constant boven de 152 te houden, dat is iets wat ik prima kan volhouden maar waar ik wel voor aan de bak moet. Wellicht inderdaad dat ik een verkeerd verwachtingspatroon heb. Nu probeer ik soms te sprinten en bv 5 minuten lang mijn hartslag boven de 165 te houden, het is niet perse kwa conditie dat ik dit niet red maar mijn benen beginnen gewoon tegen te werken...
Waarom wil je gemiddeld met een hartslag van minimaal 152 fietsen? Ik vermoed dat je in je enthousiasme de meeste ritten met een relatief hoge hartslag fietst. Mijn advies zou zijn om een aantal ritten op lagere intensiteit te fietsen en de afstand langzaam verder op te bouwen.
Waarom wil je met zo'n hoge hartslag fietsen?
Zonder enig idee van je zones heeft het geen enkele zin om op een bepaalde hartslag te gaan trainen. Je kan er voor kiezen om een test te doen, zodat je een goed idee hebt op basis waarvan je kan gaan trainen. Of je laat je hartslagband thuis en gaat gewoon lekker op gevoel rijden, voornamelijk lekker gaan fietsen en regelmatig een stuk knallen. In beide gevallen ga je vanzelf conditie opbouwen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets