SRAM ETAP
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40018
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
ben wel nieuwsgierig wat er zo belangrijk is dat het rechtstreeks moet.......
Less is bore
Zie viewtopic.php?f=11&t=83984&p=1218101&hi ... o#p1218101
Wilde vragen of dit normaal is of er evt nog wat geregeld kan worden uit coulance.
Wilde vragen of dit normaal is of er evt nog wat geregeld kan worden uit coulance.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11 sep 2015 21:40
Na wat twijfelen beslist om een nieuwe groepset te kopen, met name de sram etap groep. Ik probeer alles zelf te doen aan de fiets dus ook het monteren van de nieuwe groep. Ik rij momenteel met een koga kimera road 2011 met shimano ultegra 6750 tripple.
pagina 8-9 van deze brochure: https://issuu.com/kogabikes/docs/koga_2011_nl
Voor het kiezen van de nieuwe sram groepset heb ik de keuze tussen GXP of BB30 maar ik zou niet goed weten welke ik moet hebben. Het bottom bracket is wel een pressfit variant.
Een beetje advies zou me goed verder helpen
pagina 8-9 van deze brochure: https://issuu.com/kogabikes/docs/koga_2011_nl
Voor het kiezen van de nieuwe sram groepset heb ik de keuze tussen GXP of BB30 maar ik zou niet goed weten welke ik moet hebben. Het bottom bracket is wel een pressfit variant.
Een beetje advies zou me goed verder helpen
Weet je zeker dat er pressfit in zit?
Zo ja dan zal het BB86 zijn. Hiervoor heb je de GXP versie van de crank nodig. Je zult dan ook nieuwe lagers moeten installeren.
https://www.mantel.com/sram-gxp-press-f ... NzdGFydDQ=
Voor het verwijderen en opnieuw persen van de lagers heb je speciaal gereedschap nodig. Je zou kunnen overwegen dit uit te besteden (moeilijk is het overigens niet).
Zo ja dan zal het BB86 zijn. Hiervoor heb je de GXP versie van de crank nodig. Je zult dan ook nieuwe lagers moeten installeren.
https://www.mantel.com/sram-gxp-press-f ... NzdGFydDQ=
Voor het verwijderen en opnieuw persen van de lagers heb je speciaal gereedschap nodig. Je zou kunnen overwegen dit uit te besteden (moeilijk is het overigens niet).
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 aug 2008 10:00
Ik moet binnenkort ook een Bb86 /GXP bottom bracket installeren voor een Etap crankstel.
Nu heb ik op verschillende forums gelezen dat de standaard SRAM versie van het bottom bracket zoals in de link van Havana van niet al te beste kwaliteit is (vwb duurzaamheid). Zijn hier betere alternatieven voor? Heeft hier iemand ervaring mee?
Nu heb ik op verschillende forums gelezen dat de standaard SRAM versie van het bottom bracket zoals in de link van Havana van niet al te beste kwaliteit is (vwb duurzaamheid). Zijn hier betere alternatieven voor? Heeft hier iemand ervaring mee?
Je hebt een paar opties
C-bear. Dit zijn keramische lagers. Dat is vooral marketing bullshit, een feit is dat ze gewoon heel lang meegaan. Je kunt ze bestellen voor een email te sturen naar info@c-bear.com
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... 2-sram-gxp
Een andere interessante optie zijn de BB's van WheelsMFG. Zij maken ook een product dat in elkaar schroeft en je dus met een "gewone" BB-sleutel moet monteren. Voordeel: kleinere kans op kraken en geen pers nodig.
http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/bb ... black.html
C-bear. Dit zijn keramische lagers. Dat is vooral marketing bullshit, een feit is dat ze gewoon heel lang meegaan. Je kunt ze bestellen voor een email te sturen naar info@c-bear.com
https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... 2-sram-gxp
Een andere interessante optie zijn de BB's van WheelsMFG. Zij maken ook een product dat in elkaar schroeft en je dus met een "gewone" BB-sleutel moet monteren. Voordeel: kleinere kans op kraken en geen pers nodig.
http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/bb ... black.html
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12 aug 2008 10:00
Interessante opties, dank je Havana!
Even inhaken want ik heb met C Bear gereden - nu weer origineel Sram GXP Lagers.:
* Voordelen C Bear : Lagers lopen super smooth 10/10 - vrijwel onverwoestbaar - geen gekraak.
* Nadeel : Moeilijk te monteren. Ik dacht echt bij inpersen van de lagers dat m'n frame uit elkaar zou spatten - zo weinig tolerantie is er in de maatvoering + het zijn aluminium cups - verwijderen van de lagers is ook een crime, en niet met de standaard Shimano te doen ( ivm 22 mm lager )
Ik had mijn Bottom bracket van C Bear verwijderd ivm een vermeende kraak die dus niet uit de Bottom bracket vandaan kwam maar van de achterste snelspanner .
Nu dus het originele Sram GXP lager welke ik daarna gemonteerd heb.
Voordeel : Stuk eenvoudiger te monteren - lagers lopen ook smooth genoeg 8/10 - geen gekraak tot nu toe ( 1500 km gereden sinds montage ). Ook in de Alpen waar er flink kracht op gezet is.
Nadeel : - nog niet gevonden, maar het schijnt dat de duurzaamheid minder zou zijn. OF het setje later nog gaat kraken weet ik ook niet , nog niet.
* Voordelen C Bear : Lagers lopen super smooth 10/10 - vrijwel onverwoestbaar - geen gekraak.
* Nadeel : Moeilijk te monteren. Ik dacht echt bij inpersen van de lagers dat m'n frame uit elkaar zou spatten - zo weinig tolerantie is er in de maatvoering + het zijn aluminium cups - verwijderen van de lagers is ook een crime, en niet met de standaard Shimano te doen ( ivm 22 mm lager )
Ik had mijn Bottom bracket van C Bear verwijderd ivm een vermeende kraak die dus niet uit de Bottom bracket vandaan kwam maar van de achterste snelspanner .
Nu dus het originele Sram GXP lager welke ik daarna gemonteerd heb.
Voordeel : Stuk eenvoudiger te monteren - lagers lopen ook smooth genoeg 8/10 - geen gekraak tot nu toe ( 1500 km gereden sinds montage ). Ook in de Alpen waar er flink kracht op gezet is.
Nadeel : - nog niet gevonden, maar het schijnt dat de duurzaamheid minder zou zijn. OF het setje later nog gaat kraken weet ik ook niet , nog niet.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40018
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Met die bb van Wheelmfg heb je toch geen pers meer nodig?
Iemand ervaring met die dingen?
Iemand ervaring met die dingen?
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13689
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja ik, maar ik heb ze zonder schroefdraad besteld
Reden, het "vlees" waar je de sleutel op moet zetten is best wel dun.
Gezien een bracket na verloop van tijd echt wel heel vast gaat zitten durfde ik het niet aan en heb gewoon de geperste variant genomen WMF levert ook losse lagers das ook wel fijn. dus je zou de cups wellicht kunnen laten zitten en alleen de lagers vervangen, wellicht moet je dan alsnog hun pers hebben.
Hun assortiment is iig goed
Moet je wel de lagers er goed uitkrijgen zonder de cup te beschadigen wat bv bij C bear zie ook de post van Rene nagenoeg niet lukt, een verkeerd tikje en je beschadigd de alu cup.
C bear heft ook kunstof cubs gehad, die gebruik ik nog steeds zet het lager gewoon over.
Reden, het "vlees" waar je de sleutel op moet zetten is best wel dun.
Gezien een bracket na verloop van tijd echt wel heel vast gaat zitten durfde ik het niet aan en heb gewoon de geperste variant genomen WMF levert ook losse lagers das ook wel fijn. dus je zou de cups wellicht kunnen laten zitten en alleen de lagers vervangen, wellicht moet je dan alsnog hun pers hebben.
Hun assortiment is iig goed
Moet je wel de lagers er goed uitkrijgen zonder de cup te beschadigen wat bv bij C bear zie ook de post van Rene nagenoeg niet lukt, een verkeerd tikje en je beschadigd de alu cup.
C bear heft ook kunstof cubs gehad, die gebruik ik nog steeds zet het lager gewoon over.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40018
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dus ik zal echt een pers aan moeten schaffen om mijn PF30 zelf te kunnen monteren.
Less is bore
Zolang er geen water en shit in komt gaat SRAM GXP heel lang mee.
Rij nu het 3e seizoen met een reeds daarvoor gebruikt lager en loopt nog altijd 100% ,pakweg 20000 km...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig