Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vuelta 2017

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 sep 2017 14:26

De regelgeving destijds hield oa in dat er geen reden was om aan te nemen dat er in de EU clenbuterol in vlees zou kunnen zitten. Gepakt na consumptie van vlees in Azië, Midden- of Zuid-Amerika = vrijspraak. Ben je daar niet geweest dan was er reden genoeg om je te beschuldigen van bewust gebruik van verboden middelen.

Er zijn wel gevallen bekend van besmet vlees in Europa maar heel vaak komt het niet voor. Ik denk dan eerder aan Willy Selten-achtige praktijken want paarden mogen nog wel clenbuterol krijgen. Maar probeer zoiets maar te bewijzen. Als topsporter heb je nu een maal te maken met de omgekeerde bewijslast als het op doping aankomt. Dat is ook een regel.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 11 sep 2017 17:17

'k ga hier geen welles nietes spelletje van maken of Contador met hand en tand verdedigen maar in zijn carriere is hij toch wel redelijk aangepakt geweest: 1 tour en één giro van zijn erelijst geschrapt, in zijn beste periode niet mogen starten omdat hij dat jaar bij "astana" ( wie herinnert zich die affaire nog) reed. En nog veel omwille van die 0, 00000...affaire ook nog lange tijd in onzekerheid geleefd. Dan zijn de meeste sporters toch nog heel goed weggekomen (behalve die ene natuurlijk...)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lb117
Forum-lid

lb117 11 sep 2017 18:15

Ik heb genoten van deze Vuelta en zeker ook van Contador.

Ondanks geen echt NL succes toch 3 man in de top 10 wat een weelde zeg!
Over drie grote rondes 5 top-1o noteringen behaald! erg knap,

ter illustratie: Italie 5, Colombia en GB 4, Spanje 3 Frankrijk 3, Usa 1 Belgie 0.

dc
Forum-lid

dc 12 sep 2017 12:37

Ernie C. schreef: 11 sep 2017 14:26 De regelgeving destijds hield oa in dat er geen reden was om aan te nemen dat er in de EU clenbuterol in vlees zou kunnen zitten. Gepakt na consumptie van vlees in Azië, Midden- of Zuid-Amerika = vrijspraak. Ben je daar niet geweest dan was er reden genoeg om je te beschuldigen van bewust gebruik van verboden middelen.
Dat is niet helemaal correct.

Het argument bij Alberto was dat er uberhaupt geen drempelwaarde was. Inderdaad stelde het CAS ook dat er geen reden was aan te nemen dat een boer iets illegaals toe zou dienen in de EU, maar wat vooral telde was dat voeding de verantwoordelijkheid is van de sporter. Vervuiling kwam ten laste van de sporter. Gezien alle schandalen voor en na die tijd was dat echt een heel erg riskante uitspraak waar ze nu eigenlijk stilzwijgend op terug zijn gekomen.

China en Mexico zijn twee jaar later wel de grote zaken geweest die de regelgeving hebben versoepeld, maar het was op dat moment dat die aan het licht kwamen ook nog gewoon strafbaar. Daarom ook die arbitrages na de problemen met o.a. Rogers (China) en de problemen in Mexico (Complete elftallen). Ook in Europa wordt je nu gewoon vrijgesproken....

Het is nu gewoon globaal okay als je een pieperdepiepklein beetje Clen in je bloed hebt, ook al eet je alleen groente en fruit.

Er zijn wel gevallen bekend van besmet vlees in Europa maar heel vaak komt het niet voor.
Ik heb nog wel een brug voor je te koop (of een lekker eitje).

Is het gevaarlijk voor de volksgezondheid? Nee, zo erg is het hier nou ook weer niet,. maar boeren flikkeren rucksichtlos van alles in het veevoer om die beesten maar ziektevrij te laten groeien.

En wat dat betreft zijn consumenten supplementen (proteinen, creatine etc.) ook niet altijd even netjes gemixt door de fabrikant. Als je als sporter een pot proteinen koopt en er zit toch wat rommel in ben je gewoon de sjaak.*

* Ik ben niet naief, 99.99% is gewoon dopegebruik, ook bij AC was die Clen vast wel via een spuitje binnengekomen. Alleen is er wel iets met bewijslast en aansprakelijkheid. In hoeverre kan je als sporter weten dat er iets mis is met je eten?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 sep 2017 14:45

Tafeltennisser Dimitrij Otcharov is een week voor Contador betrapt en is wel vrijgesproken omdat hij in China vervuild vlees zou hebben gegeten. Het is dus zeker niet zo dat voor Contador iedereen werd gestraft en er na iedereen werd vrijgesproken.

Hij kon dit aantonen middels een haartest en zover ik weet was dat bij Contador niet gedaan/mogelijk.
Campagnolo Ultra Dork

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 sep 2017 16:02

Nee, want uiteindelijk was het punt bij Contador dat hij die clenbuterol via een bloedzak in z'n lichaam heeft gekregen. Alles wees die kant op, het was alleen niet hard genoeg te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Aspide83
Forum-lid

Aspide83 12 sep 2017 16:18

Nee, boeren flikkeren niet zomaar van alles door het veevoer!!! Er zijn veel controles hiervoor. En mocht het dan toch nog mis zitten......dan zijn het de grote voerfabrieken (of zelfs toeleveranciers van restproducten uit mensen voedselketen) die dit doen. Niet de boer!!!

Vind het wel beetje heel kort door de bocht om de boer zo vaak in verkeerd daglicht te zetten.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 sep 2017 17:00

Boeren hebben het altijd gedaan, daar ben ik al lang aan gewend. Als al die onwetenden eens écht zich er in zouden verdiepen zou er een wereld voor ze open gaan.
Klein tipje van de sluier op gebied van groente & sierteelt: zolang supermarkten absurde eisen stellen blijven boeren/telers de grens opzoeken en zal een enkeling er overheen gaan. Iedereen roept "biologisch!!", maar zodra ze 1 vliegje/plekje/smetje vinden wordt het afgekeurd.
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 sep 2017 18:29

Als ik "clenbuterol in vlees" wil googelen krijg ik dit:

Afbeelding

Dat heeft niet zoveel met boeren te maken vermoed ik...
Campagnolo Ultra Dork

dc
Forum-lid

dc 12 sep 2017 18:36

Doe het zelfde met "Clenbuterol Meat". Alle eerste hits (en alle suggesties) gaan over besmetting.

Zijn het toch weer die Hollanders die achter de doping zitten :)
amclassic-fan schreef: 12 sep 2017 16:02 Nee, want uiteindelijk was het punt bij Contador dat hij die clenbuterol via een bloedzak in z'n lichaam heeft gekregen. Alles wees die kant op, het was alleen niet hard genoeg te maken.
Het oordeel was een besmet voedingssupplement. Maar omdat de sporter daar zelf voor verantwoordelijk was, was hij de klos.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 12 sep 2017 19:11

Laat je de t weg dan komt er al "clenbuterol meal plan" naar boven als eerste hit ;) .

Het punt dat ik wil maken met die afbeelding is dan ook dat het een serieus dopingproduct is gezien de populariteit in de bodybuildwereld.
Je mag dan ook echt wel van sporters verwachten dat ze voorzichtig zijn met supplementen e.d. Je kunt natuurlijk niet verlangen dat iemand al zijn maaltijden door een laboratorium laat onderzoeken alvorens deze naar binnen te werken maar als je aan een voedingssupplement gaat beginnen is dat prima te doen, zeker als je in een ploeg met genoeg geld fietst.
Campagnolo Ultra Dork

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 12 sep 2017 19:23

Er is geen bewijs tegen Contador. En hoewel ik het een attractieve renner vond, kun je heel duidelijk twee fases in zijn carrière onderscheiden.
Eentje waarin hij samen met Andy Schleck( :dislike: ) tegen bergen opknalde alsof ze er niet waren, en eentje waarin hij zijn krachten goed moest verdelen, want anders kreeg hij minuten aan zijn broek.

Andy had minder zin om zijn loopbaan op die laatste manier voort te zetten.

Plaats reactie