Hallo,
Ik heb hier een Gazelle Champion Mondial uit 1997. Het is mijn eerste racefiets, dus ben alles aan het ontdekken. Ik zou graag de stuurpen eens willen invetten, maar hoe ik ook zoek op internet, ik kom er niet achter wat ik nu los moet draaien. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
1) Wat is nu precies de stuurpen? Dat horizontale ding dat loopt vanaf het stuur naar de voorvork (bij mij zwart)?
2) welke schroeven moet ik losdraaien om het in te vetten? Die bovenop het verticale ding ook? Of is dat voor de afstelling van het balhoofd?
3) welk balhoofd is dit eigenlijk? Ahead of draad?
Sorry voor de beginnersvragen, maar ik heb er al veel tijd ingestoken en kom er zelf niet achter...
Stuurpen loshalen
-Je band ligt in een velg.
-je velg zit met spaken aan je naaf
-je voorvork zit om je naaf geklemd
-de twee poten van je voorvork komen samen in een stuurbuis
-de stuurbuis loopt door het balhoofd
-De stuurpen zit om je stuurbuis geklemd, boven het balhoofd (dat zwarte ding dus).
-Je stuur zit in je stuurpen geklemd.
Een bijkomende functie van de stuurpen, is dat hij gebruikt wordt om het balhoofd op spanning te zetten, zodat er geen speling zit tussen je stuurbuis en het balhoofd. Houd dit in de gaten als je je stuurpen er af haalt.
Het invetten van de stuurpen is overigens niet zo nuttig, want hij hoort niet te bewegen tov. de stuurbuis.
Ik zou er eerder voor kiezen om je balhoofdlagers van nieuw vet te voorzien, als je de boel toch uit elkaar gaat halen.
Het type balhoofd zegt mij niet zo veel, maar ongetwijfeld moet je die schroeven in de stuurbuis en aan de zijkant van je stuurpen los draaien.
-je velg zit met spaken aan je naaf
-je voorvork zit om je naaf geklemd
-de twee poten van je voorvork komen samen in een stuurbuis
-de stuurbuis loopt door het balhoofd
-De stuurpen zit om je stuurbuis geklemd, boven het balhoofd (dat zwarte ding dus).
-Je stuur zit in je stuurpen geklemd.
Een bijkomende functie van de stuurpen, is dat hij gebruikt wordt om het balhoofd op spanning te zetten, zodat er geen speling zit tussen je stuurbuis en het balhoofd. Houd dit in de gaten als je je stuurpen er af haalt.
Het invetten van de stuurpen is overigens niet zo nuttig, want hij hoort niet te bewegen tov. de stuurbuis.
Ik zou er eerder voor kiezen om je balhoofdlagers van nieuw vet te voorzien, als je de boel toch uit elkaar gaat halen.
Het type balhoofd zegt mij niet zo veel, maar ongetwijfeld moet je die schroeven in de stuurbuis en aan de zijkant van je stuurpen los draaien.
Leuk! Leuke fiets ook...
Er komt vast later nog wel iemand langs die er wel verstand van heeft.
Mijn gok is dat het hier gaat om een quill (draad) pen met een stuurpen voor ahead-suggestie. Mijn gok is (zoals kees al aangeeft) dat je eerst de stuurpen (zwart) loshaalt door alleen de inbus op die pen los te draaien. Geheid dat er binnen in dat ding een klemmechanisme zit.
De inbus waar je van boven op kijkt is volgens mij de de hoogte stelling (het ouwe trouwe quill-systeem).
Zit er beweging in de inbus op de (zwarte) stuurpen?
Probeer er een zooi kruipolie in te krijgen. Pas wel een beetje op want je wilt eigenlijk geen kruipolie in je balhoofd. Als dat gebeurt MOET de hele zooi uit elkaar omdat je het lagervet oplost/verprutst.
Mischien dat de olie een beetje kan intrekken voordat theodorocampagnolo hier komt uitleggen hoe het precies in elkaar steekt.
(kees heeft dit soort vast ook al vaak vast gehouden maar hij is (vaak) wat bondig)
Er komt vast later nog wel iemand langs die er wel verstand van heeft.
Mijn gok is dat het hier gaat om een quill (draad) pen met een stuurpen voor ahead-suggestie. Mijn gok is (zoals kees al aangeeft) dat je eerst de stuurpen (zwart) loshaalt door alleen de inbus op die pen los te draaien. Geheid dat er binnen in dat ding een klemmechanisme zit.
De inbus waar je van boven op kijkt is volgens mij de de hoogte stelling (het ouwe trouwe quill-systeem).
Zit er beweging in de inbus op de (zwarte) stuurpen?
Probeer er een zooi kruipolie in te krijgen. Pas wel een beetje op want je wilt eigenlijk geen kruipolie in je balhoofd. Als dat gebeurt MOET de hele zooi uit elkaar omdat je het lagervet oplost/verprutst.
Mischien dat de olie een beetje kan intrekken voordat theodorocampagnolo hier komt uitleggen hoe het precies in elkaar steekt.
(kees heeft dit soort vast ook al vaak vast gehouden maar hij is (vaak) wat bondig)
Ik weet exact hoe dat ding op de foto's in elkaar steekt, maar het probleem is dat de TS niet precies weet wattie wil; en ik daar dus geen pasklaar antwoord op kan geven.
Garbage in=garbage out.
Garbage in=garbage out.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Bedankt voor alle reacties. Ik snap nu wat beter hoe het in elkaar zit.
Hier is een video "how to convert quill stem to threadless stem": https://youtu.be/vPlp-_do2mM
Is dit wat er met mijn fiets is gedaan?
Klopt het dat er boven het balhoofd twee moeren zitten om het balhoofd mee af te stellen? Die zitten dan onder het zilverkleurig kapje met de Gazelle logootjes, neem ik aan? Hoe krijg ik dat kapje er af?
Klopt het dat in dit geval het hoger of lager zetten van het stuur alleen mogelijk is door de stuurpen andersom te monteren?
Ik begrijp dat het invetten van de stuurpen niet zo zinvol is, dus dan doe ik dat maar niet. Het invetten van de ahead-adapter, zoals op het filmpje, is wel aan te raden?
Hier is een video "how to convert quill stem to threadless stem": https://youtu.be/vPlp-_do2mM
Is dit wat er met mijn fiets is gedaan?
Klopt het dat er boven het balhoofd twee moeren zitten om het balhoofd mee af te stellen? Die zitten dan onder het zilverkleurig kapje met de Gazelle logootjes, neem ik aan? Hoe krijg ik dat kapje er af?
Klopt het dat in dit geval het hoger of lager zetten van het stuur alleen mogelijk is door de stuurpen andersom te monteren?
Ik begrijp dat het invetten van de stuurpen niet zo zinvol is, dus dan doe ik dat maar niet. Het invetten van de ahead-adapter, zoals op het filmpje, is wel aan te raden?
Nope, dit is een Stronglight JDX 94 balhoofdstel (nickname: R2-D2), daar heb je een speciale tool voor nodig. Ik krijg zou gauw niet eens een plaatje gevonden van die tool dus die zal wel zeldzaam zijn. Min of meer onverwoestbaar want naaldlagers en zeer goed afgedicht.
Inderdaad alleen de adapter invetten.
Inderdaad alleen de adapter invetten.
Campagnolo Ultra Dork
Dit moet hem zijn. Ik zie dat Velo Orange nog nieuwe exemplaren op voorraad heeft waar de tool bij meegeleverd wordt. Misschien heeft een forumlid nog iets thuis liggen.
Wellicht lukt het ook met een normale haaksleutel maar het zou wel zonde zijn om de Gazelle decalls te beschadigen.
Campagnolo Ultra Dork
Ah, bedankt voor de info. Dus die tool is alleen om het kapje met de logootjes er af te draaien en daaronder zitten de 2 moeren?Ernie C. schreef: ↑12 sep 2017 22:55
Dit moet hem zijn. Ik zie dat Velo Orange nog nieuwe exemplaren op voorraad heeft waar de tool bij meegeleverd wordt. Misschien heeft een forumlid nog iets thuis liggen.
Wellicht lukt het ook met een normale haaksleutel maar het zou wel zonde zijn om de Gazelle decalls te beschadigen.
Nee, het is een uniek type balhoofdstel. Dat stel je af en draai je uit elkaar met die sleutel. Een tweede moer bovenop is niet nodig bij dit systeem.
Zoeken op JD X94 levert trouwens meer op oa deze: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 2-217-3171
Zoeken op JD X94 levert trouwens meer op oa deze: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 2-217-3171
Campagnolo Ultra Dork
Als dat balhoofd goed draait zonder speling o.i.d. hoef je er IMO niet acuut iets aan te doen...
Even checken of de adapter niet vastzit in de vorkbuis kan geen kwaad.
Daarvoor de inbusbout in het midden een paar toeren losdraaien, tikje met een hamertje erop en je kan hem eruit trekken als hij niet vastgecorrodeerd is...
Even checken of de adapter niet vastzit in de vorkbuis kan geen kwaad.
Daarvoor de inbusbout in het midden een paar toeren losdraaien, tikje met een hamertje erop en je kan hem eruit trekken als hij niet vastgecorrodeerd is...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig