Cannondale
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gewicht is niet meer belangrijk. Schijfremmen voegt zomaar een halve kg toe aan een fiets, maar hoor je niemand over
Less is bore
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
200 tot 450 gram maximaal. Vind ik op het totaalgewicht van een fiets niet schokkend voor wat je ervoor terug krijgt. Het heeft mij al meerdere malen behoed voor schade door de kortere remweg. (pardoes inkomende auto's van rechts vanuit uitrit of roekeloze bejaarden op een oplaadbare fiets )daniel1975 schreef: ↑13 sep 2017 09:49 Gewicht is niet meer belangrijk. Schijfremmen voegt zomaar een halve kg toe aan een fiets, maar hoor je niemand over
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 13 sep 2017 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus hieruit mag ik concluderen dat je - voordat je met schijfremmen reed - regelmatig een ongeval hebt gehad door met velgremmen te rijden. hmmm toch iets veranderen aan je rijstijl danJaap Telder schreef: ↑13 sep 2017 10:38200 tot 450 gram maximaal. Vind ik op het totaalgewicht van een fiets niet schokkend voor wat je ervoor terug krijgt. Het heeft mij al meerdere malen behoed voor schade door de kortere remweg. (pardoes inkomende auto's van rechts vanuit uitrit of niet oplettende bejaarden )daniel1975 schreef: ↑13 sep 2017 09:49 Gewicht is niet meer belangrijk. Schijfremmen voegt zomaar een halve kg toe aan een fiets, maar hoor je niemand over
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Een schijfremfiets is beduidend trager door het hogere gewicht en de hogere luchtweerstand.
Waarschijnlijk is de daaruit voortvloeiende lagere snelheid debet aan het feit dat je op tijd tot stilstand weet te komen, niet het feit dat je schijfremmen hebt.
Waarschijnlijk is de daaruit voortvloeiende lagere snelheid debet aan het feit dat je op tijd tot stilstand weet te komen, niet het feit dat je schijfremmen hebt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Ik hoef mijn rijstijl niet te veranderen.rene schreef: ↑13 sep 2017 10:47Dus hieruit mag ik concluderen dat je - voordat je met schijfremmen reed - regelmatig een ongeval hebt gehad door met velgremmen te rijden. hmmm toch iets veranderen aan je rijstijl danJaap Telder schreef: ↑13 sep 2017 10:38200 tot 450 gram maximaal. Vind ik op het totaalgewicht van een fiets niet schokkend voor wat je ervoor terug krijgt. Het heeft mij al meerdere malen behoed voor schade door de kortere remweg. (pardoes inkomende auto's van rechts vanuit uitrit of niet oplettende bejaarden )daniel1975 schreef: ↑13 sep 2017 09:49 Gewicht is niet meer belangrijk. Schijfremmen voegt zomaar een halve kg toe aan een fiets, maar hoor je niemand over
De oorzaak ligt bij niet oplettende weggebruikers die een aankomende wielrennner over het hoofd zien of totaal verkeerd inschatten. Zíj zouden hun rijstijl moeten veranderen.
En ja, heb door toedoen van anderen meerdere schadegevallen gehad.
Je kan een gewicht opgeven voor een bepaalde maat, liefst van een maat uit de middenmoot (vb. 56). Dan heb je als consument bij benadering toch al een idee wat je fiets weegt.
Ik heb een racefiets met velgremmen en eentje met schijfremmen. Ik sta met beide even snel (of traag) stil hoor.Jaap Telder schreef: ↑13 sep 2017 10:38
200 tot 450 gram maximaal. Vind ik op het totaalgewicht van een fiets niet schokkend voor wat je ervoor terug krijgt. Het heeft mij al meerdere malen behoed voor schade door de kortere remweg. (pardoes inkomende auto's van rechts vanuit uitrit of roekeloze bejaarden op een oplaadbare fiets )
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
off-topic:jakkel schreef: ↑13 sep 2017 12:49Ik heb een racefiets met velgremmen en eentje met schijfremmen. Ik sta met beide even snel (of traag) stil hoor.Jaap Telder schreef: ↑13 sep 2017 10:38
200 tot 450 gram maximaal. Vind ik op het totaalgewicht van een fiets niet schokkend voor wat je ervoor terug krijgt. Het heeft mij al meerdere malen behoed voor schade door de kortere remweg. (pardoes inkomende auto's van rechts vanuit uitrit of roekeloze bejaarden op een oplaadbare fiets )
Mijn remweg (zonder te blokkeren) op hoge snelheid met hydraulische schijfremmen is korter.
Was bij mij meerdere malen cruciaal of het object net wel of niet werd geraakt.
Er is zelfs aanmerkelijk verschil in remweg tussen mechanische- en hydraulische schijremmen.
Wordt ook bevestigd in dit artikel:
https://www.fiets.nl/2017/02/02/dossier ... racefiets/
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 13 sep 2017 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Oke, die van u wel. Bij mij is dat niet zo.Jaap Telder schreef: ↑13 sep 2017 12:58
Mijn remweg (zonder te blokkeren) op hoge snelheid met hydraulische schijfremmen is korter.
Was bij mij meerdere malen cruciaal of het object net wel of niet werd geraakt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4706
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Nu rijd ik toch regelmatig in een redelijk druk gedeelte van Nederland (lees heel Noord Holland) Maar met mijn velgremmen heb ik nog nooit te weinig remkracht gehad, en ben ik eigenlijk nog nooit een penibele situatie tegen gekomen waarbij ik middels een noodstop ternauwernood een aanrijding moest voorkomen.
Zal wel aan mijn rijstijl liggen denk ik dan.
Zal wel aan mijn rijstijl liggen denk ik dan.