Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

delsol
Forum-lid

delsol 05 jul 2017 20:06

Was ik al bang voor.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 06 jul 2017 18:52

Hier een video over het Mavic Tubeless Systeem UST: https://www.youtube.com/watch?v=ALVtgcY1YeM
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 21 jul 2017 10:36

Hallo allemaal, een prettige vakantie:
https://www.youtube.com/watch?v=lucH7b8dzy4
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

FryskBloed
Forum-lid

FryskBloed 21 jul 2017 12:04

mont aigoual schreef: 06 mei 2017 21:49 Mij bevalt het mengen van Stans Tire sealant en Slime tube sealant (voor binnenbanden) erg goed. Door deze twee sealants te mengen ontstaat een beetje stroperige vloeistof die het gaatje beter dicht dan alleen latex sealant.
Ik heb Schwalbe Doc Blue (zelfde spul als Stans volgens sommigen) 50/50 gemengd met Slime tube sealant maar daarmee kreeg ik een Compass Jon Bon Pass (35mm) niet luchtdicht, boven de 1,5 bar bleven gaatjes in de wangen van de band opengaan :(

Band losgehaald, binnenkant schoongeveegd met keukenpapier en opnieuw geprobeerd met 100% Doc Blue. Na het normale initiële oppompen en schudden om gaatjes die ontstaan te dichten blijft de band nu al een paar dagen op 4 bar (ik fiets op 3 - 3,5 bar).

Doc Blue aan de andere kant werkt niet denderend bij iets grotere lekken is mijn ervaring. Maar daarvoor heb ik tegenwoordig een tubeless reparatiesetje bij me (en inmiddels ervaring mee).

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 21 aug 2017 10:35

Zijn er mensen op dit tubeless forum die ervaring hebben met: tubeless reparatie pluggen voor het repareren onderweg.?

FryskBloed
Forum-lid

FryskBloed 21 aug 2017 11:27

Ja, daar heb ik een keer een gat mee gedicht toen de sealant het niet uit zichzelf deed. Glas eruitprutsen, zo'n worm door je band drukken en een beetje op maat knippen, je band weer oppompen en klaar is klara.

Malcolm gebruikt in onderstaande filmpje ook nog secondenlijm om de worm vast te zetten (doorspoelen naar 4:00 voor reparatie met een worm); zelf had ik dat niet nodig maar ik rijd op max 3,5 bar

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 21 aug 2017 11:39

FryskBloed schreef: 21 jul 2017 12:04
mont aigoual schreef: 06 mei 2017 21:49 Mij bevalt het mengen van Stans Tire sealant en Slime tube sealant (voor binnenbanden) erg goed. Door deze twee sealants te mengen ontstaat een beetje stroperige vloeistof die het gaatje beter dicht dan alleen latex sealant.
Ik heb Schwalbe Doc Blue (zelfde spul als Stans volgens sommigen) 50/50 gemengd met Slime tube sealant maar daarmee kreeg ik een Compass Jon Bon Pass (35mm) niet luchtdicht, boven de 1,5 bar bleven gaatjes in de wangen van de band opengaan :(
Ik ben uitgegaan van een racefiets band de Schwalbe Pro One TLE. De wangen van deze TLE banden zijn van zichzelf al wat beter luchtdicht. Het seal vermogen van dit genoemde mengsel is bij een 2 a 3 mm gaatje in het loopvlak wat groter dan alleen puur Doc blue of Stans. Het scheelt bij mij ca. 1 a 2 bar. Ik kan de band steeds weer oppompen tot ca. 6 bar (wat ik voldoende hard vind voor een 25 mm band achter), zonder dat deze bij het rijden meteen lek weer gaat. Met alleen Stans gaat het gaatje bij iedere rit wel meteen weer even open om uiteindelijk wel weer dicht te gaan bij < 5 bar. Dat dit mengsel bij poreuzere banden niet goed sealt kan ik mij goed voorstellen, daar is het dan te dik voor, dan kan je idd beter een vloeibaardere substantie gebruiken. Bij MTB banden met een lagere druk werkt de dunne sealant overigens wel goed, daarvoor gebruik ik alleen Stans. Je kunt desgewenst ook de mengverhoudingen aanpassen natuurlijk. Andere optie is confetti of sterretjes bijmengen om de lekdichtheid van racefiets banden te verhogen, dat heb ik zelf nog nooit uit geprobeerd. Over een paar jaar lachen we waarschijnlijk om dit gepruts, dan is er vast betere sealant op de markt die in 1 keer duurzaam een gaatje sealt... :)
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 21 aug 2017 11:44

Orlok schreef: 21 aug 2017 10:35 Zijn er mensen op dit tubeless forum die ervaring hebben met: tubeless reparatie pluggen voor het repareren onderweg.?
Ik heb zo'n MTB setje gekocht bij de Decathlon en geprobeerd daarmee een Schwalbe pro one band te repareren. Het gaatje was 1 a 2 mm en ik kreeg de plug er met die haaknaald er niet in. Ik moest zoveel kracht zetten... De band was echter niet gemonteerd en ik had het gat ook niet groter gemaakt, voor de volgende keer..... @FrysBloed; Dank voor het delen van het filmpje :)

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 13 sep 2017 00:19

Vanavond een korte rit gereden op de Crux met oog op de natte drek op de weg.
Binnen 5km lek gereden met de Roubaix Pro 2Bliss 30/32 en slechts met minimale latex sporen op m'n fiets thuis gekomen.
Bandje had nog ruim voldoende druk.

Voor mij een bewijs dat tubeless nog steeds meerwaarde heeft, mits de bandjes het aankunnen. De huidige, ultralichte, dunne bandjes voor op de racer voldoen op dat punt niet imo. Niet zoals de oude Schwalbe One Tubeless het nog wel deed.

raiju
Forum-lid

raiju 13 sep 2017 13:02

Mijn ervaring met de schwalbe one tl en andere tubeless band is dat ik vaker lek rijd dan met conti gp4000s. Soms dicht de sealant het gat, vaak ook niet. Als ik daarna een binnenband erin moet leggen is dat vanwege de strakke hieldraad niet goed te doen. Ik wil straks als ik nieuwe wielen nodig heb mavic tubeless nog een keer een kans geven en anders blijf ik bij de normale clincher.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 13 sep 2017 13:54

raiju schreef: 13 sep 2017 13:02 Mijn ervaring met de schwalbe one tl en andere tubeless band is dat ik vaker lek rijd dan met conti gp4000s. Soms dicht de sealant het gat, vaak ook niet. Als ik daarna een binnenband erin moet leggen is dat vanwege de strakke hieldraad niet goed te doen. Ik wil straks als ik nieuwe wielen nodig heb mavic tubeless nog een keer een kans geven en anders blijf ik bij de normale clincher.
Ik denk dat het vaker lek rijden wel kan kloppen omdat bij een tubelessband je meteen door de buitenlaag prikt en bij een band met biba dan nog de rubber laag hebt van de binnenband. Neemt niet weg dat mijn ervaring met tubeless - 4 jaar en 35.000 km - de sealant in 95% van de gevallen het lek dicht zonder dat je het in de gaten hebt (achteraf ziet door de latex) en in de overige gevallen dat de sealant het gaatje niet of niet snel afdicht het gat te groot is waarbij je ervan uit kan gaan dat ook met een biba je had lek gereden en dus een nieuwe binnenband had moeten monteren. Echter in bijna alle gevallen met tubeless kan je toch nog doorrijden cq. thuis komen omdat het (te) grote lek toch nog dicht bij een lage bandendruk van meestal 2 à 3 bar, mits er nog voldoende sealant in zit natuurlijk of de juiste sealant (bijv. Doc Blue van Swalbe) voor hoge druk hebt gebruikt anders zal je toch een biba moeten monteren.

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 13 sep 2017 16:29

Zelfde ervaring als Orlok met de aantekening dat ik nog wat Slime bij de Doc Blue/Stans meng en ik wat minder km per jaar rijd :). Het klopt dat de banden een stuk strakker op de velg zitten en je een goede bandenlichter(s) (en CO2/pompje) bij je moet hebben, mocht het toch in een enkel geval nodig zijn om een binnenband te gebruiken.

Plaats reactie