Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 sep 2017 13:11

Jaap Telder schreef: 13 sep 2017 12:58 off-topic:

Mijn remweg (zonder te blokkeren) op hoge snelheid met hydraulische schijfremmen is korter.
Was bij mij meerdere malen cruciaal of het object net wel of niet werd geraakt.
Er is zelfs aanmerkelijk verschil in remweg tussen mechanische- en hydraulische schijremmen.
Wordt ook bevestigd in dit artikel:
https://www.fiets.nl/2017/02/02/dossier ... racefiets/
Maar dat artikel geeft juist aan dat er geen significant is tussen velgremmen en hydraulische schijven.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 sep 2017 13:16

amclassic-fan schreef: 13 sep 2017 13:11
Jaap Telder schreef: 13 sep 2017 12:58 off-topic:

Mijn remweg (zonder te blokkeren) op hoge snelheid met hydraulische schijfremmen is korter.
Was bij mij meerdere malen cruciaal of het object net wel of niet werd geraakt.
Er is zelfs aanmerkelijk verschil in remweg tussen mechanische- en hydraulische schijremmen.
Wordt ook bevestigd in dit artikel:
https://www.fiets.nl/2017/02/02/dossier ... racefiets/
Maar dat artikel geeft juist aan dat er geen significant is tussen velgremmen en hydraulische schijven.
Mijn velgremmen doen het beduidend minder. Kan wellicht aan type velg en/of remblokjes liggen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 sep 2017 14:30

Ik ben benieuwd hoe iemand aan 200gr meergewicht komt voor schijfremmen.
Vaak scheelt het op de wielen al 150gr (shamal ultra c17 vs disc versie).
Tel daar de zwaardere voorvork bij op (+100gr) en de remmenset+schijven zelf; dan is 450gr zo bereikt.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 sep 2017 18:20

Er is reeds een "Groot schijfremmen topic" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2553
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 13 sep 2017 18:36

Even terug ontopic. Een Cannondale MET schijfremmen. :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 sep 2017 21:00

Mooie fiets!
Is onnodig hoor die schijfremmen, velgremmetjes zijn net zo goed. En je bent véél langzamer door het extra gewicht en de extra luchtweerstand. Je kan je maten denk ik niet meer bijhouden. Eigenlijk een stomme keuze :lol:
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 13 sep 2017 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2553
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 14 sep 2017 07:40

Klopt, schijfremmetjes zijn inderdaad overbodig. Maar ik vind het wel mooi staan op zo'n type fiets. En velgremmetjes passen nu eenmaal ook niet op een Lefty voovork.



Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 14 sep 2017 07:57

Bij off road gebruik snap ik de keus voor schijven wel. Zeker als je allergisch bent voor piepjes, kraakjes en schuurgeluiden van remblokken en de velg waar vuil de veroorzaker is.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40095
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 sep 2017 08:01

Ik zou voor off road gebruik altjd schijven nemen. Alles behalve canti's, dat is echt drama.
Less is bore

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1766
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 14 sep 2017 08:56

jakkel schreef: 13 sep 2017 18:36 Even terug ontopic. Een Cannondale MET schijfremmen. :mrgreen:

Afbeelding
Super, ik heb 2 jaar geleden ook gedacht een Slate aan te schaffen. Mooi om te zien en inderdaad mooie remmen (auw, auw niet slaan). Maar prijsverschil tov CX was vrij groot en toen levertijd ook een probleempje. Zou nu wel voor de slate gaan, dat is zeker.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2402
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 14 sep 2017 09:06

jakkel schreef: 13 sep 2017 12:49 k heb een racefiets met velgremmen en eentje met schijfremmen. Ik sta met beide even snel (of traag) stil hoor.
Nou, ik merk in nat weer toch heus wel verschil tussen velg- en schijfremmen. Maar meestal rijden we in droog weer en is het verschil niet merkbaar. Voor een racer is schijfremmen overdreven imho, het voegt (een beetje) gewicht toe en daar heb je het meeste last van. Gewicht is altijd aanwezig, de noodzaak voor hoge remvertraging slechts af en toe. Beter in lastige omstandigheden (stadscentra....) even wat gas terug nemen. Is ook beter voor het wielrenner imago.
Dogma F

Hugograve
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:10

Hugograve 14 sep 2017 09:51

jakkel schreef: 13 sep 2017 18:36 Even terug ontopic. Een Cannondale MET schijfremmen. :mrgreen:

Afbeelding
ben geen fan van schijfremmen maar wel een strak fietsje! :winkthumb:
BTW, goede muzieksmaak in je filmpje

Plaats reactie