Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
aloisvonesterhazy
- Forum-lid
aloisvonesterhazy
14 sep 2017 08:16
Ernie C. schreef: ↑13 sep 2017 16:20
aloisvonesterhazy schreef: ↑13 sep 2017 13:28
Dit is niet iets wat iedereen kan overkomen. Iemand heeft hier bewust het risico genomen om daar te gaan rijden waar zij niet kon overzien of er ander verkeer reed. Het risico dus om mensen aan te rijden. Dat kun je vermijden door in zo'n situatie eerst door af te remmen/zonneklep naar beneden/zonnebril op en je er eerst van te vergewissen dat de weg echt vrij is.
Ik zeg ook dat het heel veel mensen kan overkomen, niet iedereen. Jij zal uiteraard nooit een ongeluk(je) veroorzaken dat achteraf gezien makkelijk te voorkomen was...
Nee hoor, het gebeurt mij ook. Afgelopen zomer nog. Maar mijn eigen handelen in het verkeer erbij betrekken is een 'tu quoque', dunkt me.
De reactie 'het kan iedereen overkomen' was op dat moment misschien wel een goede van de voorzitter, om de situatie niet op te blazen, maar in het algemeen suggereert het dat het niet verwijtbaar was. En dat was het wel. 'Het overkomt me' suggereert dat iemand zelf geen invloed had kunnen uitoefenen op de situatie, en dat was hier zeker wel zo. Laaghangende zon overkomt je, de manier waarop je erop reageert niet.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
14 sep 2017 08:45
Wat was dan de oplossing geweest? Als je op eens verblindt wordt dan maar bovenop de rem stampen? En een achterligger er kansloos in laten rijden?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
alien
- Forum-lid
alien
14 sep 2017 08:51
Dan zat die achterligger dus ook fout.
Vorsprung durch Pedantik
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
14 sep 2017 09:09
Thuis blijven... Want door de weg op te gaan nam je bewust het risico in situaties terecht te komen die je niet had voorzien... En daarmee neem je dan ook bewust het risico op het veroorzaken van een ongeluk (of aanrijding)...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
aloisvonesterhazy
- Forum-lid
aloisvonesterhazy
14 sep 2017 09:50
De oplossing lijkt me vrij simpel. Wanneer je af wilt slaan en de tegenoverliggende weg is niet zichtbaar vrij, richting aangeven, rustig afremmen, als je stilstaat heb je waarschijnlijk genoeg overzicht, en dan pas oversteken. Is echt geen gekke manoeuvre. Maar goed, dit zijn zaken die bij rijles afdoende zijn behandeld, lijkt me.
-
Deleted_User
- Forum-lid
Deleted_User
14 sep 2017 11:25
aloisvonesterhazy schreef: ↑14 sep 2017 09:50
De oplossing lijkt me vrij simpel. Wanneer je af wilt slaan en de tegenoverliggende weg is niet zichtbaar vrij, richting aangeven, rustig afremmen, als je stilstaat heb je
waarschijnlijk genoeg overzicht, en dan pas oversteken. Is echt geen gekke manoeuvre. Maar goed, dit zijn zaken die bij rijles afdoende zijn behandeld, lijkt me.
En misschien is dat ook allemaal precies zo gebeurd in dit geval, maar ging het mis op één woord: "waarschijnlijk" ...
-
Karl66
- Forum-lid
Karl66
14 sep 2017 12:11
De oplossing lijkt me vrij simpel. Wanneer je af wilt slaan en de tegenoverliggende weg is niet zichtbaar vrij, richting aangeven, rustig afremmen, als je stilstaat heb je waarschijnlijk genoeg overzicht, en dan pas oversteken. Is echt geen gekke manoeuvre. Maar goed, dit zijn zaken die bij rijles afdoende zijn behandeld, lijkt me.
De hemel zij geprezen, vanaf vandaag zullen we nooit meer ongelukken meemaken op de openbare weg. Alois heeft de oplossing om ze te voorkomen gevonden...
Of toch niet?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
-
aloisvonesterhazy
- Forum-lid
aloisvonesterhazy
14 sep 2017 14:07
afrit13 schreef: ↑14 sep 2017 11:25
De oplossing lijkt me vrij simpel. Wanneer je af wilt slaan en de tegenoverliggende weg is niet zichtbaar vrij, richting aangeven, rustig afremmen, als je stilstaat heb je
waarschijnlijk genoeg overzicht, en dan pas oversteken. Is echt geen gekke manoeuvre. Maar goed, dit zijn zaken die bij rijles afdoende zijn behandeld, lijkt me.
En misschien is dat ook allemaal precies zo gebeurd in dit geval, maar ging het mis op één woord: "waarschijnlijk" ...
Goed punt. Ik had dat waarschijnlijk weg moeten laten. Pas als je zekerheid hebt kun je gaan.
De verwarring is vooral tussen 'dat kan iedereen overkomen' en 'dat doet iedereen wel eens'. Dat laatste klopt wel zo'n beetje, maar dat maakt het daarmee niet minder verwijtbaar.
-
aloisvonesterhazy
- Forum-lid
aloisvonesterhazy
14 sep 2017 14:40
Karl66 schreef: ↑14 sep 2017 12:11
De hemel zij geprezen, vanaf vandaag zullen we nooit meer ongelukken meemaken op de openbare weg. Alois heeft de oplossing om ze te voorkomen gevonden...
Dank! Maar het is te veel eer.
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
14 sep 2017 15:23
Doet me een beetje denken aan een fietsmaatje van vroegah van me. Wanneer hij bijna van zijn sokken gereden werd en de reactie van de veroorzaker was "Oh sorry, ik had je niet gezien", dan was zijn respons iets in de trant van "of je had me niet gezien, in dat geval ben je een enorme sukkel, of je reed me expres bijna omver, en dan ben je een enorme klootzak. Het is mij om het even.."
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
senior
- Forum-lid
senior
14 sep 2017 17:32
alien schreef: ↑14 sep 2017 08:51
Niet altijd. Een achterligger moet weliswaar voldoende afstand houden maar mag er ook van uit gaan dat jij niet zomaar een noodstop uitvoert.
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
14 sep 2017 21:15
senior schreef: ↑14 sep 2017 17:32
alien schreef: ↑14 sep 2017 08:51
Niet altijd. Een achterligger moet weliswaar voldoende afstand houden maar mag er ook van uit gaan dat jij niet zomaar een noodstop uitvoert.
Dat is nou net waarom je afstand moet houden, zodat je in geval van een noodstop nog op tijd stil kunt staan, cq uitwijken.
2 seconden regel.. Waarvan de 1e seconde je reactietijd is en de 2e seconde om het verschil in remsnelheid te compenseren.
Je gaat er niet van uit dat het nodig is, maar je hoort wel de ruimte te laten om erop te anticiperen.
Veelal doen we dat niet of beperkt en meestal gebeurt er ook niets of is de schade beperkt. Gelukkig.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013